לפיד מזהיר: "ישראל לא ערוכה לחודש רמדאן - אנחנו בדרך לאסון"

ראש האופוזיציה התייחס בפתח ישיבת הסיעה של "יש עתיד" לחודש רמדאן הקרב - ודרש מראש הממשלה ליטול את סמכויותיו של השר לביטחון לאומי: "אם יתנו לבן גביר לנהל את האירועים בהר הבית ובמזרח ירושלים - השטח יעלה בלהבות". ליברמן בישיבת סיעת "ישראל ביתנו": "הקביעות שהממשלה מנסה להגיע להסדר בגבול הצפון - חרטוטים". סמוטריץ' הודה כי הוא פועל במטרה לעקוף את הסנקציות האמריקניות שהוטלו על 4 מתנחלים, בן גביר המשיך במתקפה נגד הנשיא ביידן

יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד
לפיד: "החוק במתכונתו הנוכחית - הונאה" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הזהיר היום (שני) בפתח ישיבת סיעת "יש עתיד" מפני חוסר ההיערכות של הממשלה לחודש רמאדן הקרב, וקרא להרחיק את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מעמדת השפעה בכל הקשור לטיפול באירועי החג המוסלמי. "בעוד חודש וכמה ימים מתחיל הרמדאן. אני רואה חובה לעצמי להזהיר את הממשלה. המדינה לא מוכנה לזה. אין היערכות, אין תוכנית. לא התקיימו דיונים מבצעיים ומדיניים ברמה נאותה. אנחנו בדרך לאסון נוסף", קבע לפיד.

"אם יתנו לבן גביר לנהל את אירועי הרמדאן בהר הבית ובמזרח ירושלים, השטח יעלה בלהבות", המשיך, "זה מה שהוא רוצה, אבל זה לא מה שמדינת ישראל צריכה". בהמשך דבריו, לפיד דרש כי סמכויותיו של השר לביטחון לאומי יילקחו ממנו וקרא לנתניהו להקים צוות בכיר שיכלול את המפכ"ל, את ראש שב"כ, את מפקד מחוז ירושלים, את אלוף פיקוד מרכז, את משרד החוץ - "כדי שיכינו את מדינת ישראל לחודש הרמדאן".

בהתייחסות למתקפה של בן גביר על הנשיא ג'ו ביידן בתקשורת האמריקנית, ראש האופוזיציה הוסיף: "לא היינו צריכים את הראיון ב'וול סטריט ג'ורנל' כדי להיזכר שבן גביר הוא ליצן מסוכן, אבל ברמדאן זה עלול לגרום להתלקחות כוללת שתעלה בחיי אדם. אנשים ימותו. אני אומר לממשלה - ראו הוזהרתם. לא תוכלו לטעון שלא קיבלתם התרעה".

נתניהו ובן גביר
נתניהו ובן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות הגינויים שספג וההתנערות של ראש הממשלה מדבריו, בן גביר המשיך במתקפה על האמריקנים בישיבת הסיעה של מפלגתו. "מאז פרסום הראיון ב'וול סטריט ג'ורנל' התגלו שתי עובדות משמעותיות", אמר השר לביטחון לאומי, "העובדה הראשונה היא שרוב הציבור במדינת ישראל אכן מוטרד, מאוד, מהמגבלות וההנחיות שממשל ביידן שם עלינו ובמיוחד מהכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה. הישראלים גם מוטרדים מאוד מהכנסת הדלק, שלמעשה נותן אנרגיות לחמאס ולמעשה, מאז פרסום הראיון קיבלתי אלפי הודעות מאזרחי ישראל שדורשים ממני, להמשיך ולומר את מה שהישראלים חושבים".

לאחר שקבע כי גורמים ב"אולפנים" ובליכוד לא אוהבים את דבריו, בן גביר טען כי גורם במפלגת השלטון המתדרך נגדו, ואמר: "אני רוצה להגיד לאותו גורם ואני רוצה להגיד לאותם חברי כנסת ואני רוצה להגיד לאותם פרשנים. אני בדרכי שלי הולך, לא ממצמץ, לא מתקפל, ממשיך להציף את הדברים שכואבים לישראלים".

לסיום אמר: "אנחנו מעריכים את אמריקה, אוהבים את הממשל, אבל צריך לשנות את דרך הפעולה וצריך לומר את הדברים", והוסיף בפנייה לנתניהו: "ראש הממשלה, אני יודע שאתה ניצב היום על פרשת דרכים. אתה יכול וצריך לבחור. יש דרך אחת שהיא דרך של הקבינט הקטן, דרך הקונספציה - דרך אחרת, דרך של עוצמה יהודית, של הכנעה ושל הכרעה. אני מקווה  שתכריע ותבחר בדרך של עוצמה יהודית, לא בדרך של לפיד וגנץ".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402051615' autoplay='0' credit='' desc='בן גביר בישיבת הסיעה' poster='' kid='1_1zymk9z2' duration='256']

בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס למתיחות בגבול הצפון ותקף: "כשאני שומע שהממשלה מנסה להגיע להסדרים - אלה חרטוטים. זו עבודה בעיניים. זו מדיניות הכלה תבוסתנית שתביא אותנו לאותן תוצאות כמו בדרום. הממשלה ממוטטת את ההרתעה הישראלית".

על עסקת החטופים ליברמן הוסיף: "חמאס מנצל את נושא החטופים כנשק פסיכולוגי, מתעתע במשפחות. הן עושות מה שצריכות לעשות אבל הפוליטיקאים - עדיף שישמרו על שקט. כל מי שמדבר על זה - מרחיק את שחרור החטופים. מי שמנהל את האירוע זה סינוואר. כולם מחכים לחמאס. זה בגלל שויתרנו על המנופים. ברגע שהכנסנו מזון, דלק, קמח ומים ופינינו פצועים וילדים דרך מעבר רפיח - איזה מנופים עוד נשארו?".

"אי אפשר למוטט את חמאס בלי להשתלט על ציר פילדלפי", אמר יו"ר ישראל בינתנו לסיכום, "יש שם אינספור מנהרות. המצרים במקרה הטוב העדיפו לעצום עיניים. המצרים רימו אותנו, שיקרו לנו, שיחקו משחק כפול - אנחנו צריכים לעשות מה שטוב לנו".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

בתוך כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את אונר"א בישיבת הסיעה של "הציונות הדתית" - וקרא לסגור את הארגון. "חמאס משקם את כוחו מחדש ואת שליטתו בעזה בעזרת הסיוע ההומניטרי שמגיע לידיו", אמר והמשיך: "מדינת ישראל חייבת לפעול בכל כוחה כדי להביא לסגירת אונר"א בהקדם, וצה"ל צריך להעביר את כל החומרים הנמצאים ברשותו המצביעים על המעורבות העמוקה של אונר"א בטרור כדי לקדם את הפעולה הזו".

בהמשך שר האוצר התייחס לסנקציות האמריקניות נגד ארבעה מתנחלים ואמר: "בשבוע שעבר החליט ממשל ביידן באופן תקדימי להטיל סנקציות חמורות כנגד אזרחים במדינת ישראל וזאת כחלק מקמפיין שקרי ואנטישמי שמובילים גורמי ה-BDS ואויבי ישראל של 'אלימות המתנחלים'. לא יתכן שאזרח ישראלי עם כסף ישראל בבנק ישראלי משולל זכויות ונכסים בשל צו אמריקאי. אני בשיח עם המפקח על הבנקים. המסקנה היא ברורה – אסור לאפשר מציאות כזו".

פינוי המאחז גבעת רונן בשומרון
מתנחלים במאחז גבעת רונן שבשומרון

במסגרת הריאיון שלו ל"וול סטריט ג'ורנל" אתמול, בו תקף את הנשיא ביידן, בן גביר אמר: "אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהלות של ארה"ב הייתה אחרת". בהמשך טען עוד כי "ביידן עסוק במתן סיוע הומנטירי ודלק שמגיע לחמאס". זאת, חרף הסיוע הביטחוני האמריקני שצה"ל מסתמך עליו במידה רבה בלחימה בעזה וההגנה שהנשיא מספק לישראל מאז 7 באוקטובר.

התגובות לריאיון לא איחרו לבוא, ובמערכת הפוליטית מיהרו לבקר את האמירות. יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, אמר בתגובה: "מותר שיהיו מחלוקות, גם עם בת בריתנו הגדולה והחשובה ביותר, אך עליהן להתנהל בפורומים הרלוונטים ולא בהתבטאויות חסרות אחריות בתקשורת, שפוגעות ביחסים האסטרטגיים של מדינת ישראל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי בעת הזו. ראש הממשלה צריך לקרוא לסדר את השר, שבמקום לטפל בסוגיות ביטחון הפנים - גורם נזקים אדירים ליחסי החוץ של ישראל".

לפיד הוסיף: "הראיון שנתן בן גביר לוול סטריט ג'ורנל הוא פגיעה ישירה במעמדה הבינלאומי של ישראל, פגיעה ישירה במאמץ המלחמה, מזיק לבטחון ישראל ובעיקר מוכיח שהוא לא מבין כלום במדיניות חוץ. הייתי קורא לראש הממשלה לרסן אותו, אבל אין לנתניהו שום שליטה על הקיצונים בממשלתו".

זמן קצר לאחר מכן, ראש הממשלה נתניהו התייחס בעצמו לדברים בפתח ישיבת הממשלה, וקבע: "אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה"ב". בישיבה, נתניהו הודה לנשיא ביידן והתייחס ליחסים עם האמריקנים: "ישראל היא מדינה ריבונית. אנחנו מעריכים מאוד את התמיכה שקיבלנו מממשל ביידן מאז פרוץ המלחמה - תמיכה בחימושים, תמיכה במוסדות בינלאומיים, בשליחת כוחות למרחב ועוד. אין זה אומר שאין בינינו חילוקי דעות, אבל עד היום הצלחנו להתגבר עליהם בהחלטות נחושות ושקולות". עוד טען נתניהו כי יש גורמים בישראל "שאומרים 'כן' לכל דבר, במקומות שחייבים להגיד 'לא' - ויש כאלה שאומרים 'לא' לכל דבר, וגם הם מסכנים אינטרסים חיוניים", והדגיש: "החוכמה היא לדעת איך לנווט - להגיד 'כן' כשאפשר, ולהגיד 'לא' כשצריך".