מ-15 ל-12 שופטים לפסילת חוקים: הריכוך המדומה של רוטמן

יו"ר ועדת החוקה הודיע כי במקום הצעתו שדורשת ששופטי העליון יצביעו פה אחד על מנת לבטל חוק שחוקקה הכנסת - הוא יניח על השולחן את הצעתו של השר לוין להפחתת כמות השופטים הנדרשת. היועמ"שית לא צפויה לשנות את עמדתה בעקבות כך - ודעתה לא תשתנה עד שלא יירד הסעיף של פסקת ההתגברות ברוב של 61

זמן צפייה: 01:35

יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת שמחה רוטמן הודיע היום (ראשון) על "ריכוך" קל של הצעת החוק שעוסקת בחוקים רגילים. למעשה, רוטמן לקח את הצעתו, בה יידרש רוב של פה אחד 15 שופטי בית המשפט העליון לביטולו של חוק של הכנסת, וטען כי הוא מרכך אותה ומפחית את כמות השופטים הנדרשת להצעתו של שר המשפטים יריב לוין להצעה של 12 או 13 שופטים.

צריך לומר כי הדבר איננו משנה דבר במשוואה או במחאה, וגם לא מבחינת הגורמים המשפטיים שטוענים כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תשנה את עמדתה בשום צורה בגלל הריכוך של רוטמן, כל עוד לא ירד הסעיף של הרוב הקואלציוני, רוב של 61, לצורך העברת פסקת ההתגברות.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רוטמן למעשה הכניס כאן הרבה מאוד "עיזים", זאת רק אחד מהן, שאם הוא ייוותר עליהן לא יקרה שום דבר מבחינה מהותית - כך למשל השופטים בוועדה למינוי שופטים יהיו בדימוס, יכול מאוד להיות שמדובר ב"עז" והוא ייוותר עליה. עוןד הוסיףפ רוטמן שאותם שופטים בדימוס שימונו לוועדה יאושרו גם על ידי שר המשפטים וגם על ידי נשיאת בית המשפט העליון - כלומר גם נציגי הרשות השופטת יהיו ברשות שר המשפטים, וייתכן שגם כאן מדובר ב"עז".