מתקפה בממשלה על היועמ"שית - שהשיבה: "מצפים למכסות עצורים?"

השרים התכנסו לדון באכיפת המחאות, והתעמתו עם היועמ"שית: "כמה כתבי אישום הוגשו? בושה". המפכ"ל: "אין כמעט פגיעה בשוטרים במחאה הזו". בן גביר גינה את ה"הסתה של בכירים במדינה לסרבנות", נתניהו גיבה אותו: "יש כאן פגיעה בביטחון המדינה"

זמן צפייה: 04:10

לקראת השלב הבא בחקיקת המהפכה המשפטית וברקע המחאה, הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבה בנושא "מדיניות האכיפה בהפגנות" - ובפרט ההפגנות מול בתי השרים וחברי הכנסת. השר לביטחון פנים איתמר בן גביר החל בדיון סוער עם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בה לן על העובדה כי הוגשו רק 6 כתבי אישום על תקיפות שוטרים, מתוך 572 מעצרים. בתגובה לכך, ענתה בהרב-מיארה כי "אני מקווה שאין ציפייה בממשלה שנעמוד ב'מכסות' של מעצרים".

במהלך הישיבה קרא השר דוד אמסלם לפיטורי היועמ"שית, וכאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה להשתיק אותו, ענה לו אמסלם: "אתה בניגוד עניינים". שרת התחבורה מירי רגב קראה גם לפיטורי בהרב-מיארה: "אם היועמ"שית מחליטה הכל אבל לא מסוגלת לעזור לממשלה לתפקד - אולי צריך לפטר אותה".

כאמור, השר בן גביר נכנס לדיון סוער עם היועמש"ית על העובדה כי לא הוגשו מספיק כתבי אישום כנגד מפגינים, לטענתו. הוא שאל אותה כמה כתבי אישום הוגשו, וראש החקירות במשטרה יואב תלם ענה כי "6 כתבי אישום מתוך 572 עצורים רק על תקיפות שוטרים". בן גביר ושר המשפטים יריב לוין הקשו: "כמה נחקרו בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות?". כשנודע להם כי אף לא אחד, בן גביר ענה: "בושה, אין אכיפה".

היועמ''שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן
היועמ''שית בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

"לפי פסיקת בית המשפט העליון", אמרה בהרב-מיארה, "אין די בכך שהפגנה גורמת לאי נוחות כדי לאסור על קיומה. מטבע הדברים, הפגנות אינן נוחות או שקטות. לו היו הפגנות כאלה היה ניטל מהן העוקץ".

בנוסף, בן גביר גינה את "הסתה של בכירים במדינה לסרבנות" - הערה המכוונת למעורבות של דן חלוץ ואהוד ברק במחאה. דבריו זה לרוח גבית מרה"מ נתניהו: "איתמר צודק, מה זה עושה לכוח ההרתעה והשבתה של חיל האוויר? יש כאן פגיעה בבטחון המדינה".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
רה''מ נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: רויטרס

שר המשפטים יריב לוין תקף בחריפות את בהרב-מיארה: "אולי אני טועה, אני תופס את תפקידך כלתת ייעוץ לממשלה. קודם כל. כאשר גברתי כתבה גם את המכתב הזה, גם בישיבת ההכנה שהתקיימה, אני תמה, האם לא היה נכון להסב את תשומת ליבנו שזו לא פעם ראשונה שהתקיים בממשלה דיון כזה?".

לוין ובן גביר העלו מקרים מההתנתקות וניסו להשוות בין מדיניות האכיפה אז והיום. לוין: "היה דיון כזה בתקופת ההתנתקות. שם קיבלו החלטות, בדיון הזה. יש כתבי אישום נגד ילדים בני 15. הכל נעשה במהירות הבזק ובמהירות שיא". בהרב-מיארה הגיבה כי כל חוות הדעת שהיא נותנת הן מקצועיות.

פרקליט המדינה עמית אייסמן אמר בהקשר לכתבי האישום כי "כל מקרה נבחן לגופו על פי נסיבותיו". נתניהו לא הסתפק בכך והגיב: "אם אתה אומר כל מקרה לגופו, אין מקרה שדומה לדברים להשבתה של צה"ל וחיל האוויר. זה ביטחון המדינה זה לא דבר קטן".

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באשר לזעם בממשלה על חסימות כבישים מצד מפגינים אומר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לשרים: "המדיניות היא לא לאפשר חסימת צירים, זאת החלטת ממשלה ישנה. חסימת ציר באופן לא חוקי תגרור תגובה של המשטרה". המפכ"ל אף הוסיף כי כמות הפגיעה בשוטרים במחאה הייתה מינימלית.

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה לחסימות בנתב"ג, ואמרה ליועצת המשפטית לממשלה: "נתב"ג הוא לא שטח ציבורי, הוא איזור ביטחוני חשוב עבור מדינת ישראל, לא אקבל בשום פנים באופן פגיעה בשדה ובשגרת התעופה של ישראל".

Whatsapp Image 2023 03 18 At 2
מעצר אחד המפגינים במחאה | צילום: פלאש 90

"לא יכול להיות שתהיה מדיניות אכיפה כלפי צד אחד בלבד", אמר נתניהו בפתח הישיבה. "הזמנו את היועמ"שית לתת דיווח לממשלה בעניין. בהפגנות יש מפרי חוק. הציבור צריך לקבל תשובה לשאלה - מה היא מדיניות האכיפה?". היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה נוכחת בישיבה באופן חריג יחד עם בכירי משרד המשפטים, כולל שלושת המשנים שלה ופרקליט המדינה עמית אייסמן.

"אני מבקש להבהיר: הזכות להפגין היא זכות מקודשת לכל אדם ולכל ציבור ואנחנו מגנים בתוקף כל אלימות כלפי מפגינים מצד זה או אחר. הזכות הזאת שמורה הן למתנגדי הרפורמה והן לתומכיה. הממשלה לא מעלה על דעתה להגביל זכות זאת, אבל מבקשת לקבל דיווח מהי מדיניות האכיפה ביחס להפרות חוק שפוגעות בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים ושמתבצעות כמעט על בסיס יומי במהלך ההפגנות".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע הבוקר שלא יגיע לישיבה: "הזמן שלי יקר מידי מכדי לבזבז אותו על דיוני סרק חסרי תוחלת. היועמ"שית בניגוד עניינים מוחלט. המפגינים מפגינים למענה ולמען שימור הכח המשחית שהיא וחבריה למערכת המשפט צברו לאורך השנים. במקום לבזבז זמן על שיח חירשים הקואליציה צריכה פשוט לחוקק. זו התשובה הטובה ביותר להתנהלות היועמ"שית".

טרם הישיבה מתחה היועמ"שית ביקורת על תוכן הדיון במכתב שפרסמה ובו קבעה כי "על הממשלה להקפיד הקפדה יתרה להימנע מפעולות שיש בהן כדי להתפרש כניסיון להשפיע באופן לא לגיטימי על שיקול הדעת המקצועי של גורמי אכיפת החוק".

במכתב הבהירה היועמ"שית כי "מערכת אכיפת החוק מחויבת להפעיל את הסמכויות שנמסרו לה בדין, באופן מקצועי ועצמאי. עצמאות זו מהווה ערובה מרכזית לשמירת זכויות האדם. דווקא בעת מחאה נגד מדיניות הממשלה ושריה".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 0
המחאה מול ביתו של גלנט | צילום: שיר תורם, פלאש 90

ככל הנראה, במשרד המשפטים מודאגים ששרי הממשלה יפעילו לחץ על מערכת אכיפת החוק שידכאו את המחאה עבורם. עמדתה של בהרב-מיארה היא שבנושא אכיפת החוק מי שאמור להכריע הם המשטרה, היועצים המשפטיים וגורמי אכיפת חוק שונים.

ההפגנות מול בתי השרים וחברי הכנסת החלו עם תחילת המחאה נגד המהפכה המשפטית ובשבוע שעבר חזרו ביתר שאת. הלילה אלפים הפגינו באירוע "לילה לבן" מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, וביום חמישי הפגינו רבים מול בתי שרים וחברי כנסת שונים בכל הארץ.