בין גולדה לנתניהו: 50 שנה להתפטרות רה"מ בעקבות מחדל כיפור

בחצי השנה שאחרי מלחמת יום הכיפורים הספיקה גולדה מאיר להתנגד להקמת ועדת חקירה ולהסכים לה, לקבל זיכוי חלקי בדוח הביניים ולקיים בחירות שבהן נבחרה שוב, אבל המחאה הציבורית שכנעה אותה שהיא צריכה ללכת. חצי שנה אחרי מחדל חמור וקשה פי כמה, כל הצמרת הצבאית והמדינית עדיין כאן, אלה שקיבלו עליהם אחריות ואלה שעדיין לא - ואף אחד לא התפטר

זמן צפייה: 01:32

היום לפני 50 שנה, אחרי המחדל שבעקבותיו הגיעה ועדת החקירה, והתמיכה הפוליטית למרות האסון, ראש הממשלה גולדה מאיר התפטרה. בחצי השנה שאחרי מלחמת יום הכיפורים היא הספיקה להתנגד להקמת ועדת חקירה ולהסכים לה, לקבל זיכוי חלקי בדוח הביניים ולקיים בחירות שבהן נבחרה שוב, אבל המחאה הציבורית בעוצמה נמוכה יותר מכפי שהיא היום - שכנעה אותה שהיא צריכה ללכת.

"אינני יכולה עוד לשאת את העול", אמרה ראש הממשלה מאיר על ההאשמה במחדלים של מלחמת יום הכיפורים. באותה תקופה המלחמה אפילו לא נגמרה באופן סופי, במובלעת הסורית הקרבות עדיין נמשכו.

גולדה מאיר
גולדה מאיר | צילום: משה פרידן, לע"מ

"המחדל הזה ייבדק עד תום", אמר נתניהו בסוף חודש אוקטובר, שבועות ספורים אחרי מתקפת הפתע של חמאס, "כולם יצטרכו לתת תשובות, גם אני, אבל כל זה יקרה רק אחרי המלחמה". היום אנחנו חצי שנה אחרי מחדל 7 באוקטובר, מחדל חמור וקשה פי כמה ממחדל יום הכיפורים. כל הצמרת הצבאית והמדינית, אלה שקיבלו עליהם אחריות ואלה שעדיין לא, עדיין כאן ולא התפטרו.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

עוד לא החלו אפילו הדיונים על הקמת ועדת חקירה, התחקירים הצבאיים רק בראשיתם, והניסיון לטייח ולדחות את הקץ נוכח הרבה יותר. אין דיבורים על בחירות ואין קבלת אחריות, בעיקר מצד ראש הממשלה. לא נותר לנו אלא לחזור לדברים שהוא אמר, בדיוק לפני שנה: "עכשיו זו המשמרת שלנו, זאת האחריות שלנו, זאת האחריות שלי. אתם כבר מכירים אותי".