ניסיונות הפשרה בין המפכ"ל לבן גביר - והסיבה לפריצת הסכסוך

לאחר שניסה לפטר את רנ"צ שבתאי ללא הצלחה, השר לביטחון לאומי לא מתכוון להעלות ההצעה להדיחו בשנית - וצפוי לחתום על עשרות מינויים של קציני משטרה השבוע, שהמפכ"ל היה מעורב בבחירתם. בהמשך השבוע יוגש לוועדה למינוי בכירים גם מינויו של אבשלום פלד

זמן צפייה: 02:11

לאחר הניסיון לפטר את מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, שכשל עקב הכרזתה של היועצת המשפטית לממשלה כי צעד זה אינו חוקי, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא ינסה להעלות את ההצעה להדיחו בישיבת הממשלה בשנית - כך פורסם הערב (שישי) בזמן שישי. בן גביר שקל לנסות להדיחו בשל מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, אך דבר זה צפוי שלא לעבור, כיוון שלא ניתן להתייחס למסקנות האסון רק לגבי המפכ"ל - ולהתעלם מאשמת גורמים נוספים.

כעת, מתבצעים ניסיונות לפשרה בין המפכ"ל לשר לביטחון לאומי, להם נותר חודש וחצי לעבוד יחדיו - עד סיום כהונתו של שבתאי. השבוע השניים ייפגשו שלוש פעמים למטרת עבודה, ובן גביר צפוי לחתום על עשרות מינויים של קציני משטרה השבוע, שהמפכ"ל היה מעורב בבחירתם. כמו כן, השבוע יוגש המינוי של אבשלום פלד לועדה למינוי בכירים - ואם יתקבל, יועבר לאישור היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה.

ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כעת, מתברר מקור הסכסוך בין שבתאי לבן גביר: רצונו של המפכ"ל למנות את תת-ניצב יורם ברינה למפקד מרחב שפלה. במהלך דיון בנושא המינוי בישיבת סגל הפיקוד הבכיר, מפקד מחוז מרכז, הממונה בין היתר על מרחב שפלה, טוען כי לדעתו, ברינה "פחות מתאים לתפקיד", אך שבתאי התעקש למנותו - ובן גביר סירב לחתום.

דבר זה היווה את פרוץ הסכסוך הנוכחי בין השניים - שהסתיים כאמור בניסיון לזמן את המפכ"ל לשימוע. לאחר אי ההסכמה על מינוי ברינה, סירב שבתאי להגיע להר מירון בל"ג בעומר, והמהומות שהתחוללו בהר החריפו את הנתק ביניהם. לאחר שהופצו מההר תיעודים מפעילות השוטרים, שאכפו את ההחלטה לבטל את ההילולה המסורתית השנה בעקבות המצב הביטחוני, בן גביר עקף את המפכ"ל ופנה ישירות למפקד מג"ב. בעקבות זאת, שבתאי פנה ליועמ"שית וטען כי השר "מתערב בניגוד להחלטת בג"ץ".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

בעקבות הפנייה, זימן השר לביטחון לאומי את רנ"צ שבתאי לשימוע, אך כאמור, בהרב-מיארה טענה כי זימון זה אינו חוקי - ואין לקיימו. לטענתה, סמיכות הזמנים בין פניית שבתאי אליה לבין הוצאת הזימון לשימוע "מעוררת חשד כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ". עוד הוסיפה כי "מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".

בתשובתו לבג"ץ ביום שלישי, תקף השר את היועצת המשפטית לממשלה, וטען כי הודעתה, בה טענה כי זימון שבתאי לשימוע הוא מהלך בלתי חוקי, נעשתה בחוסר סמכות. "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה להשיב לטענות שיש כנגדו באשר לחוסר תפקודו", כתב בן גביר, שהבהיר: "השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת".