שערוריית הפטור מגיוס לחרדים: מחיר החוק למילואימניקים - ולציבור

חוק ההשתמטות שמכינה הממשלה הוא הגרוע ביותר מכל העולמות: גם לא יוביל לגיוס חרדים, גם יעלה מיליארדים - וגם יפגע קשות בתעסוקה של המגזר עצמו | כל המספרים

זמן צפייה: 05:37

השר בני גנץ איים הערב (ראשון) לפרק את הממשלה אם חוק הגיוס יעבור, כאשר גם שר הביטחון יואב גלנט לא חזר בו והודיע שוב כי לא יתמוך בחוק במתכונתו הנוכחית, והסערה שהתעוררה עם פרסום טיוטת ההחלטה של הממשלה בנושא - החלטה שמכשירה את השתמטות של האברכים מצה"ל - ממשיכה לעורר גלים. בדקנו את המספרים - המחיר שישלם הציבור הכללי אם החוק יעבור בנוסח הנוכחי: אם צריך לסכם במשפט, חוק ההשתמטות שמכינה הממשלה הוא הגרוע ביותר מכל העולמות - גם לא יוביל לגיוס חרדים, גם יעלה מיליארדים וגם יפגע קשות בתעסוקה של המגזר עצמו.

נתחיל בישיבות, שבעשור האחרון תקציבן הוכפל פי שלושה: מ-564 מיליון שקלים אצל שר האוצר לפיד ב-2014, ועד לשיא הנוכחי של סמוטריץ' - מיליארד ו-700 מיליון שקלים - מבלי שהסכום קוצץ ולו בשקל בעקבות המלחמה. בזמן הזה, מספר המתגייסים החרדים רק ירד בהתמדה - לקצת יותר מ-1,000 בשנה - פחות מעשירית מהמחזור הפוטנציאלי - ובעצם מה הפלא? הרי הממשלה רק מגדילה את הסבסוד למוסדות שמרחיקים אותם מצה"ל.

אילו ישיבות היו נענשות על השתמטות בקנס כספי, 250 מתוכן - שם רוב האברכים הם חייבי גיוס - היו נסגרות מיד או שולחות את חלקם לשרת. אלא שבחוק הנוכחי הממשלה אינה קובעת סנקציות פליליות שיחולו עליהן, לכן החגיגה הקיימת תימשך.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כדי לפצות על ההפקרות, מבקשים שם לקבוע שאברכים לא יעבדו לפחות עד גיל 35 - גזירה שנועדה כאילו לעודד אותם להתגייס, אבל תכלא אותם בתוך הישיבה, בלי שיוכלו להשתלב במשק. כבר היום, רק 53 אחוזים מהגברים החרדים עובדים, בהשוואה ל-87 אחוז משאר היהודים בישראל. מי ירוויח, חוץ מעסקני הישיבות, מכך שהשיעור הזה יצנח?

לפגיעה הזו רק מצטרפת העובדה שהכלכלה כאן מפסידה מיליארד שקלים - בכל חודש שבו מזמנים 50 אלף מילואימניקים, במקום לגייס חיילים בסדיר. עם נזק מטורף כזה, אפשר בעיקר לגחך לנוכח השורה התחתונה בהצעה – כאילו השלכות ההחלטה על התקציב "לא רלוונטיות". אלא שהבדיחה הזו, שנועדה למנוע את פירוק הקואליציה, מגיעה כולה על חשבוננו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403241828' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "לא נוכל להיות חברים בממשלה אם חוק הגיוס יעבור"' poster='' kid='1_k7i43hjc' duration='105']

השר גנץ, כאמור, איים לפרק את ממשלת החירום אם החוק יעבור. "חוק הגיוס כפי שמגבשת הממשלה, הוא כשל ערכי חמור שיביא לקרע עמוק בתוכנו, בשעה שאנו צריכים להילחם ביחד מול אויבינו", אמר, "אנו פועלים כדי שחוק כזה לא יעבור במתכונת הזו. לא נוכל להסתכל בעיניים ללוחמים שנמצאים בגבולות ומעבר להם, ומתבקשים להאריך את שירותם. לא נוכל להישיר מבט לחיילי המילואים שעוזבים מאחור משפחה ועסקים".

"העברת חוק כזה היא קו אדום בשגרה, ובעת מלחמה כמו מתנוסס מעליה דגל שחור", הוסיף גנץ, "העם לא יוכל להשלים איתה, הכנסת לא תוכל להצביע בעדה, וחבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור בכנסת ותיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, באופן שיפגע באחדות ובביטחון המדינה בכלל, בזמן מלחמה בפרט".

בהמשך דבריו קרא גנץ לשרי הליכוד ולחברי הכנסת ואמר: "השמיעו קולכם, אל תישאו את אות הקין הזה. אני פונה למנהיגי המפלגות החרדיות כמי שאין לו ספק בחשיבות לימוד התורה ושימור מורשת ומסורת ישראל - אל תנסו להעביר חוק לא נכון, שהעם כולו לא יכול לשאת. זה לא יעבור, וזה יפגע קודם כל בחברה החרדית, שגם בשמה ובשבילה, עלינו לקדם פתרונות שיביאו להגדלת ההשתתפות בשירות המדינה והעם. אפשר להביא חוק נכון והוגן שייתן מענה לצרכים המבצעיים של צה"ל כאן ועכשיו. אפשר להביא מתווה שירות שיחזק אותנו מול אויבינו ויאחד אותנו למען עתידנו המשותף".

השר גלנט לפני המראתו לארה"ב
השר גלנט לפני המראתו לארה"ב אמש | צילום: אלעד מלכה

השר גלנט הבהיר הבוקר כי עמדתו בנוגע לחוק הגיוס לא השתנתה, והודיע כי לא יתמוך בהצעת החוק. "ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו", אמר גלנט בסרטון שפרסם, "עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה".

עוד אמר גלנט: "בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס - שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה״ל - צבא העם. בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות". בפנייה ישירה לנתניהו וגנץ, הוסיף שר הביטחון: "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".