היועמ"שית עונה ללוין: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי"

אחרי ששר המשפטים תקף בחריפות את בהרב-מיארה בעקבות תגובתה על העתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים - השיבה האחרונה: "דבריך לא תואמים את העובדות. השתקת הייעוץ המשפטי - פגיעה קשה בשלטון החוק"

זמן צפייה: 03:31

הקרב בין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לשר המשפטים יריב לוין הולך ומסלים - ומגיע לשיא חדש: יממה אחרי המכתב החריף ששלח השר לוין, שבו הוא תקף את היועמ"שית לקראת הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים - הערב (חמישי) היא הגיבה. במכתב ששיגרה ללוין היא כתבה: "איומים בפיטורים לא ירתיעו אותי". היא הוסיפה: "דבריך אינם תואמים את העובדות. חובתנו היא להתריע ממהלכים מנוגדים לחוק". עוד כתבה היועמ"שית: "השתקת מערך הייעוץ המשפטי היא פגיעה קשה בשלטון החוק. אתה נמנע מכינוס הוועדה לבחירת השופטים - חרף העומס החריג על מערכת המשפט".

במכתב פירטה בהרב-מיארה: "איומים בפיטורים הנשמעים באמצעי התקשורת לא ירתיעו אותי ואת אנשיי מלהמשיך ולמלא את תפקידנו". היא הוסיפה כי "הציפייה שלפיה הייעוץ המשפטי לממשלה יחטא לתפקידו ויימנע מלשקף לדרג המדיני את המצב המשפטי לאשורו, יחריש קולו במסגרת בירור עתירות בבית משפט או יירתע מלשמש כשומר סף - לא לגיטימית".

אתמול כתב לוין לבהרב-מיארה: "צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה. אני רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך, וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט".

בית המשפט העליון. ארכיון
בית המשפט העליון. ארכיון | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

את העתירות נגד אי-כינוס הוועדה הגישה מפלגת יש עתיד בסוף החודש הקודם. בתגובתה לבג"ץ היועמ"שית צפויה לומר כי יש לכנס את הוועדה. לוין כתב לה: "באופן תמוה, איש ממשרדך לא יצר קשר עם הח"מ בעניין העתירות בנושא שבנדון, וזאת אף בחלוף ימים לא מעטים מאז הגשתן". רק בעקבות פנייתי למשרדך בעניין, התקיימה פגישה בנושא זה, אולם גם במהלך פגישה זו לא ניתנה לי כל תשובה הן באשר לעצם החלטתך לעניין ייצוגי בעתירות, והן לעניין התשובה שעתידה להינתן על-ידך לבג"ץ".

לוין הוסיף: "מאז אותה פגישה חלף למעלה משבוע, עד שפנית אליי וביקשת לדבר איתי בעניין זה. בשיחת הטלפון שקיימנו למחרת הודעת לי את החלטתך לייצג אותי בעתירות שבנדון אך ציינת כי את חולקת על עמדתי באשר להיותה של סמכות כינוס הוועדה סמכות שברשות, וכי תביאי לידי ביטוי את עמדתך זו גם בתשובה לעתירה, לצד הבאת עמדתי. לאחר מכן קיבלתי ממך טיוטה קצרצרה של עמדתי העקרונית ללא שנעשה מאמץ כלשהו לייצג עמדה זו בהיבטיה המשפטיים ולפרט אותה כנהוג בתשובה לעתירות לבג"ץ. כך, מצאתי את עצמי נאלץ לבצע שורה של תיקונים בנוסח שהועבר על ידך, על מנת שלפחות עיקרי עמדתי ייכתבו באופן המינימלי הדרוש".

שר המשפטים ציין במכתבו אתמול כי רק יום קודם לכן, בשעות הערב, קיבל את נוסח התשובה שעתידה בהרב-מיארה להגיש לבית המשפט, "כביכול בשמי". הוא אמר כי "בפתח התשובה את מציינת כי 'השר הבהיר כי איננו מבקש ייצוג נפרד אלא להביא את עמדתו במסגרת תגובה זו, כפי שנעשה'. בכל הכבוד, לא היה ולא נברא. אני אכן סבור כי תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה, לצד מתן ייעוץ כדי לקדם את מדיניותם. לכן הבהרתי שאני מבקש כי תמלאי את תפקידך זה ותייצגי אותי ואת עמדתי באופן מלא, תוך הפניית תשומת לב בית המשפט להבדלי הגישה בינינו לעניין אופי הסמכות".

"בפועל", המשיך לוין, כל מי שקורא את התגובה מטעמך, יחשוב שמדובר בכלל בעתירה כנגדי, ולא בתשובה מטעמי. מעבר לאזכור עמדתי כפי שהעברתי אליך, התגובה כולה עוסקת בהצגת עמדה קיצונית התומכת לחלוטין בעמדת העותרים, ללא כל בדל של ניסיון לתמוך את עמדתי ולו במרכיב אחד מתוך שלל הטיעונים הנוגעים לעניין. יתר על כן, לשיאם מגיעים הדברים כאשר את, כמי שמייצגת אותי, מבקשת שיוצא כנגדי צו בדיוק כפי שמבקשים העותרים".