השר אליהו על נגיד בנק ישראל: "מלכלך על המדינה, פרא אדם"

השר עמיחי אליהו תקף ברדיו "קול ברמה" את הנגיד אמיר ירון ואמר כי הוא "הולך ומלכלך על מדינת ישראל בחוץ ופוגע בדירוג האשראי של ישראל". הוא המשיך והוסיף שהנגיד מכהן בתפקיד שלו עדיין בגלל שלא עברה המהפכה המשפטית. נתניהו גינה את הדברים: "פרופ' ירון הוא משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה"

זמן צפייה: 00:18

שר המורשת עמיחי אליהו תקף הבוקר (ראשון) את נגיד בנק ישראל אמיר ירון, בריאיון לישראל כהן ויקי אדמקר ברדיו "קול ברמה". השר תקף אותו על התבטאויותיו בעבר ואמר עליו שהוא "הולך ומלכלך על מדינת ישראל בחוץ, ופוגע בדירוג האשראי של ישראל, פרא אדם". ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה: "משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה".

"נגיד בנק ישראל שהולך ומלכלך על מדינת ישראל בחוץ, ופוגע בדירוג האשראי של מדינת ישראל ופוגע בכלכלה של ישראל - היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. פרא אדם", אמר השר אליהו. לאחר מכן הוסיף: "הוא ממשיך לכהן בתקפיד שלו מכיוון שהרפורמה המשפטית לא יוצאת אל הפועל".

בעקבות התגובות הרבות, כמה שעות לאחר מכן צייץ אליהו כי "כאשר נגיד מדינה משתמש בכוח העצום שהציבור שם בידיו ובחוסר אחריות פוגע בדימוי המדינה, תוך ניסיון להכניע את רצונה הדמוקרטי - הוא מאבד את הלגיטימיות שלו - לנגיד יש חופש פעולה מלא בסוגיות כלכליות, ואפס מרחב פעולה בסוגיות פוליטיות. תדרוכיו הפוליטיים נגד מדינת ישראל ברחבי העולם, הינם בלתי קבילים בדמוקרטיה מערבית".

Cbeujz
בנק ישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים בחשבון הטוויטר שלו: "אני מגנה בתוקף את דבריו של השר עמיחי אליהו נגד נגיד בנק ישראל, משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה לטובת כלכלת ישראל ואזרחי ישראל".

בצלאל סמוטריץ', יו"ר מפלגת הציונות הדתית, גינה גם הוא את ההתבטאות כלפי הנגיד. "גם אם יש ביקורת לגיטימית חשוב שהיא תהיה עניינית ומכבדת. כשר האוצר אני נותן גיבוי מלא לנגיד להמשיך לפעול ולבצע את עבודתו המקצועית בניהול המדיניות המוניטרית, מתוך עצמאות מוחלטת לטובת כלכלת ישראל".

גם שר הפנים והבריאות משה ארבל הגיב לדבריו של אליהו ואמר: "הדברים הבוטים והלא ראויים שהשמיע השר עמיחי אליהו כנגד נגיד בנק ישראל אינם במקומם. עצמאות נגיד בנק ישראל וחובתו להציג באופן בלתי תלוי את התחזיות הכלכליות היא אבן יסוד בחוסנה הכלכלי של מדינת ישראל אני קורא לשר אליהו לחזור בו מדבריו".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: חדשות 13

דבריו של השר אליהו מתייחסים לריאיון שנתן ירון לרשת ה-CNN בחודש אפריל השנה, בה הוא התבטא כנגד המהפכה המשפטית. "השינויים המתוכננים כרגע עלולים להחליש את עצמאות מערכת המשפט. המהלך כולו חפוז ולא נהנה מקונצנזוס רחב בציבור".

פרופ' ירון נשאל אם הוא חושש שמשקיעים בהייטק ייצאו בהמוניהם מישראל - והשיב: "חלקם מדברים על העברת הפעילות העסקית למקומות אחרים, ובטווח הארוך ההשלכות עלולות להתבטא בבריחת מוחות מישראל".

"עצמאות בנק ישראל קריטית לכלכלה", הוסיף פרופ' ירון. "כל מדינה שהחלישה את הבנק המרכזי ספגה השלכות משמעותיות. אני מאמין שמקבלי ההחלטות אצלנו מבינים זאת. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו וכן שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הבהירו כי רק הנגיד מחליט על גובה הריבית".