מ"מ ראש ממשלת בריטניה ביקש מכונות הנשמה מישראל - נתניהו סירב

חברות בריטיות ניסו לרכוש מכונות הנשמה ממפעלים ישראלים, אך בשל צו האוסר על ייצוא שלהן המכירה לא התאפשרה. ספרד הגישה פנייה דומה לישראל כץ, בנוגע למכונות שנרכשו לפני שפורסם הצו

זמן צפייה: 01:11

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה בקשה של ממלא מקום ראש ממשלת בריטניה דומיניק ראאב כי ישראל תיתן רשיונות ייצוא חריגים למכונות הנשמה לבריטניה, כך לפי פקידים ישראלים בכירים.

בשבוע שעבר כאשר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אושפז בטיפול נמרץ בשל מחלת הקורונה ושר החוץ דומיניק ראאב מונה לממלא מקומו התקשר ראאב לנתניהו וביקש סיוע דחוף למאבק בקורונה.

Cabinet Meeting On Downing Street In London
שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב | צילום: רויטרס

כמה חברות בריטיות ניסו בשבועות האחרונים לרכוש מכונת הנשמה ממפעלים בישראל, אולם בשל צו של שר הכלכלה אלי כהן שאוסר ייצוא הנשמה מישראל המכירה לא התאפשרה.

פקידים ישראלים בכירים ציינו כי ראאב אמר לנתניהו כי בריטניה מבקשת החרגה מהצו בשל מחסור קשה במכונות הנשמה. נתניהו אמר לראאב כי הוא מבין את המצב אולם נאלץ להשיב בשלילה כיוון שישראל זקוקה למכונות ההנשמה בעצמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם במוקד משרד הבריאות | צילום: רויטרס

מדינה נוספת שפנתה לישראל בנושא מכונות הנשמה ולא נענתה בחיוב עד כה היא ספרד. שרת החוץ הספרדית ארנצ'ה גונזלס התקשרה ביום ראשון לשר החוץ ישראל כץ וביקשה ממנו כי ישראל תשחרר מכונות הנשמה לספרד.

השיחה היתה דחופה מאוד והתקיימה באופן חריג במהלך יום ראשון של חג הפסחא. שרת החוץ של ספרד אמרה לכץ כי שתי חברות ספרדיות רכשו כ-30 מכונות הנשמה ממפעל בישראל עוד לפני שפורסם הצו האוסר ייצוא.

שרת החוץ של ספרד אמרה לכ"ץ כי החברות אף שילמו כבר לפעל בישראל חלק מהכסף עבור מכונות ההנשמה אך לא יכולות לקבל אותן בשל הצו האוסר ייצוא וביקשה ממנו לפעול לשחרור מכונות ההנשמה. כ"ץ לא נתן תשובה חיובית אך אמר שיבדוק את הנושא.

שר החוץ ישראל כץ
שר החוץ ישראל כץ | צילום: רויטרס