החקירה בהאג: ישראל תשיב לביה"ד הבינ"ל שאינה מכירה בסמכותו

ישראל החלה להיערך לקראת המכתב שצפוי להודיע על פתיחת החקירה, כאשר גנץ כינס את הצמרת המשפטית והביטחונית לדין בנושא. לפי הערכות, ישראל פגיעה יותר בנושאי ההתנחלויות והירי במפגינים בעזה

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
ביה"ד הבינלאומי בהאג | צילום: רויטרס

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ כינס היום (חמישי) דיון רחב עם הצמרת המשפטית והביטחונית כדי להיערך למכתב שאמור להגיע מבית הדין הבין-לאומי בהאג, שיודיע על פתיחת החקירה נגד ישראל בנוגע לפשעי מלחמה לכאורה שבוצעו בשטחים פלסטינים מאז 13 ביוני 2014.

ככל הנראה ישראל תשיב כי אינה מכירה בסמכות של בית הדין לחקור אירועים שבוצעו בשטחה. כמו כן, על פי הערכות, ישראל פגיעה יותר בנושא ההתנחלויות והירי במפגינים על גדר הגבול ברצועת עזה. מעבר לכך, גנץ המליץ להקים צוות שרים מצומצם בראשות נתניהו שירכז את העבודה מול בית הדין, אך לא נראה שהדבר יקרה לפני הבחירות.

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

אתמול הסבירה התובעת בבית הדין הבין-לאומי, פאטו בנסודה, כי "הצבת יעדי החקירה על ידי התביעה תיקבע בהמשך, וברקע האתגרים העומדים בפנינו נוכח המגפה, המשאבים המוגבלים העומדים לרשותינו, ועומס העבודה הנוכחי שמוטל עלינו. האתגרים הללו, מורכבים ככל שיהיו, לא יכולים להסיט אותנו מהאחריות שאמנת רומא מטילה עלינו".

"כל חקירה עליה התביעה תחליט, תנוהל באופן עצמאי, ללא משוא פנים ובאובייקטיביות", הבהירה. "אמנת רומא כופה עלינו, בכדי להגיע לאמת, להרחיב את החקירה ולכסות את כל העובדות והראיות הרלוונטיות, כדי שניתן יהיה להעריך האם ישנה אחריות פלילית אינדיבידואלית לפי האמנה, ובכך, לחקור נסיבות מפלילות או מזכות באופן שווה".

"ההחלטה לפתוח בחקירה הגיעה אחרי הליך מקדמי מדוקדק שביצע המשרד שלי שנמשך קרוב לחמש שנים", הסבירה בנסודה. "במהלך תקופה זו, ובהתאם לנוהל המקובל, המשרד יצר קשר עם גורמים רבים, כולל פגישות מועילות על בסיס קבוע עם נציגים בממשלות ישראל ופלסטין".