הדרמה הלילית בוועדת הבחירות: כך התפצלה הרשימה המשותפת

המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת הגיע וכלל המפלגות את רשימותיהן, אך אם חשבנו שהרגע הזה יעבור בלי דרמות מיוחדות - ברגע האחרון חל פיצול בין המפלגות הערביות כאשר בל"ד הגישה רשימה נפרדת | כל הפרטים

זמן צפייה: 00:24

המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת הגיע, ואמש (חמישי) הגישו כלל המפלגות את רשימותיהן, אך אם חשבנו שהרגע הזה יעבור בלי דרמות מיוחדות - ברגע האחרון חל פיצול ברשימה המשותפת, כאשר בל"ד הגישה רשימה נפרדת, והותירה את חד"ש ותע"ל לבדן במפלגה המאוחדת.

העימות החל בנוגע לרוטציה על המקומות ברשימה, כאשר ברגע האחרון נכנסו הנציגים של חד"ש ואמרו לנציגי בל"ד שגם על המנדט החמישי תהיה רוטציה בין שלוש המפלגות - כלומר שגם תע"ל תהיה ברוטציה ולא רק חד"ש ובל"ד.

בנוסף, בבל"ד ביקשו שהרשימה המשותפת לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה, והנציגים של חד"ש השיבו כי הם ישקלו את העניין, אך בבל"ד התנגדו לאמירות של יו"ר חד"ש איימן עודה כי לפיד וגנץ יצטרכו להזיע כדי שיקבלו את המלצת המשותפת - וחששו שחד"ש תבגוד בהם.

בבל"ד אומרים כי למנסור עבאס יש דרך מסוימת, ואם חד"ש הולכים באותה דרך הם ילכו בדרך חדשה - וכך יביאו לבוחר הערבי דרך חדשה ואולי הוא יבחר בהם. הסקרים מראים כי חד"ש ותע"ל יקבלו יחד עם ארבעה מנדטים, כמו גם רע"מ, אך בל"ד לא צפויה לעבור את אחוז החסימה. בכל מקרה אחוז החסימה בחברה הערבית צפוי לרדת למתחת ל-36%.

חברי הרשימה המשותפת. ערב מרץ 2021
חברי הרשימה המשותפת במרץ 2021 | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הרשימה המשותפת התאחדה לראשונה לקראת בחירות 2015, כאשר בעקבות העלאת אחוז החסימה התאגדו ארבע המפלגות הערביות יחד. בבחירות לכנסת ה-20 קיבלה הרשימה 13 מנדטים, כאשר ההתמודדות המשותפת הצליחה לסחוף את הציבור הערבי, ושיעור ההצבעה במגזר עלה מכ-56% לכ-64%.

בינואר 2019, לקראת הבחירות לכנסת ה-21, התפצלה תע"ל מהרשימה המשותפת, ולאחר מכן הוחלט כי היא תרוץ יחד עם חד"ש, בנפרד מרשימה נוספת של רע"מ ובל"ד. הפיצול החליש את כוחן של המפלגות הערביות, כאשר חד"ש-תע"ל זכתה לשישה מנדטים, ואילו רע"מ-בל"ד זכתה לארבעה מנדטים בלבד. לאחר ההכרזה על סיבוב שני של בחירות הודיעו ארבע המפלגות שירוצו שוב יחד בבחירות לכנסת ה-22, ושוב זכו ל-13 מנדטים.

אחמד טיבי, איימן עודה וסמי אבו שחאדה
אחמד טיבי, איימן עודה וסמי אבו שחאדה בימים טובים יותר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בבחירות לכנסת ה-23 הגיעה הרשימה המשותפת לשיא כוחה, כאשר זכתה ל-15 מנדטים, וכלל מועמדיה המליצו בפני הנשיא ראובן ריבלין על בני גנץ לראשות הממשלה. במהלך כהונת הכנסת התגלע ויכוח בין רע"מ לשאר המפלגות בשאלת היחס לממשלה, ולקראת הבחירות לכנסת ה-24 החליט יו"ר רע"מ מנסור עבאס לרוץ ברשימה נפרדת.

הרשימה המשותפת ללא רע"מ זכתה לשש מנדטים בלבד, כאשר רע"מ הצליחה לעבור את אחוז החסימה לבדה ולהצטרף לקואליציה שהקימו נפתלי בנט ויאיר לפיד. כעת נרשם פיצול נוסף, והמפלגות הערביות ירוצו לכנסת בשלוש רשימות שונות.