שליח טראמפ למזרח התיכון: תומך בזכות ישראל לספח חלקים מהגדה

ג'ייסון גרינבלט התראיין בכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק, והתייחס בין היתר לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ: "אם לא היו מכריזים על בחירות חוזרות בישראל היינו מפרסמים את החלק המדיני בקיץ"

זמן צפייה: 01:21

השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אמר היום (ראשון) כי הוא תומך בדבריו של שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, לפיהם לישראל יש את הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית, ואמר: "אני חושב שהשגריר פרידמן התנסח באלגנטיות. אני תומך בדבריו". את הדברים אמר במהלך ריאיון בכנס הג'רוזלם פוסט שנערך בניו יורק, ארצות הברית.

גרינבלט התייחס להשפעת הבחירות בישראל על "עסקת המאה", שחלקה הכלכלי יושק בשבוע הבא בוועידה בבחריין: "אם לא היו מכריזים על בחירות חוזרות בישראל כנראה שהיינו מפרסמים את החלק המדיני של תוכנית השלום במהלך הקיץ". לא החלטנו מתי להציג את החלק המדיני, אבל ההיגיון אומר שנחכה לנובמבר – אחרי שתוקם ממשלה חדשה בישראל". כמו כן התייחס לבחירות לנשיאות ארה"ב הקרבות ואמר: "טראמפ יוכל להמשיך לטפל בתוכנית חרף קמפיין הבחירות שיתחיל בעוד כמה חודשים. זה לא אמור להפריע".

לכתבות נוספות בנושא >> 

שגריר ארה"ב: "לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית"

גורם בממשל ארה"ב: "סיפוח שטחי הגדה המערבית לא עומד על הפרק"

כץ לאחר הפגישה עם גרינבלט: "דנו במצב בעזה ובאיראן"

ישראל כץ וג'ייסון גרינבלט | צילום: טוויטר

כאמור, לפני כשבוע אמר שגריר ארה"ב בישראל בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי בנסיבות מסוימות, לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית אבל לא את כל השטח. עם זאת, פרידמן סירב לומר כיצד יגיב הממשל האמריקני אם ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן יספח חלקים מהגדה. "אין לנו עמדה בנושא עד שלא נבין כמה יסופח, באילו תנאים, מדוע הגיוני לעשות זאת, מדוע זה טוב לישראל, מדוע זה טוב לאזור, ומדוע זה לא יוצר יותר בעיות מאשר פתרונות", הסביר פרידמן. "אלו הדברים שנצטרך לדעת, ואני לא מתכוון לשפוט לפני הזמן".

גורם בכיר בממשל האמריקני התייחס לדברי פרידמן, והצהיר כי "עמדת ממשל טראמפ לא השתנתה - סיפוח שטחי הגדה המערבית לא עומד על הפרק". זאת, כאמור, בתגובה לדבריו של פרידמן מוקדם יותר אתמול, שטען בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי תחת נסיבות מסוימות, לישראל יש הזכות להחיל את החוק על חלקים מהשטח. "לא הוצגה כל תוכנית ישראלית לסיפוח חד צדדי של שטחי הגדה המערבית, ולא דנו בסוגייה", הדגיש הגורם האמריקני.

שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן | צילום: רויטרס

יומיים לפני דבריו של פרידמן, קבוצה של סנטורים דמוקרטים הציגה הצעת החלטה בסנאט האמריקני שיוצאת נגד הבטחת הבחירות של ראש הממשלה נתניהו לספח לישראל חלקים מהגדה המערבית. בהצעה נכתב כי "סיפוח חד צדדי של חלקים מהגדה המערבית יסכן את הסיכוי ליישם את פתרון שתי המדינות, יפגע ביחסיה של ישראל עם מדינות ערב, יאיים על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויחתור תחת ביטחונה של ישראל". נוסף על כך, הצעת ההחלטה קראה לממשל טראמפ לאמץ את פתרון שתי המדינות כחלק מתוכנית השלום שלו. בקבוצת הסנטורים שחתומה על הצעת ההחלטה נמצאים כמה מהמתמודדים הבולטים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, בהם ברני סנדרס ואליזבת וורן.

אחת המטרות של הצעת ההחלטה, אותה יזם הסנטור ג'ף מרקלי מאורגון, היא לנסות ולהרתיע את נתניהו מפני יישום הצהרותיו בנוגע לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. הצעת ההחלטה לא זוכה לתמיכה של סנטורים משתי המפלגות, אך היא צפויה לזכות לתמיכתם של כל 47 הסנטורים הדמוקרטים והעצמאיים. בצורה הזו, מעוניינים הדמוקרטים לשגר מסר מדיני לנתניהו בנוגע להתנגדותם למהלכי סיפוח.

ראש הממשלה ,בנימין נתניהו
ראש הממשלה ,בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בעקבות הבטחת הבחירות של נתניהו, לפני כחודשיים ארבעה יהודים המייצגים את המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים האמריקני פרסמו הודעה בה הזהירו את ישראל מלספח את שטחי הגדה המערבית.

ההצהרה פורסמה על ידי אליוט אנג'ל, ניטה לואי, טד דויטש ובראד שניידר, היודעים בקשריהם לאיפא"ק. הם הזהירו כי אם ישראל תיסוג מפתרון שתי המדינות הדבר עשוי לפגוע אנושות בקשר בין המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית לישראל. "כתומכים חזקים וותיקים של ישראל, היחסים בין ארה"ב לישראל מושרשים על ערכים משותפים ועל פתרון שתי מדינות לשני עמים, ואנחנו מביעים דאגה מהאפשרות שישראל תנקוט צעדים חד צדדיים בסיפוח הגדה המערבית", נכתב.

"לכל אחד מהגבולות בישראל יש תפקיד חשוב בשמירה על ביטחונה, והיכולת של ישראל לשמור על עצמה מפני איומים לא ניתנת למשא ומתן. שתי מדינות לשני עמים, שיקרה במו"מ ישיר בין הצדדים, עם חילופי שטחים מוסכמים – היא האופציה הטובה ביותר להשיג מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה לצד מדינה פלסטינית, דמוקרטית ומופרזת".