מסתמן: גנץ נוטה לדחות את הזמנת טראמפ לבית הלבן

אנשי כחול לבן ממשיכים לנהל מגעים עם וושינגטון על מנת להבין מה יהיה מעמדו של גנץ בביקור, אך לעת עתה נראה כי בכוונתו להיעדר מהנסיעה. זאת, בין היתר, היות שהרעיון להזמינו היה של נתניהו

זמן צפייה: 13:39

ככל הנראה, יו"ר כחול לבן יסרב להזמנתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להגיע לבית הלבן לדיונים אודות תוכנית המאה - ומחר (שבת) הוא יסביר את החלטתו במסיבת עיתונאים שיכנס. עם זאת, ייתכן כי ההחלטה עוד תשתנה.

במהלך היום, וגם בשעות אלה, גנץ ואנשיו מנהלים מגעים עם גורמים בממשל האמריקני כדי להבין מה התוכנית לביקור, ומה יהיה מעמדו של גנץ בו. בשיחה שערכו עם השגריר האמריקני הם שטחו בפניו את חששותיהם כי מדובר במלכודת, בין היתר בשל העובדה שהרעיון להזמין את גנץ היה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד בחדשות 13:

גורם בבית הלבן: "'תוכנית המאה' – הכי פרו-ישראלית אי פעם"

בכירים בכחול לבן: מתלבטים אם גנץ צריך להיענות להזמנת טראמפ

נתניהו וגנץ הוזמנו לבית הלבן לדיונים בתוכנית השלום

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

השגריר השיב כי עיתוי פרסום התוכנית לא נקבע לפי לוחות הזמנים של נתניהו, אלא לפי טראמפ. עוד הפציר השגריר בגנץ לא לבטל את הגעתו, והבטיח לו כי ייפגש עם הנשיא האמריקני במהלך הביקור.

בתוך כך, גורמים בבית הלבן הבהירו שתוכנית השלום מגיעה כחבילה – אי אפשר לקחת חלקים ממנה, ולכן אם ישראל תרצה לנקוט במהלכי סיפוח אחרי שתקבל את התוכנית היא תוכל לעשות זאת רק אם תיישם את התוכנית כולה, כולל צעדים שהיא פחות אוהבת.

בני גנץ וביבי נתניהו
בני גנץ וביבי נתניהו | צילום: רויטרס, לע''מ

גורמים שנחשפו לפרטי התוכנית סיפרו כי היא תתבסס על עיקרון של שתי מדינות – ישראל ומדינה פלסטינית עתידית. כ-80% אחוז משטח הגדה המערבית יוקצו למדינה הפלסטינית העתידית, וכ-20 אחוז לישראל. המדינה הפלסטינית תהיה מפורזת, והאחריות הביטחונית העליונה בכל הגדה תישאר בידי ישראל. הרשות הפלסטינית תצטרך להשתלט מחדש על עזה ולפרז את הרצועה מנשק כתנאי להקמת מדינה פלסטינית.

על פי התוכנית, בקעת הירדן תוגדר כגבול הביטחון המזרחי של ישראל אך אם ישראל תרצה לספח שטח בבקעה היא תצטרך לפצות את הפלסטינים בשטחים סמוך לרצועת עזה. ישראל תצטרך לפצות את הפלסטינים על שטחים שתספח בגדה המערבית באמצעות חילופי שטחים עם אזורים בנגב בגבול עם מצרים בסמוך לרצועת עזה. ההתנחלויות לא יפונו – אולם עשרות מאחזים, שלפי החוק הישראלי אינם חוקיים ובהם גרים אלפי מתנחלים, כן יפונו. ההתנחלויות המבודדות שמחוץ לגושים הגדולים לא יורחבו והבניה בהן תוקפא.

בנוגע לירושלים, ישראל תשלוט ברוב חלקי העיר, אך השכונות הפלסטיניות שמעבר לגדר ההפרדה בירושלים יהפכו לבירה הפלסטינית. הר הבית והמקומות הקדושים יהיו בריבונות ישראל – אך לפלסטינים יהיה חלק בניהולם.