קיש ומעוז לא שלחו נציגים לדיון בביטול תכנים להט"ביים בבתי"ס

ועדת החינוך התכנסה לדיון סביב השינויים במכרז לתוכניות חיצוניות עליהם הכריז אבי מעוז, שגררו חשש בקרב ארגוני להט"ב לפסילת תוכניות העשרה לחינוך לסובלנות ונגד להט"בופוביה במערכת החינוך, אולם לדיון לא הגיע נציג ממשרד החינוך. בעקבות זעם הנוכחים בוועדה - הוחלט לקבוע מועד אחר לדיון

הוועדה שדנה בפסילת תכנים להט"ביים
הוועדה שדנה בפסילת תכנים להט"ביים | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סערה התעוררה בוועדת החינוך בכנסת היום (רביעי), לאחר שנציגי משרד החינוך לא הגיעו לדיון על החשש לפסילת תכניות לסובלנות ללהט"ב במערכת החינוך. חברי הוועדה זעמו על כך, ובעקבות התלונות הוחלט לצאת להפסקה עד שיעלה נציג בזום. לאחר שבקשה זו לא נענתה הוחלט לדחות את הדיון בוועדה למועד חדש, אשר טרם נקבע.

הדיון נקבע בעקבות העברת הסמכויות לתכניות החיצוניות במשרד החינוך לידיו של אבי מעוז והשינויים העמומים בנהלים הקובעים אילו תכנים יאושרו שהופיעו במכרז שפרסם משרד החינוך על התוכניות והמענים החיצוניים במערכת החינוך, דבר שהעלה חשד לפסילת תכני חינוך לסובלנות ללהט"ב בקרב חוש"ן והאגודה למען הלהט"ב.

אבי מעוז
אבי מעוז | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחד מיוזמי הדיון ח"כ יוראי להב רצנו אמר בדיון: "אם אין נציגי ממשלה שיתנו מענה, אין מקום לדיון בכלל. בושה וחרפה". לאחר מספר דקות התחדש הדיון וממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ משה סולומון, אמר: "אני מבין שאין באפשרות משרד החינוך לעלות גם בזום. הם לא רוצים וזה לא תקין. הגיעו לכאן הרבה נציגי ארגונים ואנשי מקצוע אחרים ונכבד אותם בדיון היום. בכל מקרה, נקיים גם דיון המשך במועד אחד."

במרכז לתכניות חיצוניות שפרסם משרד החינוך בדצמבר האחרון הוכנס סעיף המאפשר לבטל תכנית מ"חשש לפגיעה או השפעה מזיקה על התלמידים", כאשר לא כתוב במדויק מה היא "השפעה מזיקה" ומי יקבע מה היא, כך שהסעיף נתון לפרשנות רחבה. בנוסף, הוכנס סעיף לבטל תכניות "משיקולים מקצועיים", כאשר גם במקרה זה לא ברור מהם השיקולים המקצועיים שמאפשרים לבטל תכנית.

הוועדה שדנה בפסילת תכנים להט''ביים
הוועדה שדנה בפסילת תכנים להט''ביים | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כמו כן, הוכנס סעיף המאפשר לשנות ולתחום פריסה של תכניות - מבחינה גאוגרפית, מגזרית ומבחינת גילאים. דבר המאפשר לקבוע בתכניות לחינוך בתחום הסובלנות ללהט"ב יאושרו למשל רק בתל אביב, רק לחילונים, ורק בכיתה י"ב.

ארגון חוש"ן והאגודה למען הלהט"ב מסרו: "מה שקרה היום בוועדת החינוך הוא ביזיון מהדרגה הגבוהה ביותר. משרד החינוך מתחמק מלספק תשובות בנוגע לחלוקת הסמכויות עם מעוז ולמכרז העמום שיאפשר לו להשתלט על המערכת. זו בושה גדולה וזלזול עמוק של משרד החינוך בנוער הלהט"בי. אנחנו דורשים תשובות בנוגע לעתיד של כל נער ונערה להט"ב שמפחדים להיות מי שהם ודורשים לחשוף את האג'נדה המסתתרת".

עוד אמרו הארגוני כי "לא נאפשר שאבי מעוז ישתלט על חינוך ילדי ישראל ושהממשלה תאפשר פגיעה בקהילה הגאה ובנוער הלהט״בי. תכניות חינוך לסובלנות מצילות חיי אדם וזו החובה של משרד החינוך לשמור כל נער ונערה ולהבטיח מרחב בטוח לכולם, כולל ללהט"בים ונמשיך לעמוד על כך".