"מתן סמכויות לסמוטריץ' וחוק בן גביר יובילו לצווי מעצר בינ"ל"

גורם משפטי בכיר אומר כי "שילוב העברת הייעוץ המשפטי בנושאי ההתיישבות לאחריות יו"ר הציונות הדתית יחד עם הצעת החוק של איתמר בן גביר לתת חסינות לחיילים ושוטרים על הרג פלסטינים ביהודה ושומרון - יוביל בוודאות גבוהה לצו מעצר בינלאומי נגד בכירים בישראל. קיים סיכון ישיר לאלוף פיקוד מרכז, הרמטכ"ל ושר הביטחון"

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר

גורם משפטי בכיר אומר היום (שלישי) כי "השילוב של העברת הייעוץ המשפטי בנושאי ההתיישבות לאחריות יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יחד עם הצעת החוק של איתמר בן גביר לתת חסינות לחיילים ושוטרים על הרג פלסטינים ביהודה ושומרון - תוביל בוודאות גבוהה לצו מעצר בינלאומי נגד בכירים בישראל בבית הדין בהאג". הוא הוסיף כי "יש סיכון ישיר לאלוף פיקוד מרכז, הרמטכ"ל ושר הביטחון".

גורמים משפטיים אמרו בתחילת השבוע לחדשות 13 כי כי קיים קושי משמעותי במתן סמכויות השייכות לצה"ל ולמערכת הביטחון ביהודה ושומרון לסמוטריץ' ובן גביר. לטענתם, לא בטוח שהמהלך הזה יוכל להתקיים מבחינה משפטית. יוזכר כי מי שמוכר על ידי המדינה כריבון בשטחי יהודה ושומרון הוא צה"ל. מדובר בשטחים שלא סופחו למדינת ישראל ולכן הצבא ומערכת הביטחון נחשבים לריבון שם. הגורמים המשפטיים טענו כי העברת סמכויות מהמנהל האזרחי עלולה להצטייר כהפרת הדין הבינלאומי.

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

על כן, כל פעולה באותם השטחים, דוגמת אזרוח תושבי איו"ש, שטרם נודע מה המשמעות שלה מבחינת המנהל האזרחי - יכול להתקל בבעיות משפטיות קשות וחמורות, בין השאר בדין הבינלאומי.

הדבר נוגע גם לנושא המינהל האזרחי וגם לאחריות של ח"כ בן גביר על משמר הגבול באזור יהודה ושומרון - זאת מאחר שמשמר הגבול כפוף, נכון להיום, לצה"ל. הכפפתו של המשמר לשר לביטחון פנים, או כפי שיכונה בן גביר - השר לביטחון לאומי - הוא דבר בעייתי מבחינה משפטית.