משבר הגיוס: ישיבת הממשלה בוטלה, נתניהו נפגש עם החרדים

נתניהו והיועמ"שית בהרב-מיארה הגיעו ל"הסכמות עקרוניות" על יעדי הגיוס, במטרה להגיע לפתרון ולהביא מתווה מתוקן להצבעה. עם זאת, ישיבת הממשלה בוטלה - וראש הממשלה ושר המשפטים לוין נפגשים שוב עם החרדים

זמן צפייה: 01:29

בניסיון לפתור את משבר חוק הגיוס, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (שלישי) עם היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה. בתום הפגישה, שעל אודותיה פורסם לראשונה בחדשות 13, דווח כי ראש הממשלה הציע לקבוע יעד גיוס של 2,500 חרדים בשנה וכי סיעת יהדות התורה התכנסה לדון בהצעה היום בשעה 15:15. בלשכת נתניהו הכחישו, וטענו כי זהו מספר המתגייסים החרדים כיום - ולא היעד. הפגישה התקיימה אחרי שישיבת הממשלה נדחתה, בעקבות התנגדות החרדים לשינויים שהוצעו במתווה החוק. בתוך כך, הגיעו אחר הצהריים נתניהו ובהרב-מיארה ל"הסכמות עקרוניות" על יעדי הגיוס. הערב נפגשו ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין עם החרדים כדי להגיע להסכמות לגבי המתווה.

השינויים שדרשה בהרב-מיארה כללו הכנסת יעדים מספריים לגיוס חרדים, והחמרת הסנקציות הכלכליות לסנקציות אישיות במקום סנקציות כלליות על הישיבות. בעקבות מכתב ההתראה ששלחה מוקדם יותר השבוע היועמ"שית למזכיר הממשלה עבדו בקואליציה על מתווה חדש, שטיוטתו פורסמה אתמול, ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. השר בני גנץ חזר על עמדתו, ואמר כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס: "אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם".

רה״מ נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
רה״מ נתניהו בישיבת הממשלה (ארכיון) | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, יצא הבוקר נגד מתווה החוק, ובמכתב ששיגר ליועצת המשפטית של משרד רה"מ עו"ד שלומית ברנע-פרגו הוא טען כי החוק "ינציח את האפליה הקיימת, לא יטיל סנקציות משמעותיות על מפרי החוק, לא ייתן מענה לצרכי הצבא ויפגע בהשתלבות החרדים בעבודה". לעמדתו עשוי להיות משקל דרמטי לקראת הדיון בבג"ץ, כאשר אמש אמרו גורמים משפטיים כי גם השינויים שנעשו במתווה לא יספיקו כדי להגן עליו בבג"ץ.

במכתב של עו"ד מסינג פורטו התייחסויות גורמי המקצוע במשרד האוצר למתווה הגיוס הנוכחי. בין היתר נכתב כי ההצעה לוקה בחסר היות שאינה נוקבת ביעדי גיוס ספציפיים, ואינה מציעה תמריצים כלכליים אפקטיביים לגיוס. "תמריצים מסוג זה עשויים לבוא לידי ביטוי במניעת הזכאות להטבות ממשלתיות בהיעדר פטור משירות מצה"ל", נכתב.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר הבוקר בריאיון ליהודה שרוני בוועידת העסקים של מעריב כי "לא נוכל להמשיך לצמוח בלי לימודי ליבה במגזר החרדי". הוא הוסיף כי "העקרון צריך להיות ברור: כל חוק שיעבור צריך להגדיל את שיעור הגיוס בשיעור ניכר, תוך שמירה על כך שלא יהיו תמריצים שליליים להגברת התעסוקה של החברה החרדית בעתיד".

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון הבוקר בכנס העסקים של מעריב | צילום: אבשלום ששוני

במכתב ששלחה בהרב-מיארה מוקדם יותר השבוע למזכיר הממשלה יוסי פוקס היא קבעה כי לא ניתן להעביר בממשלה החלטה ריקה מתוכן על מתווה חוק הפטור מגיוס לחרדים, וכי יש להגיש מתווה עם לוחות זמנים ברורים, זאת לאחר שפורסם כי "בשל קשיים משפטיים משמעותיים" היא תתקשה להגן על החוק בבג"ץ.

במכתב, שנשלח ע"י המשנה ליועמ"שית גיל לימון, נכתב כי ההצעה כוללנית ונדרש לפרט את הרכיבים המרכזיים בה, גם במישור המהותי וגם במישור הפרוצדוראלי. "ההנחיה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים", נכתב, "לרבות בהיבטי שוויון וחופש עיסוק. זאת, לאור פסיקת בית המשפט בעבר בסוגיה זו ממש. יש לקבוע בהצעת ההחלטה תאריך להנחת הצעת החוק לאישור הכנסת, ולהבהיר כי יום 30.6.2024 הוא התאריך המיועד להשלמת החקיקה בשלוש קריאות".