אושר בקריאה ראשונה: תוקפן של תקנות יו"ש יוארך ב-5 שנים

לאחר שהממשלה הקודמת לא הצליחה להעביר את החוק בעקבות התנגדות האופוזיציה, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הארכת תוקפן של התקנות לשעת חירום ביהודה ושומרון בתמיכת 58 ח"כים לעומת 13 מתנגדים. שר המשפטים לוין: "חזרנו לאמונה בזכותנו על ארץ ישראל כולה, וחזרנו לחזק את ההתיישבות"

זמן צפייה: 00:48

מליאת הכנסת אישרה במהלך הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום ביהודה ושומרון בחמש שנים נוספות. 58 חברי כנסת תמכו בהצעה, לעומת 13 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת החוץ והביטחון להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

שר המשפטים יריב לוין הציג את הצעת החוק, ואמר: "אפשר לקרוא לחוק הזה - החוק לפיזור הכנסת ה-24. זאת הצעת החוק הממשלתית הראשונה שאנחנו מביאים, והיא מצביעה על ההבדל בין הממשלה שהייתה כאן קודם, ושנשענה על תמיכה של מפלגה אחת לפחות שרצתה לפגוע במפעל ההתיישבות ביו"ש. בממשלה הזאת הדברים אחרים - חזרנו לאמונה בזכותנו על ארץ ישראל כולה, וחזרנו לחזק את ההתיישבות. בממשלה הזאת אין קושי לגייס את הרוב הדרוש להעברת ההצעה".

ההסדרים הכלולים בתקנות נוגעים בעיקר לסמכויות השיפוט של בתי המשפט בישראל כלפי ישראלים שעברו עבירות באזור יהודה ושומרון או בשטחי הרשות הפלסטינית. בסמכות הרשויות בישראל לבצע במדינה עונשים ומעצרים שהוטלו על ידי השלטונות הצבאיים באזור, וכן לאפשרות לבצע באזור צווים ועונשים שהוטלו על תושבי האזור.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

התקנות מחילות באופן פרסונלי חוקים ישראליים על ישראלים המתגוררים באזור, והן נועדו להסדיר את מכלול מתן העזרה המשפטית בין ישראל לבין הגורמים המוסמכים ברשות הפלסטינית.

בנוסף, מליאת הכנסת אישרה את הקמתן של ארבע ועדות מיוחדות: ועדה לפניות הציבור, ועדה לזכויות הילד, ועדה למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול, וועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל. 69 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת ועדת הכנסת, וח"כ אחד התנגד.

ח"כ גדעון סער התייחס להארכת תוקפן של התקנות, וביקר את התנהלות הקואליציה, בזמן שתפקדה כאופוזיציה בכנסת הקודמת: "אנחנו נתמוך בחוק. מה שקרה בקדנציה הקודמת היה לא נכון מצד האופוזיציה שפעלה בניגוד לאינטרס הלאומי כשהפילה את החוק. אנחנו אופוזיציה לממשלה אבל לא אופוזיציה למדינה ולאינטרסים החיוניים שלה".

ח"כ גלעד קריב הסביר את התנגדותו לתקנות: "הפעם לא נוכל לתמוך בתקנות. נתניהו הוא מנהיג חלש שהפיל עצמו בשבי הקיצוניים. אין חלקנו עם הממשלה הרעה הזאת".

ח"כ עאידה תומא סלימן (חד"ש) אמרה: "החוק הזה מטרתו להנציח את הכיבוש בשטחים הפלסטינים ולבסס משטר אפרטהייד ומשטר קולוניאליסטי בשטחים הכבושים. נגמרה כבר שעת החירום והכיבוש ממשיך עד היום".

ח''כ גדעון סער
ח''כ גדעון סער | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, לפני כשבעה חודשים, וטרם התפזרותה של הכנסת ה-24, הממשלה הקודמת לא הצליחה להאריך את תוקפן של התקנות לשעת חירום, לאחר שהאופוזיציה הצביעה נגד הצעת החוק, ולאחר שחלק מחברי הקואליציה התנגדו. 52 חברי כנסת הצביעו אז בעד הצעת החוק, אך 58 התנגדו וההצעה כאמור נפלה.

בליכוד סירבו אז להאריך את התקנות לפני פיזור הכנסת, מכיוון שפיזורה יאריך את התקנות אוטומטית רק לחצי שנה, לעומת חמש שנים אחרי אישור הכנסת, ולטעמם הדבר היה מאפשר לרה"מ לשעבר יאיר לפיד להקים ממשלה עם חברי הכנסת הערבים. כזכור, חוסר היכולת להעביר את החוק היה במידה רבה הקש ששבר את גבה של הממשלה הקודמת.