שליטה על הבנייה ויועצים משפטיים משלו: כשסמוטריץ' ישלוט ביו"ש

כיום צה"ל הוא הריבון ביהודה ושומרון - גם משפטית. אלא שההסכם עם הציונות הדתית ישנה את המציאות ויקנה לבצלאל סמוטריץ' את היכולת למנות יועצים משפטיים משלו שאינם כפופים לחוקי הצבא - דבר המנוגד לחוק. כל מה שצפוי להשתנות

זמן צפייה: 01:55

במשך 55 שנים המצב בשטחי יהודה ושומרון נשאר כשהיה, אולם כעת הדברים עומדים להשתנות, כך נראה, בעקבות ההסכמים הקואליציוניים בין הציונות הדתית לבין הליכוד במסגרת הניסיונות המתמשכים להקמת ממשלה. בצלאל סמוטריץ', שעתיד להתמנות לשר האוצר, ביקש במסגרת ההסכמים את המנהל האזרחי, שיאשר בנייה ליהודים ולפלסטינים, וכן יועצים משפטיים משלו שאינם כפופים לצבא - מה שמנוגד לחוק השיפוט הצבאי.

שטחי יהודה ושומרון "עומדים על תבנית ביצים" שבירה מאוד מבחינה משפטית. לכן, במשך כל השנים, הריבון הוא צה"ל ששולט בשטחים ללא סיפוח כפתרון זמני או קבוע - עד שאי שם, באחרית הימים, יוכרע מעמדם של שטחי יהודה ושומרון. התבנית הזו עלולה להתנפץ בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית.

פינוי מאחז מאולתר שהוקם ביהודה ושומרון
פינוי מאחז מאולתר שהוקם ביהודה ושומרון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כיום המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) שולטים בשטחים. הם אוכפי החוק ונותני אישורי הבנייה גם ליהודים ולגם לפלסטינים. על-פי ההסכם החדש, מי שתשלוט בפועל במינהל האזרחי היא הציונות הדתית באמצעות שר מטעמה שיישב בתוך משרד הביטחון. כלומר, הסמכות שעוסקת במהלכים הנפיצים ביותר בשכונה תופקע מידיו של שר הביטחון ותעבור לידיו של שר מטעם סמוטריץ'.

וזה לא הכול: כיום המינהל האזרחי כפוף לייעוץ המשפטי של הפרקליטות הצבאית. כלומר, צה"ל הוא הגוף שקובע מה חוקי ומה לא; אולם לפי ההסכם הקואליציוני סמוטריץ' ימנה יועצים משפטיים משלו במינהל האזרחי, מה שיהפוך את היועצים של הצבא בפועל לחסרי משמעות והיועצים של סמוטריץ' יקבעו מה מותר ומה אסור. הסעיף, כפי שהוא מנוסח כרגע, מנוגד לחוק השיפוט הצבאי. כמו כן, סמוטריץ' גם דרש וקיבל את הסמכות לאשר כל תשובה שניתנת לבג"ץ מטעם המדינה בעניין יהודה ושומרון. לכל זה נוספת השליטה שתהיה ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר במשמר הגבול ביהודה ושומרון.

המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון
המאחז אביתר בשומרון, יהודה ושומרון | צילום: תנועת נחלה

המהלכים הנפיצים הללו מחייבים שינויי חקיקה, ועלולים להגביר את הלחץ המשפטי נגד ישראל באמצעות הדין הבינלאומי. חלק מהמהלכים הללו יגיעו לפתחו של בג"ץ, שכן ייתכן והם נוגדים חוקי יסוד, אולם סמוטריץ' לא מוטרד מכך משום שממילא הוא מתכוון לשנות את כללי המשחק.

בתוך כך, מוקדם יותר היום אמר לחדשות 13 גורם משפטי בכיר כי "השילוב של העברת הייעוץ המשפטי בנושאי ההתיישבות לאחריות יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יחד עם הצעת החוק של איתמר בן גביר לתת חסינות לחיילים ושוטרים על הרג פלסטינים ביהודה ושומרון - תוביל בוודאות גבוהה לצו מעצר בינלאומי נגד בכירים בישראל בבית הדין בהאג". הוא הוסיף כי "יש סיכון ישיר לאלוף פיקוד מרכז, הרמטכ"ל ושר הביטחון".