הליכוד והציונות הדתית הסכימו על מינוי יו"ר כנסת זמני: "הגיעו לסף חתימה"

במהלך שיחות המשא ומתן על ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד והציונות הדתית, הצדדים הגיעו "לסף חתימה ולהסכמות במרסית הנושאים". בהודעה שפרסמה מפלגתו של סמוטריץ' נמסר כי הציונות הדתית אינה מתנגדת למינוי יו"ר כנסת זמני והיא נעתרה לבקשת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו למינוי יו"ר כנסת זמני באופן מיידי

זמן צפייה: 01:48

בדרך לממשלת נתניהו השישית: במהלך שיחות המשא ומתן על ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד והציונות הדתית שהתקיימו הלילה (שלישי), הצדדים הגיעו "לסף חתימה ולהסכמות במרבית הנושאים", כך נמסר מהציונות הדתית. כמו כן, בהודעה שפרסמה מפלגתו של בצלאל סמוטריץ' נמסר כי הציונות הדתית אינה מתנגדת למינוי יו"ר כנסת זמני והיא נעתרה לבקשת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו למינוי יו"ר כנסת זמני באופן מיידי. המו"מ צפוי להימשך גם היום.

התנגדותו של סמוטריץ' להחלפה זמנית של יו"ר הכנסת גררה את תגובותיהם של כמה משותפיו לקואליציה העתידית ביניהם יו"ר ש"ס אריה דרעי, שאמר אמש בישיבת סיעתו: "אני לא מצליח להבין איך אנחנו עם 64 מנדטים ועדיין לא החלפנו את יו״ר הכנסת. אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לקדם כלום. הציבור נתן לנו את המנדט לעשות את זה וכבר שבועיים וחצי לא עושים כלום".

אמש אמרו מקורביו של דרעי כי ש"ס תשקול לתמוך בממשלה מבחוץ - מבלי להצטרף אליה. "אי אפשר לסכם שום דבר מול נתניהו ויריב לוין, הם כל הזמן חוזרים בהם", אמרו, "הבטחנו ממשלת ימין בראשות נתניהו, אבל אם לא יעמדו בסיכומים מולינו - נשקול שלא להצטרף לממשלה ולתמוך בה רק מבחוץ".

איתמר בן גביר
''קורא לכל סיעות הקואליציה העתידית להודיע כבר היום על תמיכה בהחלפת יו''ר הכנסת''. ח''כ איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם חברו של סמוטריץ' לרשימה בטרם התפצלו לסיעות, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, התייחס לנושא בישיבת סיעתו וקרא לקדם את המהלך בטרם יושגו הסכמים קואליציוניים. "הטרור לא מחכה לנו, האלימות לא מחכה לנו, האנרכיסטים פועלים בשטח", אמר בן גביר, "אין זמן, חייבים להתחיל בהליכים להקמת ממשלה. אני מבין שיש סיעות מהקואליציה העתידית שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזו טעות קשה. אני קורא לכל סיעות הקואליציה העתידית להודיע כבר היום על תמיכה בהחלפת יו"ר הכנסת".

"נמשיך לנהל משא ומתן עם הליכוד", הוסיף בן גביר, "נמשיך לדון בסוגיות שחשובות לנו אבל וזה אבל גדול מוכחים להתחיל בתהליך, מוכרחים לנהל את מדינת ישראל וזה מתחיל כאן בכנסת. החלפת יו"ר הכנסת זהו הצעד הראשון והחשוב ואסור לבזבז זמן יקר. יותר משנה וחצי חכינו לרגעים האלה שאנחנו יכולים למשול, בואו נמשול".

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת. 15 בנובמבר

בהקשר זה, יצוין כי ביום ראשון ראש הממשלה המיועד נתניהו וסמוטריץ' נועדו במשך כשלוש שעות, והנחת העבודה היא שהפערים בין השניים יהיו ניתנים לגישור, אם כי זה צפוי לקחת זמן מה. בתום הפגישה נמסר כי היא "התקיימה באווירה טובה וחלה התקדמות בכלל הנושאים. הצדדים ישובו ויפגשו מחר במטרה להקים ממשלת ימין בהקדם האפשרי".

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי הליכוד התחייבה בפני המפלגות החרדיות להעביר את "חוק גיור ממלכתי", שיבטל את ההכרה בגיור הרפורמי בישראל. עם זאת, החוק לא יפעל רטרואקטיבית, וגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים שנעשו בחו"ל ימשיכו להיות מוכרים בישראל, אך בניגוד לנישואים אזרחיים - תהליך קצר שניתן לבצע די בקלות בחו"ל - תהליך הגיור הוא ארוך ודורש שהות ארוכה של המתגייר במקום.

בנימין נתניהו וישראל כ''ץ
בנימין נתניהו וישראל כ''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, נתניהו מנסה גם להרכיב את פאזל השרים גם בתוך מפלגתו. לאחר שמועמדותו של רון דרמר לתפקיד שר החוץ ירדה מהפרק כמעט באופן סופי, היה נדמה כמעט בוודאות כי התפקיד יופקד בידיו של אמיר אוחנה, אך אמש פורסם במהדורה המרכזית כי נתניהו שוקל להפקיד את משרד החוץ בידי ישראל כ"ץ.

מועמדותו של כ"ץ, שכיהן בעבר בתפקיד, מפתיעה, גם בגלל מיקומו של כ"ץ בפריימריז האחרונים, וגם בגלל מערכת היחסים בינו לבין נתניהו בתקופה האחרונה, אך נתניהו מרגיש כי הוא חייב לפרק את "התארגנות הממורמרים" בליכוד.

יש לנתניהו את האפשרות לפרק את ההתארגנות "מלמטה", כלומר לתת תפקידים משופרים לח"כים שבדבוקה של כ"ץ, כמו דוד אמסלם או דוד ביטן - ויש לו את האפשרות כמובן לפרק אותה "מלמעלה" - ולתת לכ"ץ תפקיד שישביע את רצונו. ההחלטה עדיין לא התקבלה, וחלוקת התיקים הסופית תהיה סמוך להשבעת הממשלה.