בן גביר בישיבת הממשלה על פינוי המאחז: "קשה לי מאוד לשבת פה"

פרסום ראשון: הדיון על המאחז שפונה בסוף השבוע הפך לוויכוח בין רה"מ נתניהו לשר לביטחון לאומי, שאמר כי "יש אכיפה בררנית גם בממשלה הזו". נתניהו: "לבנייה לא חוקית יש השלכות רחבות מאוד"

זמן צפייה: 04:31

ברקע פינוי המאחז הבלתי חוקי "אור חיים" שהוקם באישון לילה בסוף השבוע לזכרו של הרב חיים דרוקמן, התפתח ויכוח בישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון) בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר לביטחון פנים איתמר בן גביר. האחרון אמר לראש הממשלה כי "קשה מאוד לשבת פה היום. שקלתי לא להגיע לישיבת הממשלה. יש אכיפה בררנית גם בממשלה הזו". נתניהו השיב לו: "יש לפינוי המאחז השלכות רחבות מאוד - נקיים על זה דיון בפורום אחר".

עוד אמר ראש הממשלה כי ישנה אכיפה מאוזנת של החוק, ובתור דוגמה אמר כי רק היום הרס המנהל האזרחי שלושה בתים של ערבים. בתגובה, אמר השר בן גביר: "ממש ממש לא מאוזן הנה דוגמית מהחודש האחרון", והציג בפני השרים מקבץ של בנייה בלתי חוקית, בראשו המאחז הבדואי ח'אן אל-אחמר ובנוסף לכך בסאוויה, במוחמאס, באל-מועייר ועוד.

בכניסתו לישיבת הממשלה אמר השר בן גביר כי לא יסכים "לאפליה בין יהודים לערבים", ודרש לפנות את המאחז הבדואי ח'אן אל-אחמר שביהודה ושומרון, וזאת כתגובה על פינוי המאחז "אור חיים", בסמוך ליישוב מגדלים בשומרון.

השר בן גביר אמר: "התרשמתי מאוד מהדברים של השר גלנט בדבר העניין של אכיפת שלטון החוק ואכן כשר לביטחון לאומי, רוממות שלטון החוק בעיניי. אבל לא יהיה חוק אחד לערבים וחוק אחד ליהודים. וכשצריך לאכוף חוק, צריך לאכוף גם על ח'אן אל-אחמר, גם על עשרות המאחזים הפלסטינים הבלתי חוקיים שמוקמים. חוק זה חוק, לא תהיה כאן אפליה".

פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן
פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן

מי שלא נכח הבוקר בישיבת הממשלה הם חברי הכנסת מטעם הציונות הדתית, כמחאה על פינוי המאחז "אור חיים" ולאחר שיו"ר המפלגה, שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', טען כי הוציא בבוקר יום שישי הוראה כתובה לראש מתפ"ש לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע, בהתאם לסמכותו.

למרות זאת, שר הביטחון יואב גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר במשרד הביטחון ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה, כך לטענת סמוטריץ'. בתגובה, כאמור, חברי הציונות הדתית מחרימים כעת את ישיבת הממשלה.

בימים הקרובים המדינה צריכה לגבש את החלטתה בעניין ח'אן אל אחמר, ולהשיב לבג"ץ האם היא מתכוונת לפנות את התושבים, וכיצד היא מתכוונת לפעול בנושא. הדיון בנושא יתקיים בישיבת הממשלה ובקבינט המדיני-ביטחוני. השר סמוטריץ' צפוי להחרים את הישיבה.

חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר | צילום: רויטרס

פינוי ח'אן אל-אחמר הוכרע על ידי בג"ץ כבר לפני חמש שנים, אולם מאז מתגלגלת הסוגייה הרגישה מממשלה לממשלה מסיבות שונות – בחירות, לחץ בינלאומי ורגישות מדינית. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבר, בעצמו, לא פינה את התושבים, בין היתר בשל חשש מתגובת בינלאומיות נרחבות. בשנה שעברה משרד החוץ העביר לבית המשפט מסמך המפרט את ההשלכות הבינלאומיות של מהלך שכזה, כך שנתניהו ירצה אולי להימנע מכך.

בספטמבר האחרון ביקש ראש הממשלה דאז לפיד דחייה נוספת מבג"ץ בשל הבחירות, זאת לאחר שממשלת בנט ביקשה במרץ 2022 דחייה של שלושה חודשים בשל עיסוקיו במלחמה שהחלה אז בין רוסיה לאוקראינה. בשנת 2019 ביקש ראש הממשלה נתניהו לדחות את מימוש צו ההריסה, ולהמתין שתקום ממשלה אחרי הבחירות. בדחייה האחרונה השתמש לפיד בטיעון דומה וכתב לבית המשפט כי "יש לאפשר לדרג המדיני שיכנס לתפקידו לאחר כינון ממשלה חדשה להדרש לנושא".

אריה דרעי
השר דרעי מגיע לישיבת הממשלה הבוקר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, בישיבת הממשלה פיטר נתניהו את יו"ר ש"ס אריה דרעי מתפקידו כשר ממשלה, ואמר: "בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מנסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם. עם זאת, בעקבות הוראות פסק הדין האמור, עלי להודיעך כי לפי סעיף 22 (ב) לחוק יסוד הממשלה, אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה".

דרעי ענה: "מכובדי ראש הממשלה, אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה. זמן קצר מאוד אחרי פרסום ההחלטה ביום רביעי הייתי בביתי, בשלב מאוד מוקדם שחלק קראו את החלטת בית המשפט וחלק טרם קראו אותה, ולשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב. בניגוד לאלו שמתהדרים בנוצות של 'איכות' שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה".

נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ
נתניהו יוצא מהביקור אצל דרעי לאחר פסיקת בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה ובחר לדבר קודם כל על נושא הבריאות, וציין את הרחבת סל התרופות עליה הוכרז בשבוע שעבר. בתוך כך, הודה רה"מ נתניהו לשר הבריאות דרעי, על המהלך ועל "העבודה החשובה" שעשה בתחום זה, כך נתניהו.

עוד הוסיף ראש הממשלה וסיפר על פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן: "הביקור הזה מתקיים בזמן מיוחד", אמר נתניהו, "זמן של אתגרים רציניים לביטחון הלאומי שלנו והזדמנויות רציניות לשלום עם שכנינו. במוקד השיחות בינינו עמדו האתגרים הביטחוניים האזוריים, וכמובן בראשם איראן, וכן דרכים לשיתוף הפעולה בינינו מול אתגר משותף זה".