בדרך לבחירות: הכנסת אישרה את פיזורה בקריאה ראשונה

ברוב של 53 תומכים וללא מתנגדים אישרה הלילה המליאה את החוק להתפזרות הכנסת. כפי שסוכם, עד יום רביעי בחצות - הכנסת ה-24 תסיים את דרכה וישראל תלך לבחירות בפעם החמישית בשלוש שנים

זמן צפייה: 01:40

מתקדמים לבחירות: אחרי יממה של התכתשויות וניסיונות להגיע להסכמות בין הקואליציה לבין האופוזיציה, הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את החוק להתפזרות הכנסת בקריאה ראשונה, כאשר 53 ח"כים תמכו ללא מתנגדים. לפני כן סיכמו בקואליציה ובאופוזיציה על העברת החוק בקריאה שנייה ושלישית עד ליום רביעי בחצות.

עוד סוכם אתמול כי חוקים כמו חוק הנאשם, שאמור למנוע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, לא יקודם, כמו גם החוק להגבלת כהונה לראש ממשלה לשמונה שנים, חוק הורדת אחוז החסימה וחוקים נוספים. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושרת התחבורה מרב מיכאלי קראו לאופוזיציה להסכים לקידום חוק המטרו שכבר עבר בקריאה ראשונה, אך באופוזיציה מסרבים.

דבר נוסף שסוכם בין הקואליציה לאופוזיציה הוא הגדלת מימון המפלגות בכ-30 מיליון שקלים. בין החוקים שהוסכם לקדם נמצאים רפורמת "נפש אחת" לנכי צה"ל הסובלים מפוסט-טראומה, וכן מענקי האומיקרון לעצמאים. מסתמן שהחוק להתפזרות הכנסת יעלה להצבעה עם מועד הבחירות שייקבע ל-1 בנובמבר, בנוסף להסתייגות שתקבע שהבחירות ייערכו ב-25 באוקטובר - וההצעה שתקבל את הרוב תתקבל.

בליכוד מסרבים לקדם את החוקים בעניין הפטור מויזות לארה"ב, אשר בלעדיהם ישראל לא עומדת בתנאי הסף של האמריקנים, על אף ניסיונות והתערבות גם של גורמים אמריקנים והשגריר תום ניידס. בישראל קיוו שבביקור ביידן ניתן יהיה להכריז על עוד התקדמות בנושא, אך אם החוקים לא יעברו המשמעות היא שכל המהלך של הפטור מויזות לישראלים, שנמצא באחת מהנקודות המתקדמות, יתקע. בסביבתה של שרת הפנים איילת שקד זועמים על דחיית קידום החוק, וטוענים שזה יתקע לגמרי את כל האפשרות לפטור.

בנט ולפיד
בנט ולפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באופוזיציה ובקואליציה ניסו אמש להגיע להסכמות על אילו חוקים יעברו במכסה, מכיוון שכל מפלגה רוצה לרשום הישגים. קרב מרכזי התנהל סביב רפורמת הטלפונים הכשרים של השר יועז הנדל. הקואליציה, כחלק מההסכמות עם האופוזיציה, רצתה לאפשר העלאת חוק של משה ארבל מש"ס שמבטל את הרפורמה, ואם לא - שהנדל יודיע על דחיית הרפורמה בחצי שנה. הנדל סירב בתוקף.