מתווה קיצור התורנויות בסכנה: "משרד הבריאות הציג לציבור שקרים"

לאחר שארגוני מתמחי הרפואה יצאו שוב להפגין, בעקבות אי-יישום התוכנית שהובטחה להם, השר הורוביץ טען כי באגף התקציבים באוצר מנסים לטרפד את התוכנית. מנגד, גורמים באוצר השיבו: "המודל לא אפשרי"

Tdxzmn

אחרי שארגוני המתמחים שוב יצאו להפגין, בעקבות אי-יישום התוכנית לקיצור התורנויות כפי שהובטח להם, שר הבריאות ניצן הורוביץ האשים היום (רביעי) אגף התקציבים באוצר, ואמר: "מה שעומד בינינו לבין יישום המתווה הוא סירוב אגף התקציבים לאשר שימוש בתקציב שהובטח, על פי סיכום בין שרת הכלכלה, שר האוצר ושר הבריאות".

"אף עובד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף, זה בלתי מתקבל על הדעת", הוסיף הורוביץ, "העובדה שעד עכשיו הסוגיה הזו זכתה להתעלמות מוחלטת מכל שרי הבריאות וממשלות ישראל היא חרפה. התחייבנו לתקן סוף סוף את העוול הזה, ואני לא מתכוון לוותר עד שנשיג את המטרה במלואה".

שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לטענת הורוביץ, סוכם כי תקציב כולל של 66 מיליון שקלים יוענק לטובת יישום המתווה, אלא שבימים האחרונים התברר כי אגף התקציבים לא מוכן להעביר את הסכום לטובת התקנים הנדרשים. "כדי להפסיק את העסקה של המתמחות והמתמחים 26 שעות ברצף, דרוש כסף ודרושים תקנים", אמר הורוביץ, "וההתחייבויות באשר להקצאות התקציבים מסוכמות ומתועדות".

גורמים במשרד האוצר תקפו את הורוביץ בעקבות הודעתו ומסרו: "המודל של משרד הבריאות לקיצור התורנויות לא אפשרי. שר הבריאות מציג לציבור שקרים ומציאות ורודה, ממניעים פופוליסטיים. אין מספיק תקנים להוציא את המתווה לפועל באפריל כפי שהציעו במשרד הבריאות".

בלשכתו של הורוביץ השיבו: "פקידים באגף תקציבים שאין להם אומץ להזדהות בשמם ממשיכים לפזר סיסמאות ושקרים. בכל הכבוד, פקידי האוצר אינם מוסמכים לרמוס החלטות ממשלה ולצפצף על מדיניות השרים הממונים עליהם. מתווה המתמחים ייצא לדרך - על אפם וחמתם של המתנגדים".

אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

מטעם ארגון המתמחים "מרשם" נמסר: "אם לא יהיה קיצור - לא יהיו מתמחים. אנחנו קוראים לראש הממשלה להתערב בדחיפות במשבר. שר הבריאות הודה שממשלת ישראל מבצעת תרגיל הונאה של ציבור המתמחים. ההצהרה שלו שמבהירה שמשרד האוצר מחזיק את המתמחים העייפים, המותשים והרצוצים, כבני ערובה במלחמות של כוח ואגו - צריכה להרעיד את אמות הסיפים".

"בישורת האחרונה, רגע לפני שקיצור התורנויות יוצא לדרך, חברו להם יחד עם האוצר, גורמים שרוצים לסכל את מהלך קיצור התורנויות", נכתב בהודעה. "הבהרנו בשיחות שלנו עם נציגי משרד הבריאות והאוצר שלא נוכל לקבל שום תרחיש שבו מהלך קיצור התורנויות לא ייצא לפועל במלואו ובהתאם למתווה. הבהרנו עוד, שכל ניסיון להתנות את קיצור התורנויות בפגיעה במתמחים בדרכים כאלה ואחרות, יתקל בנו במלוא העוצמה - לא נאפשר לזה לקרות".