קראדי: "באיזו מדינה נותנים לפוליטיקאי כוח חמוש משלו?"

המפכ"ל לשעבר התראיין במהדורה המרכזית, ותקף את ההחלטה להקים משמר לאומי תחת השר בן גביר. "יש מפקד אחד למשטרת ישראל וקוראים לו המפכ"ל", אמר קראדי, והוסיף: "אני מציע לרה"מ ללמוד היסטוריה ולראות איך בעקבות מתן כוח השתלטו על השלטון וביצעו הפיכה"

זמן צפייה: 04:48

מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי התראיין הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, והתייחס לאישור הקמת המשמר הלאומי של השר איתמר בן גביר. "באיזה מדינה נותנים לפוליטיקאי כוח חמוש עם סמכויות מעצר?", שאל קראדי והוסיף: "יש מפקד אחד למשטרת ישראל וקוראים לו המפכ"ל. אם צריך להקים משמר לאומי יש להפקיד אותו תחת פיקודו של המפכ"ל, שום דבר אחר לא יעבוד".

"לבן גביר יש תכונה שהוא נוהג ליפול לכל בור", הוסיף קראדי, "ואם לא, הוא יחפור אותו ויפול בו, אומנם הוא לא שירת בצבא אבל יש כלל בניווטים שאומר שאם התברברת אז תחזור לנקודת ההתחלה והוא לא עושה את זה. בשלושה חודשים שבהן הפך לשר, כמות מקרי הרצח עלתה פי שניים. אין טיפול במגזר הערבי, אין משילות בדרום, אין שום דבר. יש ציוצים, טוקבקים, ספינים והופעה בתקשורת. בן גביר צריך לקחת את עצמו ולהתחיל לעבוד על המשטרה כמו שהוא הבטיח לנו בבחירות".

על החשש מהסכנות בהפקדת המשמר הלאומי תחת בן גביר אמר קראדי: "אני מציע לראש הממשלה ללמוד קצת היסטוריה ולראות איך בעקבות מתן כוח השתלטו על השלטון וביצעו הפיכה - מסוכן לתת לכל פוליטיקאי ובמיוחד לבן גביר כוח כזה".

קראדי התייחס גם להצלפת השוטר במפגינה אמש בנתיבי איילון, ואמר: "מדובר בשוטרים שכבר 13 שבועות לא ראו בית, חסרים אלפיים שוטרים ולכן הם לא נמצאים בחופשות ולא בפגרה וגם לא עם המשפחה. רמת השחיקה שלהם עולה, הציבור מוציא את הזעם שלו על השוטרים ולכן לפעמים נופלת שגגה".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי זמן קצר לפני אישור התקציב בממשלה, המפכ"ל קובי שבתאי שיגר מכתב לבן גביר, שבו כתב כי "לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, אשר תחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה ואף דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

עוד כתב המפכ"ל: "הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לעניין זה טרם קבלת ההחלטה, שיהיו לה השלכות הן על בניין הכוח והן על הפעלת הכוח של כלל הגופים".

השר בן גביר הגיב למפכ"ל: "מדובר בספין של גורמים באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב מיליארד ו-400 מיליון שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב)". עוד הוסיף השר: "מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".

עוד נמסר מלשכתו: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך להקמת המשמר הלאומי שהשר מנסה לקדם, ולכן החליט השר בן גביר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי. יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי".