לחצים והפעלת קשרים: כך פעל ליצמן למען עברייני מין חרדים

סגן שר הבריאות ניסה לכאורה לסייע לפדופילים ואנסים, כאשר בין היתר עזר לטל צרפתי, שאנס צעירה, לצאת לחופשה. וגם: הפסיכיאטרית שבדקה את מלכה לייפר מעידה כי הופעלו עליה לחצים • המקור

זמן צפייה: 49:06

יעקב ליצמן, מחזיק תיק הבריאות, צפוי לכהן כשר הבריאות גם בממשלת נתניהו החדשה. לאחרונה, הוא נחקר בחשד שהתערב לטובתה של מלכה לייפר החשודה בביצוע מעשי פדופיליה. אולם, מתברר כי זו אינה הפעם היחידה שבה ניסה לסייע לעברייני מין. תחקיר המקור חשף אמש (חמישי) כיצד פעל ליצמן לכאורה לאורך השנים עבור לפחות עשרה אנסים ופדופילים, רובם חרדים, תוך כדי ניצול תפקידו.

בין היתר, ליצמן ואנשיו נכנסו לעימותים של ממש עם הגורמים המעורבים, והם קשורים גם למתחים בין שירות בתי הסוהר ומשרד הבריאות סביב לחצי ליצמן. רוב המקרים הללו נחקרים במשטרה ורוב הפסיכיאטרים כבר העידו במשטרה.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן | צילום: דוברות משרד הבריאות

אחד העבריינים שמקורביו של ליצמן פעלו למענם הוא טל צרפתי, שהורשע ונשלח ל-14.5 שנות מאסר לאחר שעקב אחר צעירה תל אביבית לביתה, פרץ וניסה לאנוס אותה. צרפתי רצה לצאת לחופשה, ומאחר שסורב, פנה לליצמן דרך היועץ שלו, היום חבר הכנסת יעקב טסלר, וקיבל את מבוקשו.

ליצמן כתב אז למנהל המרכז לבריאות הנפש, ד"ר משה בירגר, כי צרפתי "מעולם לא יצא לחופשות. אמו נמצאת במצב רפואי מורכב ולכן לא יכולה לבקרו. הוא מאוד מבקש להשתחרר לכמה שעות על מנת שיוכל לבקר את אמו הקשישה בביתה. כל בקשותיו ליציאות לחופשה עד כה נדחו. לאור האמור, אודה לבחינתך האישית ולהתחשבותך ככל הניתן".

מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה
מלכה לייפר, החשודה בפדופיליה | צילום: חדשות 13

עוד נחשפו ב"המקור", גילויים חדשים בתיק לייפר. בין היתר, עולה מהתחקיר כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

תגובות 

מלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר: מבחינת ליצמן, עבריינות מין ופגיעה מינית כמוה כרצח. אין ולא תהיה כל סלחנות כלפיה, ומקומם של הפוגעים מינית בכלא ללא הקלה. לצערנו, מדובר במסע ציד מתמשך ומתוזמן נגד איש ציבור מוערך ומוכר, תוך עלילת דם מרושעת כביכול קיימת סלחנות אצל ליצמן ולשכתו כלפי עבריינים שפוגעים מינית, במגזר החרדי. צוות תחקיר "המקור" חבר לקבוצת אינטרסנטיים מתוך מערכת הבריאות ומספר עסקנים, שקצה נפשם מליצמן ומעוניינים לפגוע בו פוליטית, כדי למנוע חזרתו שוב למשרד הבריאות ולפגוע במעמדו. אין ולא היתה מעולם כל אפלייה בלשכת ליצמן לטובת עברייני מין. אין לכך כל הצדקה מוסרית, הלכתית וערכית. הניסיון ההזוי להדביק לליצמן תמיכה בעברייני מין היא שקרית, מרושעת ונוראית.

במהלך שנות כהונתו פנו לליצמן מאות אלפי אנשים מכל קצוות החברה הישראלית, יהודים וערבים, חילונים דתיים וחרדים. כל הפניות טופלו באותה המידה. מבין מאות אלפי הפניות היו גם הפניות שציינתם בכתבה. בניגוד לאמור – מעולם לא ניתנה מצד ליצמן בקשה להקלה בעונש או במתן זכויות שאינן מוקנות לפי חוק לאותם הפונים. מעולם לא הופעל לחץ משום סוג שהוא כלפי אף גורם במערכת והפנייה הייתה תמיד לפי כללי המינהל התקין ותוך הקפדה יתירה על דרישות החוק. עקב מחויבות לצנעת הפרט לא נוכל כמובן להתייחס ישירות למקרים ספציפיים. מעולם לא נבדקו הפונים ללשכת ליצמן לעזרה. רוב הפונים כלל אינם מוכרים ואינם שייכים לציבור החרדי ולקהילה מסויימת. חילונים וחרדים, דתיים ושאינם, ערבים ועולים. לאורך השנים כולם היו שווים להשתדלות צוות הלשכה לסיוע ועזרה אפשרית ובכל נושא.

מדיניות ליצמן בנושא טיפול בפניות ציבור לעזרה, מוכרת וידועה לכולם. כך פעלנו לאורך השנים וכך נמשיך לפעול ללא חת ומורא. תחת זאת חברו גורמים אינטרסנטים לפגוע בסגן השר תוך האשמות שווא, השמצות שקריות והכפשות ללא כל בסיס.

לעניין פרשת לייפר: בניגוד מוחלט לפרסומים השונים, אנו בטוחים שאין כל שחר להדלפות ולהכפשות על סגן השר בנושא. גם במקרה זה, הקפיד סגן השר ליצמן שלא להתערב בעמדת גורמי המקצוע והורה להם לפעול אך ורק לפי החוק. הפסיכיאטרים הבכירים אף אמרו זאת בשמם ובאופן רשמי בתקשורת, שלא הופעל עליהם כל לחץ מצד ליצמן. הטענות על לחצים שהופעלו מצד ליצמן או מטעמו, ועל איומים שהועברו - הינם שקריות ותלושות מהמציאות. הדברים לא היו ולא נבראו מעולם.

האמירות ההזויות לפיהן לייפר נמנית על הקהילה של סגן השר שקרית מיסודה ומגלה בורות וחוסר הבנה בסיסי בקהילה החרדית. העובדה היא כי הנ”ל לא מוכרת כלל לליצמן ולא קשורה אליו בשום צורה. אין לליצמן ולשכתו כל ענין בה ומעולם לא נעשה כל צעד בסיפור שאינו חוקי או מוסרי. יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת לשמירת החוק, וכי אין ספק שהדברים יוכחו במהרה. יוזכר, במאי 2013 גם נחקר ליצמן בחשד שהורה לגורמי רפואה לפעול בניגוד לעמדתם כביכול, ובתוך זמן קצר הבינו רשויות החוק שלא.

מד"ר יעקב צ'רנס, פסיכיאטר מחוז ירושלים, נמסר: למרבה הצער איני יכול להתייחס בהרחבה ובפירוט לשאלות, טענות ו'עובדות' העולות מפנייתך, וזאת מטעמים של חיסיון וסודיות רפואית, מהעובדה שהדיון המשפטי בו התבקשה מעורבותי על ידי בית המשפט היתה בדלתיים סגורות וכמובן  - בשל העובדה שמתנהלת חקירת משטרה

עם זאת אדגיש  כי חלק ניכר של העובדות המצוינות בפנייתך, לוקה באי דיוקים מהותיים, חלק מהנטען לוקה במניפולציה מעוותת של האמת ופרסום הדברים כפי שפורטו עלול לייצר תמונה עובדתית מוטעית עם כל ההשלכות המשפטיות הנוגעות מכך.

רק לשם הדגשה והמחשה, בדיקתה של גב' לייפר בביתה, נעשתה על פי הוראת בית המשפט.   אבהיר כי הוראה זו שניתנה על ידי בית המשפט, אינה ייחודית, ראשונית או תקדימית. כפסיכיאטר מחוזי וסגן פסיכיאטר מחוזי בדקתי מספר  לא מבוטל של נבדקים במעונם וזאת אך ורק על פי צו שיפוטי ספציפי שהורה לי לעשות כן.

למותר לציין כי אני עומד מאחורי כל עמדה מקצועית שהבעתי  בעניין זה, בנקודות הזמן השונות, בהתאם לממצאים והבדיקה שנערכו  באותה נקודת זמן.

מהפסיכיאטר ד"ר גרגורי כץ נמסר: ראשית לכל, מדובר בתעודה רפואית הכוללת ממצאים קליניים לפי מיטב שיקול הדעת הרפואי. אין מדובר בחוות דעת, שעליה חלים כללים משפטיים מיוחדים - והדבר הודגש בתעודה.

שנית, סעיף 42.434 לתקשי"ר אוסר על מתן חוות דעת רפואית "שעשויה לשמש ראיה נגד המדינה", וזה בבירור אינו המקרה. למיטב הבנתי, המדינה אינה "צד" בהליך ההסגרה, וכל החלטה שתינתן בו אינה מועילה או מזיקה לה מכל בחינה שהיא.

יתרה מכך, התקשי"ר מתיר לרופא להעיד "על מצב בריאותו של החולה", ובמסגרת זו מותר שהתעודה הרפואית "תכלול ממצאים של בדיקה ולעתים גם המלצאה או הוראות בדבר טיפול".  כל טענה אחרת, מהווה לשון הרע.

שלישית, תחום בריאות הנפש הוא דינאמי, ובתוך המערכת ניתנות חוות דעת סותרות לא אחת, לעתים על-ידי פסיכיאטרים מחוזיים שונים, ובסופו של דבר - בית המשפט מכריע ביניהם. אילו היה איסור כטענתך, לעולם הייתה מוגשת חוות דעת אחת ויחידה בתיקים מסוג זה. המציאות הפוכה.

דבר אחרון, מסרתי עדות במשטרה ולא נחקרתי כחשוד, והדברים מדברים בעד עצמם.

מח"כ יעל גרמן (כחול לבן) נמסר בתגובה: התחקיר מציג תמונה קשה בה משתמש סגן השר ליצמן במשרד הבריאות כתשתית לביצוע עברות חמורות, פליליות לכאורה הפוגעות בשלום הציבור.

על מערכת אכיפת החוק לבדוק את הטענות החמורות אשר עלו בתחקיר.

נבחר ציבור המשתמש במנגנון המערכת עליה מופקד בצורה שכזו אסור כי יחזור וימשיך בתפקידו.

לנוכח התחקיר והעובדה שחהכ טסלר היה עוזרו של ליצמן, אין ספק שהצעת החוק הנה פרסונלית ואינה ראויה. אני מצפה מיועמש הכנסת, עו״ד אייל ינון, אליו פניתי בנדון, שיתערב בנושא.