בש"ס מאיימים: "אם דרעי לא יהיה בממשלה - אין ממשלה"

שר הרווחה שיגר מסר לליכוד - ואמר: "אני לא אומר לנתניהו מה לעשות, אבל נתניהו יודע שאם אריה דרעי לא בממשלה – אין ממשלה". לדבריו, "לאורך כל הדרך אמרנו שאין שום סיבה שדרעי לא יכהן כשר בכיר". אתמול אמר ח"כ בצלאל מש"ס: "אם שופטי בג"ץ יפסלו את המינוי - הם יירו לעצמם בראש"

רה"מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה
רה"מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שח"כ אברהם בצלאל מש"ס אמר כי "אם שופטי בג"ץ יפסלו את מינוי דרעי הם יירו לעצמם בראש" - התבטאות נוספת הבוקר (רביעי) מטעם שר במפלגה, ששיגר מסר לליכוד. שר הרווחה יעקב מרגי אמר בריאיון לכאן ב': "אני לא אומר לנתניהו מה לעשות, אבל נתניהו יודע שאם אריה דרעי לא בממשלה – אין ממשלה".

"לאורך כל הדרך אמרנו שאין שום סיבה שדרעי לא יכהן כשר בכיר בממשלת ישראל", אמר מרגי. "גם המשפטנים הגדולים, מבחינה חוקתית, לא מצאתי אחד שאמר אחרת".

על השאלה מה יקרה אם נתניהו יפטר את דרעי - השיב מרגי: "מי שיקבל החלטה זו מועצת חכמי התורה". הוא נשאל אם לא ברור שיש לכבד את פסיקות בית המשפט - וענה: "לא. אנחנו בעיצומו של ויכוח ציבורי בחברה הישראלית, זה לא דיון משפטי. אם ייקחו את זה לכיוון של 'לא סביר' 0 זה ויכוח ציבורי. בוויכוח ציבורי צריך להכריע ראש הממשלה".

שר הרווחה יעקב מרגי
שר הרווחה יעקב מרגי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כוננות מוגברות מול בית חיות, היערכות להפגנות: לקראת בג"ץ דרעי

בינתיים, דריכות שיא הבוקר במערכת הפוליטית והמשפטית לקראת ההכרעה הדרמטית של בג"ץ בעניין מינוי דרעי: פסק הדין של בג"ץ בהחלטה אם לאשר את מינויו של יו"ר ש"ס לשר יינתן היום או מחר. לפיכך, לקראת ההכרעה, הוחלט לתגבר את הכוננות ליד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות - וכוחות הביטחון נערכים להפגנות ומחאות מול בתי השופטים לאחר מתן פסק הדין.

בשבוע שעבר התנהלה ישיבה של שב"כ, של משמר בתי המשפט ושל המשטרה בנוגע להכרעה המתקרבת של בג"ץ, והוחלט לתגבר כוחות בצד ביתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. החשש הוא שיתקיימו מחאות והפגנות מתחת לביתה של חיות ושל שופטים נוספים, בדומה להפגנות מתחת לביתו של הנשיא לשעבר אהרן ברק. הנשיאה חיות מתוגברת על ידי יחידה 730 של שב"כ, ולכן במקרה שלה לא מדובר בתגבור כוחות בפועל, אבל בשירות הביטחון הכללי לא מעוניינים לקחת סיכונים.

בינתיים, בזמן שהמערכת הפוליטית כולה מחכה להחלטת בג"ץ דרעי ולשאלה האם המינוי שלו לשר ייפסל - פורסמו שלשום במהדורה המרכזית דברים חריפים ומאוד ברורים מצד יו"ר ש"ס בנושא: השר אריה דרעי אמר לחברי סיעתו כי גם אם בית המשפט יחליט שעליו להתפטר, הוא לא יציית לכך. לדבריו, "לפטר אותי או לא - זה עניין של נתניהו".

אם נתניהו לא ימלא את פסק הדין ויסרב לפטר את דרעי, העותרים נגדו יפתחו בהליך ביזיון בית המשפט - תרחיש שבאופן תיאורטי עלול לגרור קנס כבד ואף עונש מאסר בפועל. בנוסף, במצב כזה תעלה השאלה האם דרעי ממשיך לכהן כשר, ובית המשפט ייצטרך לתת את הדעת גם בנושא זה ולהכריע.

אפשרות נוספת במצב בו בג"ץ פוסל את מינויו של דרעי, היא שנתניהו אכן ממלא את הפסיקה ומפטר את חבר הכנסת מתפקידיו בממשלה, אך זמן קצר לאחר מכן הכנסת מבטלת את עילת הסבירות - ואז דרעי מתמנה מחדש לתפקידו כשר, אך הפעם בלי היכולת של בג"ץ לפסול את המהלך. במצב כזה ישנה האפשרות שבג"ץ יפסול את פסילת עילת הסבירות בנימוק שביטל העילה נוגד את עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית.