חלוקת תיקים וחפיפה מלפיד: הדרך של נתניהו חזרה לממשלה

מפלגות גוש נתניהו כבר מכינות עצמן לכניסה לקואליציה, והח"כים נושאים עיניהם אל התיקים הנחשקים: המשפטים, הביטחון, החוץ והבט"פ. המשא ומתן הקואליציוני יחל כנראה מיד לאחר השבעת הכנסת. לפיד צפוי להעביר את השלטון לנתניהו "לפי הספר"

זמן צפייה: 04:42

יומיים לאחר הבחירות לכנסת ה-25, והשיח סביב חלוקת התיקים חלוקת התיקים בממשלה שתוקם כבר החל היום (חמישי). המשא ומתן הקואליציוני יחל כפי הנראה מיד לאחר השבעת הכנסת, עוד לפני הקמת הממשלה באופן רשמי. בסביבתו של נתניהו, ובכלל בגוש, רוצים לנסות להגיע להשבעת ממשלה עוד בחודש הקרוב - לאחר מו"מ קואליציוני וחלוקת תיקים.

החקיקה הראשונה שעל הפרק: פסקת ההתגברות. פסקה זו ושינויים דומים בחוק יסוד הממשלה נועדו כדי להבטיח בין היתר את מינויו של אריה דרעי לשר, כאשר שאלת הקלון של יו"ר ש"ס תלויה ביושב ראש ועדת הבחירות המרכזית. אלא שהחוק אומר שצריך להיות גם מאסר בפועל, לכן דרעי יוכל לטעון כי הוא איננו זקוק ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, משום שלא היה לו עונש מאסר בפועל - אלא עונש מאסר על תנאי. כדי לפתור את הבעיה הזאת, הכנסת יכולה לשנות את חוק יסוד הממשלה, כדי להבהיר שמדובר רק במאסר בפועל ולא במאסר על תנאי.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בתוך כך, חברי הכנסת מהליכוד וכן מהציונות הדתית נושאים עיניהם למשרדי הממשלה בקולאיציה הבאה, כשיש כבר כמה מועמדים בולטים לתיקים החשובים בממשלה. לתפקיד שר הביטחון המועמד המוביל הוא הח"כ מהליכוד יואב גלנט, שהיה בעבר מועמד לרמטכ"ל. גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לטש עיניים לתיק הביטחון, אבל סביר יותר שיסתפק בתיק המשפטים או התחבורה, תפקיד אותו מילא בעבר.

הח"כים המובילים לתפקיד שר החוץ כפי שמסתמן כרגע הם יריב לוין, אמיר אוחנה, ישראל כץ או ניר ברקת, כולם מהליכוד. כל אחד מאלו רואה עצמו מועמד וסיכוי לא קטן שאחד מהם אכן יהיה שר החוץ הבא. יריב לוין הוא גם המועמד המועדף על נתניהו לתפקיד שר המשפטים, אולם במשרד זה הביע עניין גם חברו לסיעה, דודי אמסלם, וכן יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ'.

באשר למשרד לביטחון פנים, מסתמן כי אם ימשיך יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לדרוש את התיק לבט"פ באופן אקטיבי, ככל הנראה הוא יקבל אותו, הגם שלא נראה שיו"ר הליכוד מתלהב מהרעיון.

דוד אמסלם, יריב לוין, אמיר אוחנה, יואב גלנט
דוד אמסלם, יריב לוין, אמיר אוחנה, יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לתפקיד יו"ר הכנסת, תפקיד נחשק גם הוא בקואליציה, ישנם לא מעט מועמדים, ביניהם חברי הליכוד אופיר אקוניס, דני דנון, יריב לוין, אמיר אוחנה או אפילו דודי אמסלם. בגזרה הזו ההכרעה צריכה להיות בתוך ימים.

בתוך כך, ראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד עדיין משרת בתקפידו עד שיעביר את השלטון לראש הממשלה הבא. היום קיים לפיד פגישות ביטחוניות בקריה בתל אביב, כאשר במהלך הפגישות נודע לו על האירועים הביטחוניים בג'נין ובירושלים.

לפיד הנחה את השרים שלו להעברת שלטון מסודרת כולל חפיפה לשרים הבאים, והוא צפוי להתקשר לנתניהו ברגע שינתנו התוצאות הסופיות. המהלך הזה ראוי לציון, בעיקר משום שכאשר הושבעה ממשלת בנט-לפיד, החפיפה בין נתניהו לבנט נערכה חצי שעה ולא נאמר במהלכה הרבה. כמו כן, החפיפה במשרדים נערכה בהתאם להחלטת השר ולא תחת החלטה רשמית, כאשר חלק משרי הממשלה הקודמת ערכו חפיפה וחלק לא.

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: רויטרס

גם טקס החילופים בין ראשי ממשלה צפוי להתקיים כנהוג על פי הפרוטוקול, כך עדכנו מלשכת ראש הממשלה. טקס זה, כזכור, לא התקיים בין נתניהו לבנט. יותר מוקדם היום התקשר לפיד ליו"ר האופוזיציה נתניהו ובירך אותו על ניצחונו בבחירות.

לפי ההודעה מטעמו של לפיד, הוא עדכן את נתניהו כי הנחה את כל זרועות משרדו להכין העברת שלטון מסודרת. לפיד אמר: "מדינת ישראל היא מעל לכל שיקול פוליטי. מאחל לנתניהו בהצלחה למען עם ישראל ומדינת ישראל".