נתניהו הכריע: יריב לוין ימונה ליו"ר כנסת זמני

פרסום ראשון: לאור העיכוב בבחירת מחליפו של מיקי לוי, ראש הממשלה המיועד צפוי להביא מחר להצבעה במליאה את מינויו של חבר הכנסת הבכיר מהליכוד ליושב ראש זמני

זמן צפייה: 15:56

פרסום ראשון: לאור העיכוב בבחירת מחליפו של יושב ראש הכנסת המכהן מיקי לוי, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ימנה את ח"כ יריב לוין ליו"ר כנסת זמני, כך נודע היום (ראשון) לחדשות 13. נתניהו צפוי להביא מחר להצבעה במליאה את מינויו של לוין לתפקיד. כמו כן, מפלגת הליכוד הודיעה הערב כי אישרה פה אחד את בקשת נתניהו למנות את לוין ליו"ר הכנסת הזמני.

מלבד החלפת יו"ר הכנסת, במערכת הפוליטית נערכים לתחילתו של הליך חקיקה שנועד להכשיר את מינויהם של שני שרים בכירים - יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר.

יודגש כי נתניהו טרם בחר מי יהיה האחד שייבחר לתפקיד יו"ר הכנסת הקבוע, ונראה כי הבחירה תיערך מתוך שלושה מועמדים - חברי הכנסת דוד אמסלם, אמיר אוחנה ואופיר אקוניס. ההכרעה תסמן כמעט בוודאות מי ייכנס למשרד החוץ, שכן אם אוחנה לא יקבל את תפקיד יו"ר הכנסת הוא ככל הנראה ימונה לתפקיד שר החוץ. אמש במהדורת השבת דווח כי נתניהו שוקל להציע לרון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, את תפקיד השר הממונה על המועצה לביטחון לאומי.

אמיר אוחנה במטה הליכוד
ח''כ אמיר אוחנה, ימונה ליו''ר הכנסת או לשר החוץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

שני חוקים עומדים בפני קשיים משפטיים. הראשון הוא התיקון ל"חוק דרעי", שבאמצעותו יו"ר ש"ס - שהורשע שוב בפלילים - יוכל לשמש כשר. לחדשות 13 נודע כי מסתמן שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תציג קשיים משפטיים אך לא תכריז כי זהו חוק לא-חוקתי ותגן עליו בבג"ץ - ונראה כי לשופטים יהיה קשה לפסול תיקון לחוק יסוד.

המשוכה השנייה והקשה יותר בהקשר של "חוק דרעי" היא עילת הסבירות. כלומר, מדובר בשאלה האם סביר שאדם שהורשע פעמיים בפלילים יכהן כשר בכיר. שאלה זו לא תידון השבוע, אלא בהמשך.

החוק השני שלגביו יתקיים דיון נוגע לבן גביר ופקודת המשטרה - שם העמדה של היועצת המשפטית הפוכה והיא מתנגדת לה. לדעת בהרב-מיארה, השר לביטחון הפנים לא יכול לשלוט במשטרה, ולא יכול להחליט על מדיניות החקירות - זאת בשונה מהיחסים בין שר הביטחון לרמטכ"ל. אלא שמי שתיאלץ להגן על פקודת המשטרה תהיה היועצת המשפטית של הכנסת, והשאלה כעת היא עד כמה העמדה של היועצת המשפטית לממשלה תישמע.