מתווה "השרים לשעבר": הסכמה מראש על שופטים - ללא רוב אוטומטי

השרים לשעבר שי פירון, יובל שטייניץ ויזהר שי הציגו מתווה לפיו שלושה שופטים ימונו בהסכמה מראש ולאחר מכן מבנה הוועדה לא יכלול רוב אוטומטי לקואליציה. לוין נכון לקבל את המתווה - שדומה למה שתוכנן בקואליציה ל"ריכוך" החקיקה

זמן צפייה: 02:21

פרסום ראשון: השרים לשעבר שי פירון, יזהר שי ויובל שטייניץ הציגו היום (שישי) מתווה פשרה לחקיקה המשפטית שבעיקרו הסכמה מראש על מינוי שלושת השופטים הבאים - וללא רוב אוטומטי לקואליציה בוועדה למינוי שופטים. המתווה הוצג לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולקואליציה.

השרים לשעבר, שכיהנו מטעם מפלגות יש עתיד, כחול לבן והליכוד, הציגו לנשיא המדינה ולגורמים בקואליציה מתווה פשרה שגיבשו שאחד העקרונות העיקריים בו הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים באופן שלטענתם עומד בדרישה הפוליטית של שר המשפטים יריב לוין והקואליציה לשנות את הרכב בית המשפט העליון כבר במינויי השופטים הקרובים - אך מבלי להעניק רוב לפוליטיקאים לטווח ארוך בוועדה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-05-2303172000' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_xynj12r6' duration='']

לפי המתווה, בוועדה יהיו חברים שר המשפטים, שר נוסף, חבר כנסת מהקואליציה וחבר כנסת מהאופוזיציה, שלושה שופטים, ושני נציגי אקדמיה שייבחרו על ידי שר המשפטים ונשיא המדינה (במקום 2 נציגי לשכת עורכי הדין כיום).

בהרכב כזה יהיו לקואליציה 3 חברים בוועדה מתוך 9, אך לפי המתווה בחירת שני נציגי האקדמיה שימונו לוועדה בקדנציה הנוכחית תיעשה כך שבפועל אלה יהיו מקובלים על לוין. באופן הזה, יחד עם שלושת נציגי הקואליציה, יתאפשר לשר המשפטים רוב של 5 מתוך 9 חברים בוועדה שצפויים להתחלף במהלך השנתיים וחצי הקרובות.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

השופטים הראשונים ייקבעו ברוב רגיל, כך שהקואליציה הנוכחית תוכל לבחור אותם, ולאחר מכן הרוב הנדרש יעלה ל-6 או יותר באופן קבוע. אחד מנציגי האקדמיה יתחלף מיד עם החלפת הממשלה ויתמנה נציג חדש במקומו. בנוסף, לפי המתווה מעמד חוקי היסוד יתחזק ולא ניתן יהיה לפסול אותם. חוקי היסוד יחוקקו בקריאה רביעית ברוב גדול במיוחד או בכנסת עוקבת - מה שיביא לכך שלא יהיו גמישים כפי שהיו עד היום.

המתווה נדון עוד בתחילת השבוע, וככל הנראה השר לוין מוכל לקבל אותו - כיוון שהוא דומה למתווה "ריכוך" שתכננו בקואליציה להביא. ההצעה של השרים לשעבר מיועדת להיות חלופה למתווה הנשיא שתסדיר קודם כל את הסוגיה המורכבת והשנויה ביותר - המחלוקת של הוועדה לבחירת שופטים.

Whatsapp Image 2023 03 13 At 2
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

בתוך כך, אתמול התייחס הרצוג לביקורת שהושמעה בקואליציה על "מתווה העם" שהציג ברביעי בנוגע למהפכה המשפטית. "חשוב לי לומר שאני כמובן שומע את התגובות למתווה שהצגתי מכל קצות הקשת, ואני מקבל כל ביקורת עניינית באהבה ובכבוד עצום. אני מציע לכולם ללמוד המתווה ואת הנאום שלי לעומק ולראות כמה הוא מציג אלטרנטיבה טובה לישראל".

עוד אמר הרצוג: "׳מתווה העם׳ שהצגתי הוא הצעה, מצע לדיון שעל בסיסו ניתן לעבוד, לשנות, ולדייק - זה לא סוף הדיון אלא רק תחילתו. הכול לטובת מציאת הסכמה רחבה בחברה הישראלית וכמה שיותר מהר כדי למנוע פילוג בתוכנו, כדי להביא להסכמה לאומית, כדי להרגיע את הרוחות ולהביא לדו-שיח. הכול על בסיס אהבת ישראל שאותה אנחנו רואים כאן".