המפכ"ל: "המשטרה חייבת להישאר עצמאית ונקייה מכל סממן פוליטי"

בצל העימות עם בן גביר, ולאחר שהיועמ"שית קבעה כי השר לביטחון לאומי לא יכול להזמין אותו לשימוע, רנ"צ שבתאי נשא דברים בכנס לשכת עורכי הדין ואמר: "משטרת ישראל אינה פוליטית, ואני מתחייב שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו". בן גביר השיב: "אמשיך לפעול בהתאם למנדט שקיבלתי"

המפכ"ל שבתאי בכנס לשכת עורכי הדין

ברקע זימונו לשימוע על ידי השר לביטחון הלאומי איתמר בן גביר, שבינתיים בוטל על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בשל אי חוקיותו, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי נאם היום (שלישי) בכנס לשכת עורכי הדין באילת ורמז לשר הממונה עליו: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות חפה ונקייה מכל סממן פוליטי. משטרת ישראל אינה פוליטית, לא הייתה, ואני מתחייב בפניכם כאן היום שאמשיך לעמוד כחומה בצורה בכל הניסיונות להכניס שיקולים כאלו למשטרת ישראל! וזאת מתוך אמונה שלמה שאם ניתפס אחרת - אבדה זכות קיומנו".

"אני עומד על בימה זו ומצהיר בקול ברור - משטרת ישראל חייבת להישאר אוטונומית, עצמאית, נטולת פניות ומנותקת מכל גחמה פוליטית, כזו או אחרת", הוסיף שבתאי, ואמר: "בנימה אישית: אני ער לציפייה שאתייחס לאירועי היממה האחרונה. אך כלובש מדים, אשמור על ממלכתיות ואגיב על הדברים בבוא העת. מרבית חיי הבוגרים אני לוחם ומפקד למען מדינת ישראל, למען עתיד ילדינו. לאורך כל השנים הללו, ובכל התפקידים אותם מילאתי, הקפדתי להיות נאמן לערכים עליהם גדלתי ולערכיה של מדינת ישראל. אמשיך להילחם על ערכיי, על טובת הארגון וטובתם של אזרחי המדינה, לבטח בימים מורכבים אלו".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

המפכ"ל התייחס לעבודת השוטרים בהפגנות: "בהיבטי הסדר הציבורי, מזה כשנתיים, מתמודדים שוטרי משטרת ישראל אל מול גל מחאות, הפגנות, עצרות, תהלוכות באלפי מוקדים ברחבי הארץ. אירועים אליהם מתנקזת החברה הישראלית על כל גווניה ומכל צידי המתרס. והמשטרה נדרשת פעם אחר פעם לעמוד בתווך בין הצדדים. מדובר במשימה מורכבת אשר על מנת לבצעה מותחת המשטרה את איבריה. קציניה ושוטריה עובדים ימים, לילות, שבתות וחגים על מנת לעמוד במשימה כנדרש".

"השאיפה היא לטפל במחאות ללא כל שימוש בכוח וּבאמצעים, עד כמה שניתן, וְלאפשר למוחים לממש את זכותם הדמוקרטית לחופש הביטוי ולשוב לבתיהם בשלום" הוסיף שבתאי. "עלינו לשמור על איזון ראוי בין זכות המחאה לבין שמירה על מרקם חיים תקין ואנו עושים ככל יכולתנו על מנת להבטיח זאת. מדובר במלאכת איזון לא פשוטה כלל ועיקר. להט המוחים, שהתגבר ונמהל בכאב לאחר אירועי 7 באוקטובר, מעמיד את השוטרים במתח מובנה. אני כמפקד, חרד בכל הפגנה לשלומם של המוחים ולשלומם של השוטרים כאחד".

עוד אמר: "המדיניות שמועברת כל העת לכלל המפקדים והשוטרים היא אחת – לחבק את משפחות החטופים, לאפשר את זכות המחאה באשר היא. עם זאת, עלינו לזכור תמיד כי תפקידנו הוא לשמור על הסדר הציבורי בגבולות החוק. לצד הבנת כאבם של המוחים והרצון להכילו, לא נאפשר פגיעה בשוטרים, במוחים, בסימלי שלטון וונדליזם באשר הוא".

רנ"צ שבתאי התייחס גם לגבורת השוטרים במלחמה ואמר: "מכל גופי אכיפת החוק המשטרה היא הנוכחת ביותר בחיי היום יום של האזרחים. ב-7 באוקטובר - זה אחד האירועים המכוננים. במלחמה הזאת איבדנו 62 גיבורים וגיבורות מטובי בניה ובנותיה. שעמדו כחיץ בין המרצחים לאזרחים. השוטרים יצאו לקרב עקוב מדם בתחושת שליחות".

עצרת בכיכר החטופים חטופים חרבות ברזל
עצרת בכיכר החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בנאום במליאה, השיב בן גביר: "בימים אלו, יש מי שמבקשים לערער את יסודות המשטר הדמוקרטי, ולהביא למצב בו פקידי השלטון הופכים לראשי השלטון. זו מגמה שהיא איום מוחשי נגד הדמוקרטיה. פקיד, פקיד בכיר מאוד, אבל הוא לא אמור לנהל את מדינת ישראל. בפרט אלו המנסים בסתר לקדם שימוש בכלים מסוכנים לצורך הגשמת שאיפותיהם הפוליטיות הנסתרות. הממשלה היא הריבון, והיא זו שמתווה את המדיניות, ומנחה את הדרגים המקצועיים כיצד לפעול".

עוד אמר: "הניסיון של גורמים מסוימים ליטול מהדרג הנבחר את סמכויותיו באיצטלה של שלטון החוק - אינו שלטון החוק אלא פריעת החוק. ניסיון ההפיכה לא ייענה בהרכנת ראש. כשר לביטחון לאומי, אני אומר כאן על הדוכן הזה, אמשיך לפעול בדיוק בהתאם למנדט שקיבלתי מהעם למילוי תפקיד".

אמשיך להתוות מדיניות של אכיפת חוק בלתי מתפשרת. אמשיך להעניק גיבוי לשוטרי המשטרה הנפלאים, אבל כן, ובמקום הנדרש, גם לפעול להרחקתם של שוטרים שפועלים בניגוד לחוק משורותיה של המשטרה.

נאום זה מגיע לאחר שבן גביר זימן אמש את המפכ"ל קובי שבתאי לשימוע ביום רביעי הקרוב, בכוונה להמליץ לממשלה לסיים את כהונתו באופן מיידי. במכתב ששר השר לשבתאי, כתב: "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ומתרבות הטענות לאי תפקודך הכללי, באופן המשליך לרעה על תפקודה של משטרת ישראל בכלל, ובתקופה מלחמתית זו בפרט". יש לציין כי בכל מקרה, כהונתו של שבתאי אמור להסתיים בעוד כחודש וחצי.

הזימון הגיע לאחר המהומות שהתחללו אמש בהר מירון, שהחריפו את הנתק בין בן גביר ושבתאי. לאחר שהופצו מההר תיעודים מפעילות השוטרים, שאכפו את ההחלטה לבטל את ההילולה המסורתית השנה בעקבות המצב הביטחוני, בן גביר עקף את המפכ"ל ופנה ישירות למפקד מג"ב. בעקבות זאת, שבתאי פנה ליועמ"שית וטען כי השר "מתערב בניגוד להחלטת בג"ץ".

עימותים בהר מירון
עימותים בהר מירון | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, היום היועמ"שית בהרב-מיארה הודיעה לבן גביר כי זימונו של מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, לשימוע בכוונה להמליץ על סיום כהונתו באופן מיידי, אינו חוקי - ואין לקיימו. לטענתה, סמיכות הזמנים בין פניית שבתאי אליה לבין הוצאת הזימון לשימוע "מעוררת חשד כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ". היא הוסיפה כי "מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".

עוד כתבה כי "הדברים מתחברים לכך שזימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מינהלית כבדת משקל. בהתאם, נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ"ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: פלאש 90

ממכתבו של השר לביטחון לאומי, בו זימן את המפכ"ל לשימוע שיועד להיערך מחר, מסיקה בהרב-מיארה כי "אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך". מכך הסיקה היועצת המשפטית לממשלה כי "על כן, כאמור, יש מניעה משפטית לקיום השימוע".