בפעם החמישית תוך 3.5 שנים: אזרחי ישראל יוצאים להצביע

אחרי שתי מערכות בחירות שהסתיימו ללא הקמת ממשלה ועוד שתיים שהסתיימו עם ממשלה שסיימה את חייה מוקדם מהרגיל, כמעט 7 מיליון בעלי זכות בחירה יוכלו להגיע מחר שוב לקלפיות - שייפתחו בשעה 7:00 וייסגרו ב-22:00 בדיוק • כל העדכונים

זמן צפייה: 14:18

יום הבוחר שוב הגיע: בפעם החמישית תוך שלוש וחצי שנים, אזרחי ישראל ייצאו מחר (שלישי) להצביע בבחירות לכנסת ה-25. אחרי שתי מערכות בחירות שהסתיימו ללא הקמת ממשלה, נתניהו וגנץ המציאו את המושג "ממשלה פריטטית", אך גם היא לא החזיקה יותר מדי זמן, וגם ממשלת בנט-לפיד שהוקמה אחרי מערכת הבחירות האחרונה סיימה את חייה בטרם עת. האם הבחירות החמישית יביאו עמן הכרעה?

כמעט כולם צועקים הצילו בניסיון של הרגע האחרון להביא אליהם את הקולות שניתן להביא במערכת הבחירות הזו, אך מכל הדיווחים שמתקבלים הערב, תמונת המצב כרגע היא כי זעקות השבר היותר מוצדקות צריכות להגיע מכיוון מפלגת העבודה, שם יש תחושה של היחלשות אמיתית ויכול להיות אפילו מצב של מאבק עם אחוז החסימה.

בחזית החברה הערבית, שהיא אולי הסוערת ביותר, נדמה שהעלייה של בל"ד קצת נבלמה. בסקר האחרון של פרופ' קמיל פוקס הם קיבלו 2.75% מהקולות, מרחק של חצי אחוז מאחוז החסימה. רע"מ יציבה מעל אחוז החסימה, ויכול להיות שהם יגיעו ל-5 מנדטים. חד"ש-תע"ל נאבקת גם היא, אך כרגע זה נראה כי הם מהצד העליון של אחוז החסימה, ולא מלמטה כפי שהיו בחלק מהתקופה האחרונה של מערכת הבחירות.

גורם בוועדה עממית בעיר ערבית גדולה אמר היום לחדשות 13 כי הרבה מאוד מצביעים מהחברה הערבית יצביעו בהתאם לזהות המפלגה שתדאג להם להסעה לקלפי. לדברי אותו גורם, בל"ד מדגימה בבחירות האלו קצת את תופעת בן גביר - הרבה מאוד צעירים, אנשים יותר קיצוניים, מרד ממסדי.

פתקי הצבעה בקלפי לקראת בחירות 2022
פתקי הצבעה בקלפי לקראת בחירות 2022 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשלת השינוי וכהונתה בת השנה וחצי, בין אם אוהבים אותה או לא, מהווה מוטיביציה בעבור קהל המצביעים, כזו שאינה בהכרח משוקללת בתוך הסקרים. כך או כך, עושה רושם שהספינים הפוליטיים נגמרו, וגם אם יצוצו מחר נוספים, הם לא אלו שיכריעו את תוצאות האמת. מערך ההכנה של המפלגות שעמל יומם וליל בחודשים האחרונים - הוא זה שיקבע.

המפלגות המתנדנדות על אחוז החסימה, לשבט או לחסד, הן אלו שעשויות להכריע את מפת הגושים ואת תוצאות הבחירות הסופיות. הסיפור הזה, הוא ה"להיות או לחדול" של גוש המרכז-שמאל, הרי שאין מפלגות מתנדנדות בגוש נתניהו. מבחינת גוש המרכז-שמאל-ערבים, המפלגות הערביות או המפלגות שרוב מצביעיהן ערבים - הן אלו שעשויות להכריע את מפת הגושים.

קלפי
קלפי | צילום: רויטרס

בוועדת הבחירות שבכנסת כבר נערכים לפתיחת הקלפיות. 12 אלף קלפיות לאורכה ולרוחבה של הארץ אליהן יפתחו בשעה 7:00 בבוקר, ואליהן יוכלו להגיע 6,788,804 בעלי ובעלות זכות הצבעה, עלייה של יותר מ-200 אלף מצביעים מאז מערכת הבחירות הקודמת. כל מה שהם יצטרכו לעשות זה להגיע עם תעודה מזהה בלבד. הקלפיות יהיו פתוחות עד השעה 22:00.

מלבד הקלפיות הרגילות, ייפתחו גם 5,121 קלפיות נגישות, 222 קלפיות בבתי חולים, 55 קלפיות בבתי הסוהר ובבתי המעצר, 232 קלפיות בבתי אבות ודיור מוגן, 279 קלפיות קורונה ו-102 קלפיות שייפתחו ב-100 נציגויות בחו"ל.

נזכיר שבבחירות האחרונות במרץ 2021 שיעור ההצבעה עמד על 67.2%, ועולה השאלה מה יהיה אחוז ההצבעה בסבב הזה. בשעה 22:00, כשנחשוף את מדגם חדשות 13, יחלו בוועדת הבחירות המרכזית לספור את תוצאות האמת, והצפי הוא כי עד יום רביעי בבוקר כ-70% מהקולות כבר ייספרו, ונוכל לראות תמונת מצב ברורה ומוצקה בנוגע למה יהיה כאן בזמן הקרוב. את תוצאות האמת הסופיות נדע רק ביום חמישי בבוקר.

הצבעה בקלפי צבאית
הצבעה בקלפי צבאית | צילום: דובר צה''ל

הבחירות המוקדמות בצה"ל נמשכו לאורך כל השבוע ומחר הן יגיעו לשיאן, כאשר בבסיסי צה"ל ייפתחו כ-710 קלפיות, מתוכן 130 קלפיות ניידות. הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב טאבה שבאילת, והצפונית ביותר במוצב אסטרא שבחרמון. 29 אחוזים מהמשרתים בצה"ל יצביעו מחר בפעם הראשונה.