למרות הסיכום עם לפיד: גנץ ישתתף בהפגנה במוצ"ש

בני בנץ ויאיר לפיד קיימו שיחה בנושא השתתפות במחאה במוצאי שבת, ולמרות שהסכימו שלא להגיע, שר הביטחון לשעבר ייקח חלק בהפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט. לפיד מאמין גם הוא שמדובר בצעד אפקטיבי, אך לפי שעה נמנע מלהתייצב

זמן צפייה: 01:35

יו"ר המחנה הממלכתי והשר לשעבר בני גנץ ישתתף במחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט במוצ"ש, למרות שסיכם עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שהם לא ישתתפו בהפגנה. כך מפורסם הערב (חמישי) במהדורה המרכזית.

נראה כי בשני הצדדים מתארים את העניין כאי הבנה. בין לפיד וגנץ התקיימה שיחה אמש, וככל הנראה כל אחד הבין את נושא ההשתתפות בהפגנה באופן אחר. בני גנץ החליט להתייצב עם המפגינים במוצאי שבת, וההחלטה מתקבלת אחרי שהוא בעצמו עקץ את לפיד על ההשתתפות שלו במחאות של פעילי יש עתיד בגשרים, ואחרי שקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להידברות.

נראה כי לאחר שנתניהו סירב להצעות, ולאחר שפורסמו טיטות החוקים של שר המשפטים יריב לוין, גנץ ככל הנראה השתכנע שהדרך האפקטיבית ביותר כרגע להילחם במה שנחשב על ידו לאיום הגדול ביותר על מוסדות הדמוקרטיה הישראלית, הוא לצאת לרחובות עם המפגינים, וכך הוא כאמור מתכוון לעשות במוצאי שבת.

רה''מ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד
רה''מ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם יאיר לפיד מאמין בצעד שכזה, אך לאחר שמארגני ההפגנה הבהירו שהם לא מעוניינים שהמחאה תהפוך לפוליטית, והודיעו כי הם לא מתכוונים לאפשר נאומי פוליטיקאים, כרגע הוא החליט שלא להתייצב. עם זאת, נראה כי צריך להמתין ולראות האם תגובתו החריפה של לוין לדבריה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ייגרמו לו לשקול את צעדיו פעם נוספת במהלך סוף השבוע, ולחזור בו מהחלטתו.

בתוך כך, לפיד שלח מכתב למפכ"ל קובי שבתאי לקראת ההפגנה המתוכננת, ובו הוא מבקש ממנו לנהוג במפגינים בכבוד: "המפגינים האלה הם אוהביה הגדולים ביותר של מדינת ישראל וכך יש להתייחס אליהם. אני מצפה ממך להנחות את המשטרה להתייחס למפגינים בכבוד ולעשות הכל כדי לאפשר להם להביע מחאה לגיטימית".

לפיד הוסיף: "תפקידה של משטרת ישראל הוא לשמור עליהם, לא "להיערך אליהם", לא להפעיל מכת"זיות, לוודא שלא יופעל כלפיהם כוח מופרז בזמן שהם ממלאים את חובתם האזרחית".

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נזכיר שהמשטרה מסרה היום כי "בהמשך להערכת המצב השבועית שנערכה היום בעיר באר שבע עם השר לביטחון לאומי ,פורום משתתפי הערכת המצב דן, בין היתר, בנושא המחאה הצפויה במוצאי שבת הקרובה בתל אביב ובירושלים. משטרת ישראל תבטיח קיומה של המחאה וזו זכותו של כל אזרח להביע את עמדתו. זו זכות בסיסית של כל אדם במדינה דמוקרטית, אך לצד זאת מתמונת המודיעין עלה חשש להפרות סדר".

עוד נמסר כי "על מנת שנוכל להבטיח את שלום הציבור ואת קיומה המלא של המחאה, שבה משטרת ישראל וקוראת למארגני המחאה ולמשתתפים לשמור על הסדר ולאפשר את קיומן של המחאות כחוק". במשטרה אמרו עוד כי הושלמה ההיערכות המבצעית, וכוחות יהיו פרוסים "על מנת לאפשר את חופש המחאה לכלל האזרחים, לשמור על ביטחון הציבור והסדר הציבורי".