בליכוד מעריכים: השבעת הממשלה החדשה - לא לפני חנוכה

פגישה משולשת שנערכה בין נתניהו, דרעי וסמוטריץ' בנושא תקציבים במשרדי הפנים והבריאות הסתיימה ללא הסכמות, וביהדות התורה טרם העבירו את החתימות הדרושות להחלפת יושב ראש הכנסת - שככל הנראה לא תתבצע ביום רביעי הקרוב

זמן צפייה: 01:30

גם היום (שני) המשיכו המאמצים להקמת ממשלה חדשה, עם פגישה משולשת בין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, חבר הכנסת אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. בליכוד מעריכים כי הממשלה לא תושבע עד חג החנוכה, שיחול בעוד כשבועיים.

הפגישה המשלושת שכאמור נערכה היום, הסתיימה ללא הסכמות. נתניהו, דרעי וסמוטריץ' דנו בנושאים הקשורים לתקציבי משרד הפנים והבריאות. דרעי רוצה לוודא שאינו נשאר מאחור, ואחרי שוויתר על התיקים הבכירים שרצה לקבל, הוא לפחות יהיה "סגור" מבחינת תקציבים ורפורמות, ולא יצטרך לבקש דברים משר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' בכל פעם מחדש. לפי שעה נראה שסמוטריץ' מערים יותר קשיים מאשר נתניהו, אך ההערכה היא שניתן להגיע לעמק השווה כבר מחר.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביהדות התורה טרם העבירו את חתימותיהם על מנת להחליף את יושב ראש הכנסת, מכיוון שגם מולם עדיין לא הושג הסכם מלא. במפלגה רוצים להמשיך ולקבל עוד תקנים וסמכויות לחברי הכנסת מטעמם, ויכול להיות שהנושא יוסדר כבר הערב.

הסבירות שעד יום רביעי ניתן יהיה להעביר את הבקשה להחלפת יו"ר הכנסת אינה גבוהה, ובינתיים רשימת החוקים שצריך להעביר טרם השבעת הממשלה - גדלה. כעת נוסף חוק שתפקידו להסדיר את סמכויות השר במשרד הביטחון, בהתאם להסכם שהושג מול סמוטריץ' והציונות הדתית.

נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'

נזכיר כי לאחר שבשבוע שעבר הושג הסכם קואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית, הבוקר נחשף ההסכם המלא, וממנו עולה כי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' יקבל את סמכויות שר הביטחון הנוגעים למינוי מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומינוי ראש המנהל האזרחי.

לפי ההסכם, סמוטריץ' יכהן כשר האוצר במחצית הראשונה של הקדנציה, ובמחצית השנייה הוא יכהן כשר הפנים. בנוסף תקבל הציונות הדתית את תפקידי שר העלייה והקליטה ושר ההתיישבות. במחצית השנייה של הקדנציה יקבל סמוטריץ' גם את תפקיד שר הבריאות, או משרד אחר עליו יוסכם בתיאום עם ראש הממשלה, במקום אחד מתפקידי השרים האחרים שתקבל המפלגה.

הסעיף המעניין שנוגע לסמכויותיו של שר מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון קובע כי חוק יסוד: הממשלה יתוקן כך שבמשרד הביטחון יוכל להתמנות שר נוסף שיהיה אחראי על תחומים מסוימים בכפוף לשר הביטחון. עוד עולה מההסכם כי תשובות המדינות המוגשות לבג"ץ ביחס לנושאים באחריות השר מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון - יאושרו על ידיו בתיאום עם שר הביטחון וראש הממשלה.

לצורך ניהול ויישום כלל הפעילויות שבאחריות השר במשרד הביטחון, קובע הההסכם כי תוקם במשרד מנהלת כיחידת סמך עצמאית, אשר תקבל 12 תקנים, כולל ראש מנהלת אשר יקביל לתפקיד מנכ"ל משרד וימונה כמשרת אמון על ידי סמוטריץ'.

באחד המשרדים שיועברו לידי הציונות הדתית תקבל המפלגה גם תפקיד סגן שר. בנוסף, קובע ההסכם כי הציונות הדתית תקבל את תפקיד יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, ובמחצית הראשונה של הקדנציה תקבל גם את תפקיד יו"ר ועדת מיזמי תשתיות לאומיות ורפורמות.