ראש שב"כ על ההפגנה בירושלים: "עלולה להוביל למחוזות מסוכנים"

רונן בר פרסם התייחסות חריגה להפגנה אמש בירושלים, בה פרצו מספר מפגינים מחסומים בדרך למעון ראש הממשלה, ואמר: "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה חורגים מכללי המחאה המקובלים. ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית". השר גנץ הוסיף: "אסור לקבל אלימות משום צד"

זמן צפייה: 00:12

ראש שב"כ רונן בר פרסם הבוקר (רביעי) התייחסות חריגה להפגנה אמש בירושלים, במסגרתה אף פרצו מספר מפגינים כמה מחסומים בדרך למעון ראש הממשלה, ואמר כי "זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".

עוד הוסיף בר כי "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים. ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להפגנה במליאת הכנסת ואמר: "אני מבקש מהמפגינים לשמור על החוק, ומהחוק לשמור על המפגינים. המשטרה של בן גביר צריכה לשמור על המפגינים".

השר בני גנץ
"לא נוכל להישאר בממשלה אם הצעת החוק תעבור". השר בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם השר בני גנץ התייחס להפגנה, ואמר כי "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים". עוד הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי: "עוצמתו של צה"ל ורוח הלוחמים הם חלק משמעותי ביכולתנו לנצח את המלחמה - אך אחדות העם היא המפתח לעתידנו. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור".

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מגנה בתוקף את הפעולות האלימות כנגד ראש הממשלה. גילויי אלימות נגד ראש ממשלה חמורים בכל עת, ובמיוחד בזמן מלחמה. הפרעה למשימותיהם של שוטרי משטרת ישראל ואנשי השב״כ בימים אלה מסכנת את ביטחוננו, ויותר מכך את אחדותנו, שהיא תנאי להמשך קיומנו".

גם השר חילי טרופר ביקר הבוקר את ההפגנה וכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "המחאה האלימה אמש עלולה לפרק את ישראל". טרופר כתב כי מדובר ב"ביטוי נוסף לרוח הרעה שהחלה מנשבת כאן וניתן למצוא אותה גם בשפתו של אחד מראשי המחאה שקבע, שגנץ ואייזנקוט אחראים למותם בייסורים של החטופים והחטופות, ואז תקף באופן אישי ונמוך את אייזנקוט, שאיבד את בנו תוך כדי מלחמה".

יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער התייחס: "השלכת לפיד על שוטרים או פריצת מעגל האבטחה סביב בית רה"מ - אינם חלק ממחאה לגיטימית. זו חציית קווים. היא גם לא מועילה לשום מטרה ולא מקדמת שום עניין".

הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
עימותים בין בני משפחות חטופים למשטרה בהפגנות בירושלים
עימותים בין בני משפחות חטופים למשטרה בהפגנות בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
אלפים בירושלים
אלפים בירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שלושה מפגינים נעצרו במהלך ההפגנה, כאשר במסגרת העצרת המרכזית עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף בעזה, ביקרה בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - והאשימה אותו בניהול קמפיין נגד משפחות החטופים. בפנייה לנתניהו אמרה: "מציעה לך להקשיב טוב טוב לדבריי, אתה הוא פרעה שממיט עלינו מכת בכורות. כשלת ועל ידך דמם של 1,400 נרצחים ו-240 חטופים. במשמרת שלך טיפחת וגידלת את חמאס".

בהמשך אמרה: "בגללך בני מתן חטוף בשבי ומעונה שם זה עליך זו אשמתך". סמוך ל-21:00 החלו המוחים לצעוד לעבר בית הנשיא. שוטרים תועדו גוררים בכוח את אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר. חלק מהמוחים פרץ מחסומי משטרה סמוך למעון ראש הממשלה. המשטרה הזרימה כוחות גדולים למקום. מפגין השליך לפיד בוער על פרש משטרתי ונעצר.

צנגאוקר אמרה עוד לנתניהו: "ניהלת קמפיין נגדי, נגד המשפחות ונגד עם ישראל. האלימות שאנו חווים ברחובות היא בגלל שאתה מסיט נגדנו קוראים לנו בוגדים. אתה הוא הבוגד. בגדת בעם שלך, במצביעים שלך ובמדינת ישראל. אתה המכשול לעסקה". בהתייחסות להחרפת המאבק, עליה הכריזו ביום שבת משפחות החטופים, צנגאוקר אמרה: "נמשיך לרדוף אותך נתניהו. נבעיר את המדינה, נרעיד את האדמה, לא יהיה לך יום ולא יהיה לך לילה. כל זמן שלמתן שלי אין יום ואין לילה - גם לך לא יהיה".