אחרי הזימון לשימוע וההתקפלות: "הפסקת אש" בין בן גביר למפכ"ל

אחרי הפיצוץ הגדול בין השר לביטחון לאומי לבין רנ"צ שבתאי, שאף הגיע לניסיון של השר לזמן את המפכ"ל לשימוע לפני פיטורין, השניים נפגשו להערכת מצב לראשונה מזה שבועיים. מקורבים של השניים מנסים כעת "לתווך" ביניהם ולהגיע לפיוס

זמן צפייה: 01:45

אחרי הפיצוץ הגדול בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, שאף הגיע לניסיון של השר לזמן את המפכ"ל לשימוע במטרה להמליץ על סיום כהונתו באופן מיידי - ואחר כך התקפל, הערב (חמישי) פורסם במהדורה המרכזית כי בין השניים ככל הנראה מתקיימת "הפסקת אש", חרף המתיחות.

לראשונה זה שבועיים, השניים נפגשו היום להערכת מצב של השר לביטחון לאומי, יחד עם גורמים נוספים. גורמים המקורבים לשניים מנסים "לתווך" ביניהם, בין היתר גם עוזרו של שבתאי, רס"ב מיקי בן דוד, שידוע גם כגורם הקשור לשר בן גביר.

אחרי שהשר הבין כי לא יוכל לזמן את שבתאי לשימוע עקב הודעת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שטענה כי השימוע "אינו חוקי", הוא הודיע ביום שלישי לבג"ץ כי השימוע יבוטל ולא יתקיים. יחד עם זאת, בן גביר הצהיר כי יפעל להדיח את שבתאי באמצעות הצעת החלטה לממשלה שתקבע את מועד סיום כהונתו של המפכ"ל. זאת, לטענתו, בשל מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, שפורסמו לפני כחודשיים וחצי, ומתייחסות גם למפכ"ל המשטרה.

חרף הדברים, ההערכה היא כי בקשתו של בן גביר להדיח את שבתאי לא תועלה בשבוע הבא בממשלה, ואף לא תועלה כלל. גורם פוליטי מסר לחדשות 13 כי "לא ניתן לדון במסקנות דו"ח ועדת מירון רק בעניינו של המפכ"ל שבתאי", המתייחסת במסקנותיה לעוד גורמים רבים.

Whatsapp Image 2022 12 14 At 1
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום, השר בן גביר הגיע למצעד הגאווה שהתקיים היום בירושלים זו הפעם ה-22 - ועזב במהרה. המפכ"ל שבתאי שהה גם הוא במקום, ולשאלת חדשות 13 הוא סירב להתייחס לעימות עם השר לביטחון לאומי, והשיב: "תשאל אותו".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: פלאש 90

בתשובתו לבג"ץ ביום שלישי, תקף השר את היועצת המשפטית לממשלה, וטען כי הודעתה, בה טענה כי זימון שבתאי לשימוע הוא מהלך בלתי חוקי, נעשתה בחוסר סמכות. "מכל מקום, ולמען הסר ספק, יצוין כי ההזמנה לשימוע נועדה לאפשר למפכ"ל המשטרה להשיב לטענות שיש כנגדו באשר לחוסר תפקודו", כתב בן גביר, שהבהיר: "השימוע מבוטל ועל כן הבקשה מתייתרת".

כאמור, היועמ"שית הודיעה לבן גביר כי זימונו של מפכ"ל המשטרה לשימוע אינו חוקי - ואין לקיימו. לטענתה, סמיכות הזמנים בין פניית שבתאי אליה לבין הוצאת הזימון לשימוע "מעוררת חשד כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלטה מפורשת של בג"ץ". עוד הוסיפה כי "מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".