היועמ"ש יתערב: נוהל הכספים הקואליציוניים ישונה?

אנשי היועץ המשפטי לממשלה הודיעו כי בכוונתם לפרסם נוהל שיבחן את חלוקת הכספים ה"אישיים" לחברי הכנסת - וגם יאפשר אכיפה

היועץ המשפטי לממשלה פועל לשינוי נוהל העברת הכספים הקואליציוניים. ממכתב שהעבירה מחלקת יעוץ וחקיקה במשרדו לועדת השקיפות בראשות ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שתכונס הבוקר (שני) עולה כי היועץ המשפטי לממשלה אישר לגורמים הרלוונטיים לעבוד על הנחיה חדשה שתאפשר לשפר את האכיפה בנושא.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"בעקבות שיח עם משרדי הממשלה ובעקבות הערות שנשמעו בוועדה, היועץ המשפטי לממשלה אישר לאחרונה לבחון אפשרות לתיקון ההנחיה ובהבהרת הוראותיה", נכתב. "שינויים אפשריים בהוראה יסתמכו על הניסיון שנצבר ביישומה במשרד המשפטים, במשרד האוצר ובמשרדים שנדרשים ליישם הסכמים פוליטיים. ההחלטה לבחון את תיקון ההנחיה ולהבהיר את הוראותיה נועדה לשפר את יישומה ואכיפתה, והתקבלה בשיתוף משרד האוצר. נוסף על כך ישנה כוונה לקיים שיח עם הייועץ המשפטי לכנסת בעניין זה".

ההחלטה התקבלה בשיתוף משרד האוצר: עוד קובע היועץ כי ההחלטה של ח"כ נאוה בוקר (הליכוד) להעביר מיליונים לרשות לניקוז הכנרת טעונה בדיקה משפטית של משרד הפנים.

ח''כ סתיו שפיר, ארכיון (פלאש 90)
ח''כ סתיו שפיר, ארכיון (פלאש 90)

חברת הכנסת שפיר, העומדת בראש ועדת השקיפות, בירכה על ההישג ואמרה: "השיטה המושחתת של העברות כספים קואלציונים הפכה בשנים האחרונות לשיטפון בלתי פוסק של דילים וקומבינות. חברי הקואליציה משתמשים בכסף הציבורי כאילו היה כספם הפרטי ומפקירים את אחריותם כלפי אזרחי ישראל".

שפיר הוסיפה: "בשנה האחרונה הפניתי ליועמ"ש שורה של מקרים שבהם גילינו שכספים קואליציוניים הופנו למקורבים לפוליטיקאים במקום להגיע לפריפריה, לחינוך ולבריאות, כפי שהובטח על הנייר, ואני מברכת על החלטתו לבחון מחדש את הנוהל שאיפשר עד היום להתנהלות המושחתת הזו להתרחש. אך כאן זה לא נגמר - אנחנו חייבים להמשיך להיאבק כדי שכל שקל מכספי הציבור שנגנב לטובת מקורבים ועסקנים פוליטיים, יחזור לאזרחי ישראל".

בדצמבר האחרון ועדת הכספים של הכנסת אישרה, יחד עם תקציב המדינה, סעיף לא שגרתי ואף מרגיז, שמעניק לחברי הכנסת מהקואליציה שסייעו לקדם את אישור התקציב כספים קואליציוניים בהיקף כולל של לא פחות מ-235 מיליון שקלים על פני השנתיים של התקציב. לאחר שנודע כי ברגע האחרון סידרו לעצמם חברי הוועדה מאות מיליוני שקלים, העיקר שיצביעו בעד התקציב, היו שכינו את ההתנהלות כ"שוחד פוליטי".

כלל חברי הכנסת שזכו לתקציבים מתוך הכספים הקואליציוניים: יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) - כ-72.8 מיליון שקלים, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) - 46.6 מיליון שקלים, יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד) - 32 מיליון שקלים, יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) - 20 מיליון שקלים וח"כ נאוה בוקר (הליכוד) - 20 מיליון שקליפ.