נתניהו נגד בן גביר על סוגיית האסירים: "רק אני והקבינט מחליטים"

נתניהו דחה את הדיון על תנאי האסירים הביטחוניים לאחרי החגים - בניסיון למנוע הסלמה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הזהיר מהבערת השטח. הרמטכ"ל: "יש הרבה בנזין על הרצפה". בן גביר תקף את גלנט: "אל תתערב לי במשרד". פרסום ראשון: בצל המתיחות עם בן גביר, נתניהו החליט שדיון הקבינט יעסוק בהיערכות לחגים

זמן צפייה: 02:27

שבועיים לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החליט להגביל את הביקורים לאסירים הביטחוניים בלי תיאום עם גופי הביטחון - הערב (ראשון) נדחתה ההחלטה מחשש שתבעיר את השטח בחגי תשרי, המתוחים ממילא. השר בן גביר אמר בדיון הביטחוני כי "בניגוד לתדרוכים מלשכת ראש הממשלה, החלטת השר, שמבוססת על פקודת נציבות שירות בתי הסוהר - שלה מעמד של חוק - שרירה וקיימת. סוכם בדיון כי לשכת ראש הממשלה תפנה ליועצת המשפטית לממשלה שתכריע במחלוקת בעניין ביקורי אסירים כשהשר, כאמור, מתבסס על החוק בהחלטתו לקבוע שהביקורים יהיו פעם בחודשיים". בלשכת נתניהו מיהרו להגיב: "רק ראש הממשלה והקבינט יחליטו". כמו כן, בחדשות 13 פורסם לראשונה כי בצל המתיחות בין נתניהו לבן גביר, החליט ראש הממשלה כי דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שצפוי להתקיים בעוד יומיים יעסוק בהיערכות הביטחונית לקראת החגים.

הציטוטים מהדיון הביטחוני:

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הזהיר: "אם עניין האסירים לא יידחה לאחרי החגים, חגי תשרי לא יהיו אותו דבר עבור אזרחי ישראל".
הרמטכ"ל הלוי: "יש הרבה בנזין על הרצפה. צריך לקחת את הגפרורים. חיי אזרחים חשובים יותר משינוי תנאים של אנשים שגם ככה בבתי הכלא. צריך לדחות את הדיון לאחרי החגים".
ראש שב"כ רונן בר: "יש צפי לפרובוקציות במגזר הערבי, וגם יהיה יותר נוח לראש הממשלה בארה"ב בלי שינוי הסטטוס קוו פה".
השר בן גביר: "בארה"ב ילמדו אותנו איך להתייחס לאסירים. בואו נלמד מהם איך הם מתנהגים לאסירים".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן | צילום: דובר צה''ל
Whatsapp Image 2023 08 13 At 1
רה''מ נתניהו והרמטכ''ל הלוי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי אזהרות ראשי מערכת הביטחון, התפתח עימות בין בן גביר לגלנט.

גלנט: "לא יכול להיות שאחרי שהתקבלה החלטה ביום חמישי, השר בן גביר מקבל החלטה עצמאית".
בן גביר: "זה חוק שאנחנו אוכפים. תתעסק במשרד שלך, אל תתערב לי במשרד".
גלנט: "יהודה ושומרון זה לא סמכות שלך".
בן גביר: יש לי אחריות לביטחון חיים של יהודים, ואתה לא תתערב לי במשרד. אסירים זה לא אתה. תמיד אתם מעלים את הר הבית ואסירים והתלכדות זירות. בכל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס, אז אסור לעולם לשנות את התנאים שלהם. הם פרות קדושות. אדוני ראש הממשלה, הם בתנאים יותר טובים מהמלון שהיית".
ראש הממשלה נתניהו: "שם היו לי לפידים וזמבורות".
בן גביר: "ובכלא יש בר מתוקים וכבש".

Dkby Ci Dchr
שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, לפני הדיון, נפגש בן גביר עם נתניהו - וביקש ממנו לקבל את עמדתו בעניין החמרת תנאי האסירים הביטחוניים. זמן קצר לאחר מכן נמסר כי נתניהו החליט לדחות את הדיון בנושא לאחרי החגים.

אתמול פורסם בחדשות 13 כי גורמים במערכת הביטחון הביעו תקווה שבדיון יבטל ראש הממשלה את החלטתו של בן גביר בנוגע לסוגיית הביקורים של האסירים הביטחוניים, והעריכו כי נתניהו מעוניין לבטל את המהלך כדי למנוע הסלמה בחגים ולהוריד את הסוגייה מסדר היום - טרם יציאתו לעצרת האו"ם בניו יורק. ביום שלישי יכונס הקבינט המדיני-ביטחוני בנוגע לסוגיות אחרות.