לא הושגו הסכמות על חוק הפטור מגיוס: היערכות לבקשת דחייה מבג"ץ

פגישתם הלילית של נתניהו ולוין עם נציגי המפלגות החרדיות הסתיימו ללא הסכמות בנוגע לפרטי חוק הפטור מגיוס - שדורש את אישור הממשלה עוד היום, בטרם פוקע הדד-ליין כדי למסור תשובה לבג"ץ. כעת שוקלים בממשלה לבקש מהשופטים הארכה נוספת של כ-10 ימים. היועמ"שית צפויה להתנגד

זמן צפייה: 00:18

שעות מכריעות: פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין עם נציגי המפלגות החרדיות הסתיימה הלילה (בין שלישי לרביעי) ללא הסכמות על נוסח חוק הפטור מגיוס. בהיעדר פתרון ובעקבות לוח הזמנים הדוחק, במסגרתו תשובת המדינה צריכה להימסר לבג"ץ היום, בממשלה בוחנים כמה אפשרויות - ובראשן בקשת הארכה של כ-10 ימים מהשופטים.

עם זאת, בקשת דחייה בהיקף זה נחשבת לאפשרות בעייתית, מכיוון שתוקף החלטת הממשלה בנוגע לאי-גיוס בני הישיבות תפקע ביום ראשון הקרוב. בנוסף, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד לבקשה ולא להגן עליה.

בניסיון להגיע להסכמות, נתניהו ערך אתמול שורת פגישות לאחר שישיבת הממשלה בנושא החוק בוטלה. בתום פגישה עם בהרב-מיארה, דווח כי ראש הממשלה הציע לקבוע יעד גיוס של 2,500. בלשכת נתניהו הכחישו, וטענו כי זהו מספר המתגייסים החרדים כיום - ולא היעד. הפגישה התקיימה אחרי שישיבת הממשלה נדחתה, בעקבות התנגדות החרדים לשינויים שהוצעו במתווה החוק.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השינויים שדרשה בהרב-מיארה כללו הכנסת יעדים מספריים לגיוס חרדים, והחמרת הסנקציות הכלכליות לסנקציות אישיות במקום סנקציות כלליות על הישיבות. בעקבות מכתב ההתראה ששלחה מוקדם יותר השבוע היועמ"שית למזכיר הממשלה עבדו בקואליציה על מתווה חדש, שטיוטתו פורסמה אתמול, ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. בתגובה לכך, השר בני גנץ חזר על עמדתו ואמר כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס: "אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם".

היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, יצא אתמול נגד מתווה החוק, ובמכתב ששיגר ליועצת המשפטית של משרד רה"מ עו"ד שלומית ברנע-פרגו הוא טען כי החוק "ינציח את האפליה הקיימת, לא יטיל סנקציות משמעותיות על מפרי החוק, לא ייתן מענה לצרכי הצבא ויפגע בהשתלבות החרדים בעבודה". לעמדתו עשוי להיות משקל דרמטי לקראת הדיון בבג"ץ, כאשר אמש אמרו גורמים משפטיים כי גם השינויים שנעשו במתווה לא יספיקו כדי להגן עליו בבג"ץ.

במכתב של עו"ד מסינג פורטו התייחסויות גורמי המקצוע במשרד האוצר למתווה הגיוס הנוכחי. בין היתר נכתב כי ההצעה לוקה בחסר היות שאינה נוקבת ביעדי גיוס ספציפיים, ואינה מציעה תמריצים כלכליים אפקטיביים לגיוס. "תמריצים מסוג זה עשויים לבוא לידי ביטוי במניעת הזכאות להטבות ממשלתיות בהיעדר פטור משירות מצה"ל", נכתב.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בנוסף, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר אתמול בריאיון ליהודה שרוני בוועידת העסקים של מעריב כי "לא נוכל להמשיך לצמוח בלי לימודי ליבה במגזר החרדי". הוא הוסיף כי "העקרון צריך להיות ברור: כל חוק שיעבור צריך להגדיל את שיעור הגיוס בשיעור ניכר, תוך שמירה על כך שלא יהיו תמריצים שליליים להגברת התעסוקה של החברה החרדית בעתיד".