הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, הלך לעולמו בגיל 90

הרב נפטר בבית החולים בגיל 90, אחרי ימים ארוכים שהיה מאושפז לאחר שנדבק בפעם השנייה בקורונה. הוא היה ממנהיגי הציבור הדתי-לאומי, כיהן בעבר כחבר כנסת וסגן שר הדתות מטעם המפד"ל, והיה ראש ישיבת אור עציון. בשנת 2012 זכה בפרס ישראל על מפעל חיים

הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הרב חיים דרוקמן, מהבולטים שברבני הציונות הדתית, הלך לעולמו הערב (ראשון) בגיל 90, לאחר שחלה לאחרונה בפעם השנייה בקורונה והיה מאושפז בבית החולים. הרב דרוקמן כיהן בעבר כחבר הכנסת, סגן שר הדתות מטעם המפד"ל וזכה בפרס ישראל על מפעל חיים ב-2012. דרוקמן כיהן כראש ישיבת אור עציון, היה רב היישוב מרכז שפירא - שם הוא התגורר - ונשיא איגוד ישיבות ההסדר.

כמו כן, דרוקמן עמד בראש ישיבות בני עקיבא והיה חבר ההנהלה הארצית של התנועה. בין 2004–2012 הוא כיהן כראש מערך הגיור במשרד ראש הממשלה. הוא הלך לעולמו לאחר שחלה בקורונה. הוא  הותיר אחריו אישה, ד"ר שרה דרוקמן, רופאה, ותשעה ילדים וכ-200 נכדים ונינים.

הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן | צילום: אבי דישי, פלאש 90

הרב חיים דרוקמן נולד בעיירה קוטי במחוז איוואנו-פרנקיבסק שהייתה שייכת ב-1932 לפולין וכיום נמצאת בשטח אוקראינה. עם עליית הנאצים וכיבוש העיירה הוא הסתתר עם הוריו מתחת לבית דודו. לאחר מכן המשפחה נמלטה לצ'רנוביץ שהייתה תחת שלטון רומני. הוריו מסרו אותו לאחר מכן לזוג הורים יהודים חשוכי ילדים שעלו לארץ ישראל. בתום מלחמת העולם השנייה הוא התאחד עם משפחתו בארץ.

הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוא למד בישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה, ובהמשך הצטרף להנהלה הארצית של התנועה. במרוצת השנים הפך לפעיל ב"גוש אמונים" והתיישב בחבל ימית לקראת פינוי יישובי סיני. ב-7 בנובמבר 1993 נפצע הרב דרוקמן בפיגוע ירי כשהיה בדרכו לקריית ארבע. בפיגוע נרצח נהגו, אפי איובי, תושב כפר דרום. שב"כ, שחשש שמדובר בניסיון התנקשות בדרוקמן, הצמיד לו מאבטחים.

הרב דרוקמן תמך בגיוס בני הישיבות, והיה חבר בוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון ב-1986 לעניין גיוס חרדים, שהמליצה לבחון מחדש את הפטור של בני הישיבות מצה"ל,. הוא אמר כי גיוס לצה"ל הוא "מצווה מן התורה" ואינו קשור לסוגיית השוויון בנטל.

בישיבה התיכונית "אור עציון" פרסמו הערב הודעה אחרי מותו של הרב דרוקמן: "נפלה עטרת ראשינו. יחד עם כל בית ישראל, בית הישיבה התיכונית "אור עציון" מבכה מרה את האבידה הגדולה ועלייתו לגנזי מרומים של מורנו ורבנו ראש הישיבה למעלה משישה עשורים, זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות בני עקיבא אשר העמיד תלמידים הרבה - הרב חיים מאיר דרוקמן זצ"ל. המקום ינחם את המשפחה האבלה ואת כולנו בהמשך דרכו בבניין התורה והארץ, ובהצמחת תחיית עם ישראל בארצו".

סמוטריץ': "הרב - אחד מענקי הרוח של דורנו". שקד: "מנהיג דגול ואיש חינוך מופלג"

יו"ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ' ספד לרב דרוקמן: "נפלה עטרת ראשנו, אוי לנו כי הושברנו. זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן זצ"ל עלה בסערה השמימה ואנחנו אנה אנו באים. בשנים האחרונות זכיתי לחסות בצילו של הרב וללמוד הנהגה ציבורית מחוכמתו, מענוותנותו, מצידקתו ומהנהגתו. הרב דרוקמן זצ״ל היה ענק שבענקים באהבת ישראל שלו וראה כל יהודי בבחינת כולך יפה רעייתי ומום אין בך.

"הרב חי במסירות נפש אדירה למען כלל ישראל כל חייו ואפילו בשבועות האחרונים זכיתי ונכנסתי לרב לשיח ולעצה בשעות הקטנות של הלילה. עד ימיו האחרונים, אין רגע שהרב לא היה פנוי וזמין להתגייסות למען כלל ישראל. עם ישראל והעולם כולו הפסיד את אחד מענקי הרוח של דורנו, איש צדיק, איש חינוך, איש שכל כולו מוקדש לתורת ארץ ישראל, לעם ישראל ולארץ ישראל. העמיד תלמידים הרבה לאורך דורות והחיה בהם את תורת רבותיו, הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל. תורה תורה חגרי שק והתפלשי באפרים".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הרב חיים דרוקמן גילם בחייו את הציונות, את התרומה לעם ישראל, את חיי התורה ואת ערך האחריות כלפי מדינת ישראל כולה. הרב דרוקמן ניחן בעין טובה והוא בחר לראות טוב. הוא היה איש חסד שדאג לכל יהודי. הרב דרוקמן יחסר לי מאד. אהבתי אותו. כילד הוא ברח מהשואה והגיע בדרך נס לארץ ישראל".

שר הביטחון בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "

הלב דואב על מותו של הרב דרוקמן, שזכיתי להיות מתלמידיו בישיבת אור עציון כנער. הרב היה אדם מאמין, מסור למדינת ישראל ולרעיון הציוני. לימים הייתה לי הזכות לסייע בשמירה על פעולתה של הפנימייה הצבאית באור עציון בעידודו של הרב, ותמיד מצאתי אצלו אוזן קשבת".

שרת הפנים, איילת שקד, ספדה לרב דרוקמן: "תלמיד חכם, מנהיג דגול ואיש חינוך מופלג הלך לעולמו. הרב גילם בחייו את השילוב של ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל, העמיד דורות של תלמידים אותם הוא חינך לדרך של תורה ועבודה, והיום הם לוקחים חלק משמעותי בליבת העשייה בחברה הישראלית.

"את הרב אני מכירה שנים רבות. בשנת 2012 פגשתי אותו לראשונה כשהתמודדתי לפריימריז של הבית היהודי. למרות שלא גדלתי במגזר הדתי לאומי, הרב קיבל אותי במאור פנים ובשמחה. לאורך השנים בפוליטיקה הישראלית בהם התייעצתי איתו, הקשר בינינו התהדק וזכיתי לגלות שהרב בעל עין טובה, חכמת חיים ואדם שיודע לקבל את האחר. הרב, שחייו שזורים בסיפור הקמתה של מדינת ישראל ושיבת העם היהודי לארצו, ידע להכיל את המורכבויות והמתחים הקיימים כאן והכל מתוך ראיה אחראית ומתונה. בפטירתו איבדנו אדם שהקדיש את כל כולו למדינת ישראל לעם ישראל, לארץ ישראל, לתורת ישראל ולציונות הדתית שהיו כה חשובות לו".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "בצער רב התבשרתי על פטירתו של זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן זצ״ל, לאחר שנזדכך בייסורים מרים וקשים. ‏שולח את תנחומיי הכנים למשפחתו הכבודה יחד עם רבבות עמך בית ישראל הדאבים עמוקות על הסתלקותו. יהי זכרו ברוך".