נתניהו וסמוטריץ' נפגשו: דרעי לא מוכן לוותר על משרד האוצר

לאחר שלא דיברו בשבוע האחרון, ובצל הדרישה של יו"ר הציונות הדתית לקבל את תיק האוצר או את תיק הביטחון, הוא הגיע ללשכתו של רה"מ המיועד לפגישת משא ומתן. ההבנה בצמרת הליכוד היא שבסופו של דבר, סמוטריץ' "יזכה" בתיק האוצר, הרי שנתניהו לא מוכן להפקיד בשום פנים ואופן את תיק הביטחון בידיו

זמן צפייה: 02:46

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נפגש הערב (שלישי) עם יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שהגיע ללשכתו של נתניהו לפגישת משא ומתן. זאת, לאחר שלא שוחחו אחד עם השני בשבוע האחרון, ובצל הדרישה של סמוטריץ' לקבל את תיק האוצר או את תיק הביטחון.

בפגישה עצמה בין נתניהו וסמוטריץ', רה"מ המיועד לא הציע ליו"ר הציונות הדתית את תיק האוצר. גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן כמו גם בפרטי הפגישה של השניים אמרו לחדשות 13 כי השיחה התנהלה באווירה טובה, אם כי במהות שלה - לא נרשמה התקדמות משמעותית. גורמים בליכוד אמרו לאחר הפגישה כי במהלכה נתניהו הציע לבן שיחו להקים ממשלה באופן מיידי כדי לנצל את חלון ההזדמנויות לאישור ההתיישבות הצעירה: "נוכח המצב המדיני והביטחוני אין שום סיבה לבזבז אף רגע על ג'ובים במקום לנצל את ההזדמנות".

גורמים בציונות הדתית התייחסו גם הם לנושא ומסרו: "מוטרדים מהדיווחים על כך שנתניהו מתנגד למינוי של סמוטריץ' בשל הלחץ של ממשל ביידן והחשש שיוביל מדיניות תקיפה כנגד הטרור והרשות הפלשתינית ויפעל להסדרת ההתיישבות, למניעת ההשתלטות של הרשות על השטחים הפתוחים ולתנופת בניה ביו"ש. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של ״הקפאת הבניה״ בהתיישבות של נתניהו ב2010-2009".

יו''ר ש''ס אריה דרעי לצידו של יו''ר הכנסת מיקי לוי
בסביבת נתניהו ינסו לשכנע את אריה דרעי להתפשר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו מצידו, מתחיל להבין כי יהיה קשה להוריד את סמוטריץ' מדרישתו לאחד משני התיקים הבכירים אליהם הוא לוטש את עיניו. אצל נתניהו, מחלחלת ההבנה שכנראה צריך להזיז את הלחץ מכיוונו של סמוטריץ' לצד הפוטנציאלי היותר ותרן, הלא הוא יו"ר מפלגת ש"ס אריה דרעי.

ההבנה בצמרת הליכוד היא שבסופו של דבר, סמוטריץ' "יזכה" בתיק האוצר, הרי שנתניהו לא מוכן להפקיד בשום פנים ואופן את תיק הביטחון בידי סמוטריץ'. עוד בסביבת נתניהו ינסו לשכנע את אריה דרעי להתפשר, והוא ימונה לשר הפנים, ומפלגתו תקבל גם את תיק הדתות. לפי שעה, אריה דרעי לא מסכים למתווה הזה, אם כי הוא נחשב לאדם יותר פשרן מסמוטריץ'. בתוך כך, הסיכוי להתפתחות משמעותית בהסכמים הקואליציונים גבוהים מכשהיו אתמול.

סמוטריץ' מבחינתו, מבין שכרגע נתניהו לא מוכן למנותו לשר האוצר, אם זה היה תלוי בו. כמובן שלא למנותו לשר הביטחון, והוא מעביר מסר לרה"מ המיועד לפיו אם דרעי מעוניין באוצר, אז הוא הולך על תיק הביטחון. גם אחרי הפגישה הזו, נתניהו ממשיך בסבב השיחות והוא נפגש גם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. בתקופה הקרובה, נתניהו עשוי לערוך סבב פגישות גם עם חברי הכנסת של הליכוד, ייתכן בניסיון להעביר מסר לסמוטריץ' שאנחנו מתקדמים "איתך או בלעדייך". כך או כך, חרף השאיפות של כל חברי הקואליציה הנרקמת להשביע את הממשלה בשבוע הבא, בפועל עוד לא מצאו את הפיתרון ל"מוקש" העיקרי מול סמוטריץ'.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
אם דרעי מעוניין באוצר, אז הוא הולך על תיק הביטחון. יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהקשר זה, יצוין כי אתמול, רבני הציונות הדתית פרסמו הודעה לפיה נועדו אמש עם יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', וקיבלו ממנו עדכונים על המגעים הקואליציוניים להקמת ממשלה. בפגישה נכחו הרב חיים דרוקמן, הרב יעקב אריאל, הרב דוד חי הכהן, וראשי ישיבות ומוסדות דתיים נוספים.

הרבנים קראו לסמוטריץ' לעמוד "באופן חד משמעי ובלתי מתפשר" על הדרישה לתפקיד שר הביטחון, זאת לטענתם כדי לחזק את בטחונה של מדינת ישראל, למנוע הקמת מדינה פלסטינית ולהסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון.

רבני הציונות בדתית בפגישה עם בצלאל סמוטריץ'
רבני הציונות בדתית בפגישה עם בצלאל סמוטריץ' | צילום: מפלגת הציונות הדתית

הרבנים ביקשו לעמוד על דרישת המפלגה לתיקי החינוך והדתות, וציינו כי יש חשיבות עליונה שהציונות הדתית תוביל את העשייה למען הזהות היהודית של המדינה ברוח תורת ארץ ישראל. בנוסף לכך, הרבנים פנו בקריאה אישית לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו "להכיר בכוחה בערכה ובשותפותה של הציונות הדתית שזכתה לאמון של למעלה מחצי מיליון מצביעים וקיבלה 14 מנדטים".

יום קודם לכן, הצהירו גורמים בציונות הדתית כי בצלאל סמוטריץ' "הוא שר הבטחון הבא של מדינת ישראל". לדבריהם, "הציונות הדתית תדרוש את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, וכן הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה".

בסוף השבוע אמר בכיר בליכוד כי קיים "סיכוי נמוך שסמוטריץ' יקבל את תיק הביטחון". מחלוקת נוספת היא בנוגע לרמת הפירוט של ההסכמים הקואליציוניים: סמוטריץ' דורש לרדת לרמת החוקים שיקודמו, נתניהו עדיין רוצה סיכומים כלליים ומהירים וממשלה בשבוע הזה.