ישראל קיבלה את המכתב מבית הדין בהאג - המל"ל קיימה דיון בנושא

בסופ"ש הגיע לישראל מכתבה של התובעת בנסודה אודות החקירה שנפתחת נגדה בגין צוק איתן, ההפגנות על הגדר בעזה וההתנחלויות. נותרו 22 יום להשיב עליו - גנץ דורש לכנס פורום שרים מצומצם

זמן צפייה: 01:20

בסוף השבוע האחרון הגיע לישראל המכתב של התובעת מבית הדין בהאג אודות החקירה שנפתחת נגד ישראל - כך פורסם הערב (רביעי) בחדשות 13. מדובר במכתב קצר בן עמוד וחצי, ומופרטים בו שלושת הנושאים שבהם בית הדין מתכוון לעסוק - צוק איתן, ההפגנות על הגדר בעזה וההתנחלויות.

המכתב לא פורסם על ידי בית הדין, וגם בישראל הסתירו את דבר קיומו, אך בינתיים נותרו רק 22 ימים כדי להשיב על המכתב. המועצה לביטחון לאומי קיימה דיון בנושא, אך לא הגיעה להחלטות כיצד לנהוג. שר הביטחון והמשפטים בני גנץ דורש לכנס פורום שרים מצומצם כדי להשיב על המכתב, ולהניע תהליך שייתכן שיוביל לחילופי התובעת בתובע הבריטי.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

עדותה של בת ה-10 שנאנסה במיטתה: "אני לא מצליחה להירדם בלילה"

רוסיה תחזיר השגריר בארה"ב להתייעצות בשל דברי ביידן נגד פוטין

תיק חקירת אסון המעלית נסגר ללא נאשמים: "לא נמצא גורם שהתרשל"

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

כזכור, כבר לפני שבועיים גנץ כינס דיון רחב עם הצמרת המשפטית והביטחונית כדי להיערך למכתב.  ככל הנראה ישראל תשיב כי היא אינה מכירה בסמכות של בית הדין לחקור אירועים שבוצעו בשטחה. כמו כן, על פי הערכות, ישראל פגיעה יותר בנושא ההתנחלויות והירי במפגינים על גדר הגבול ברצועת עזה.

יום קודם לכן הסבירה התובעת בבית הדין הבין-לאומי, פאטו בנסודה, כי "הצבת יעדי החקירה על ידי התביעה תיקבע בהמשך, וברקע האתגרים העומדים בפנינו נוכח המגפה, המשאבים המוגבלים העומדים לרשותינו, ועומס העבודה הנוכחי שמוטל עלינו. האתגרים הללו, מורכבים ככל שיהיו, לא יכולים להסיט אותנו מהאחריות שאמנת רומא מטילה עלינו".

"כל חקירה עליה התביעה תחליט, תנוהל באופן עצמאי, ללא משוא פנים ובאובייקטיביות", הבהירה. "אמנת רומא כופה עלינו, בכדי להגיע לאמת, להרחיב את החקירה ולכסות את כל העובדות והראיות הרלוונטיות, כדי שניתן יהיה להעריך האם ישנה אחריות פלילית אינדיבידואלית לפי האמנה, ובכך, לחקור נסיבות מפלילות או מזכות באופן שווה".