בכירים בכחול לבן: מתלבטים אם גנץ צריך להיענות להזמנת טראמפ

גורמים במפלגה אומרים כי קיימות "מחשבות שניות" בנוגע להחלטת היו"ר אם להיעתר להזמנת נשיא ארה"ב להגיע לבית הלבן לקראת הצגת תוכנית השלום. ליברמן: לא יקרה דבר אם העסקה תוצג אחרי הבחירות

זמן צפייה: 01:53

"תוכנית המאה": בכירים בכחול לבן אמרו היום (שישי) כי ישנן "מחשבות שניות" בנוגע להחלטת גנץ להיענות להזמנת נשיא ארצות הבית דונלד טראמפ לטוס לוושינגטון ולהגיע לבית הלבן, לקראת הצגת תוכנית השלום האמריקנית. זאת, בשל הטענה כי הדבר מסייע לקמפיין הבחירות של נתניהו. מחר, ימסור גנץ הצהרה בשעה 19:30.

בתוך כך, גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ליברמן התייחס לנושא והבהיר כי הוא מתנגד להצגת התוכנית לפני הבחירות. "אין לי ספק שתוכנית השלום שטראמפ מתכוון להציג ביום שלישי תכלול לא מעט אלמנטים חיוביים", כתב ליברמן. "אבל הצדק חייב גם להראות. להציג את התוכנית חמישה שבועות לפני בחירות, דווקא ביום שבו נקבע הדיון על הסרת החסינות של רה"מ, ימנע דיון ענייני ומעמיק ביוזמה מדינית מן החשובות שראינו בשנים האחרונות".

"חמישה שבועות הם לא זמן רב. אם חיכינו עד עכשיו לא יקרה דבר והשמים לא היו נופלים לו התוכנית היתה מוצגת לעולם בשלושה במארס", הוסיף יו"ר ישראל ביתנו. "ביום שלישי הקרוב חייבים להתמקד רק בהסרת החסינות ובהחלת הריבונות על בקעת הירדן, כפי שהתחייב ראש הממשלה. אולם, כעת ברור שלנתניהו לא היתה שום כוונה מלכתחילה לספח את בקעת הירדן וכל הדיבורים בנושא הם תרגיל ביחסי ציבור בלבד".

לעוד כתבות בנושא >>

גורם בבית הלבן: "'תוכנית המאה' – הכי פרו-ישראלית אי פעם"

בכיר ישראלי לחדשות 13: "נעמה יששכר תחזור מהר מאוד לישראל"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

מפלגת ימינה מסרה בתגובה לדברי ליברמן כי "‏כרגיל כשמגיע שלב המעשים איווט שוב בורח. דווקא עכשיו כשניתן להחיל את החוק הישראלי באריאל, במעלה אדומים ועל חצי מיליון מתיישבים, איווט בורח".

הלילה, אמר טראמפ כי הוא מתכוון לחשוף את תוכנית השלום לפני הגעתם של נתניהו וגנץ בשבוע הבא לוושינגטון. את הדברים אמר לפני עלייתו למטוס בדרכו לכנס פוליטי במיאמי.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני הוסיף כי הפלסטינים עלולים להגיב בשלילה לפרסום "עסקת המאה", אך לטענתו היא טובה להם. לדבריו, יש תמריצים רבים שיעזרו להם לתמוך ביוזמה, והוסיף כי "זו תוכנית נהדרת". עוד הוסיף: "שניהם (גנץ ונתניהו) מעוניינים בהסכם ושניהם מעוניינים בשלום. דיברנו עם המנהיגים הפלסטינים, אני בטוח שהם יגיבו בצורה שלילית בהתחלה אבל ההסכם דווקא מאוד חיובי בעבורם".

אמש אמר גורם בבית הלבן לחדשות 13 כי תוכנית המאה היא "בעלת המתווה הכי פרו ישראלי שפורסם". בממשל האמריקני התלבטו אם לדחות את פרסום התוכנית עד הקמת הממשלה בישראל, אך בשל הקיפאון הפוליטי המתמשך הוחלט לבסוף שלא לחכות עד מארס.

בני גנץ נואם בישיבת סיעת כחול לבן
בני גנץ נואם בישיבת סיעת כחול לבן | צילום: חדשות 13

דובר נשיאות הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, התייחס לדיווחים על פרסומה הקרוב של התוכנית והבהיר כי הרשות דוחה את העסקה. עוד טען אבו רודיינה כי ההנהגה הפלסטינית תכריז על סדרה של צעדים שישמרו על החוקים הלגיטימיים של הפלסטינים והטיל על ישראל את האחריות על כך. בנוסף, אבו רודיינה הזהיר את ישראל ואת הממשל האמריקני לבל יחצו את הקווים האדומים.

בשנה שעברה פורסמו עיקרי התוכנית, הכוללים הקצאה של 95%-85% משטחי הגדה המערבית לקראת מדינה פלסטינית עתידית. יתרת שטחי הגדה יסופחו לישראל – אך היא תשמור על שליטה ביטחונית מלאה ביהודה ושומרון. בירתה של המדינה הפלסטינית תתפרס על כמה שכונות במזרח ירושלים. גושי ההתנחלויות לא יפורקו, אך כ-8,000 מתנחלים החיים במאחזים הבלתי חוקיים יפונו. עם זאת, מאז הפרסום בשנה שעברה נעשו תיקונים לתוכנית, וכעת היא מיטיבה עוד יותר עם הצד הישראלי.

אתמול מסרו בכירים בבית הלבן לחדשות 13 כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין".