היועמ"שית: אסור לבן גביר לתת הנחיות מבצעיות בנוגע להפגנות

בתשובתה לבג"ץ לבקשות למתן צו ביניים בעניין תיקון פקודת המשטרה, ביחס למעורבות השר לביטחון לאומי בסוגיות הנוגעות למימוש זכות ההפגנה, כתבה גלי בהרב-מיארה: "מתעורר חשש ממשי כי בחלק מהמקרים נחצה קו הגבול, וניתנו הלכה למעשה על-ידי השר הנחיות אופרטיביות לדרג המקצועי במשטרה ביחס לאירועים פרטניים"

בן גביר ובהרב-מיארה
בן גביר ובהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה אמש (רביעי) לבג"ץ את תשובתה לבקשות למתן צו ביניים בעניין תיקון פקודת המשטרה, המעלות טענות ביחס למעורבות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בסוגיות הנוגעות למימוש חופש המחאה וזכות ההפגנה.

בעמדתה הבהיר בהרב-מיארה כי "לשר הממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה ישנה סמכות להתוות מדיניות כללית לפעילות המשטרה, לרבות בעניין הפגנות. אולם עליו להימנע ממתן הנחיות אופרטיביות למשטרה, באופן ישיר או באופן עקיף, גם כאשר הן ניתנות בלבוש של הוראות מדיניות לכאורה".

"בחינת האירועים, וזאת גם על בסיס הנמסר ממשטרת ישראל, מעלה על פניו כי מתעורר חשש ממשי כי בחלק מהמקרים נחצה קו הגבול, וניתנו הלכה למעשה על-ידי השר הנחיות אופרטיביות לדרג המקצועי במשטרה ביחס לאירועים פרטניים", הוסיפה היועמ"שית.

"כמו כן, עולה חשש גם בנוגע למקרים שהוצגו לכאורה כ'מדיניות כללית', אך בפועל היוו הנחייה שביקשה להחליף 'בזמן אמת' את שיקול הדעת הנתון לגורמי המשטרה בשטח". עוד הודגש, כי "לשוטרים ולמפקדי המשטרה בשטח נתון שיקול דעת עצמאי ומקצועי לשם מילוי תפקידם מכוח סמכויותיהם על-פי דין".

ניצב עמי (עמיחי) אשד
מפקד מחוז ת''א ניצב עמי אשד בהפגנה בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

בתשובתה כתבה עוד בהרב-מיארה: "עמדתו העקבית של הייעוץ המשפטי לממשלה, כפי שזו שוקפה לאורך השנים בחוות דעת שונות, היא כי השר לביטחון לאומי רשאי להתוות מדיניות כללית עבור משטרת ישראל, אך אין הוא רשאי להתערב באופן הביצוע האופרטיבי והמבצעי של המדיניות, לרבות בדרך של מתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים פרטניים. עניינים כגון דא שמורים לדרג המקצועי במשטרת ישראל, ולו בלבד, בהתאם לשיקול דעתם המקצועי".

"המשקל שיש להעניק לזכות להפגין כזכות יסוד הקשורה בטבורה לחופש הביטוי אינו נוגע רק לשלב התוויית המדיניות (בין אם על-ידי המשטרה ובין אם על-ידי השר), המשיכה היועמ"שית, "אלא גם בשלב היישום האופרטיבי-מבצעי על-ידי המשטרה בשמירתה על הסדר הציבורי. ייחודיות  אירועים כמו הפגנות, ובפרט כאשר הן מופנות כלפי הדרג הפוליטי, מחייבת להבטיח כי המדיניות שתיקבע תשמר למשטרה מרחב פעולה מקצועי רחב דיו, המוגן מפני השפעות פוליטיות.

"לפיכך, בכל הנוגע למדיניות בתחום ההפגנות, קיימת חשיבות יתרה בשרטוט גבולות ברורים ככל הניתן בין סמכות השר לסמכות המשטרה בעניינים רגישים אלה, וזאת כדי להבטיח שהזכות להפגין לא תיפגע יתר על המידה, ותובטח יכולתה של המשטרה לפעול באופן מקצועי, נטול פניות וחף מהשפעות פוליטיות, ולשמור על אמון הציבור בה ככזו".

"משמעות הדברים היא", לדעת בהרב-מיארה, "שהחלטות אופרטיביות בכלל, ובפרט החלטות אופרטיביות הנוגעות להפגנות צריכות להתקבל על-ידי גורמי המשטרה בלבד ובהתאם למכלול הנסיבות הקונקרטיות. ויודגש, אף מקום בו נקבעה מדיניות כללית של השר הנוגעת למחאות ציבוריות, השר אינו רשאי להתערב ביישום הספציפי או בפרטי הביצוע האופרטיבי של המדיניות האמורה, כל שכן כאשר מדובר במחאות המופנות כנגד השלטון".

בעקבות הדברים, הגיב שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) בריאיון בגלצ: "היועמ"שית מתקרבת לעבור את הגבול. אולי היא כבר עברה אותו".