חוקים בהתאמה אישית: המהלכים שנתפרו למידותיו של דרעי

שינוי "חוק יסוד: הממשלה" על מנת שיו"ר ש"ס יוכל לכהן כשר ללא קשר לשאלת הקלון שמרחפת מעליו, הוא צעד נוסף בשורת מהלכים לאורך השנים שנתפרו עבורו כמו על-פי הזמנה - חרף עבירות פליליות שקשורות אליו. כשהממשלה מכשירה כל צעד כזה - זירת הקרב עוברת כעת לבג"ץ

זמן צפייה: 02:05

יו"ר ש"ס אריה דרעי יכול לרשום היום (שלישי) הישג נוסף, כשיאן המהלכים והחוקים הפרסונליים, אשר עבורו נתפרו חוקים וצעדים פרלמנטריים בשל עבירות פליליות. הבוקר שינתה כנסת ישראל חוק יסוד רק כדי שדרעי יוכל להתמנות לממשלה מבלי שתיבחן השאלה האם יש קלון במעשיו, ועל אף שהשופט יצחק עמית קבע כי הוא מקבל את ההסדר רק מפני שעזב את החיים הציבוריים.

לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח שהיה קבוע בחוק עד ההצבעה לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר.

אריה דרעי בדרכו לכלא מעשיהו לאחר שהורשע בשנת 2000
אריה דרעי בדרכו לכלא מעשיהו לאחר שהורשע בשנת 2000 | צילום: פלאש 90

תחילתו של הסיפור הוא בשנת 1997, כאשר במהלך משפטו הפלילי ניסה והצליח דרעי להשפיע על מינוי יועץ משפטי לממשלה "מטעם", רוני בר-און, וזאת - לפי חשיפה דאז של אילה חסון - כדי שבר-און יחתום איתו על הסדר נוח בתמורה לתמיכת ש"ס בהסגת צה"ל מחברון. היועץ אכן מונה, אבל התפטר לאחר 48 שעות.

לאחר מכן, בספטמבר 2000 החל דרעי לרצות שלוש שנות מאסר בשל הרשעתו בקבלת שוחד. החוק, כפי שאנחנו מכירים אותו גם היום, קובע שכעבור שני שליש מתקופת ריצוי המאסר יוכל אסיר לעלות לוועדת השחרורים ולטעון להתנהגות טובה. אלא שאז, ובמיוחד עבור דרעי, חוקק חוק מיוחד שכונה "חוק החצי", כלומר אפשרות להשתחרר כעבור מחצית מתקופת המאסר.

דרעי אכן עלה לוועדת השחרורים אלא שבקשתו נדחתה בשל הפגיעה באמון הציבור וכן בעקבות פרסומים על כך שלא באמת היה אסיר חיובי. לאחר שדרעי השתחרר לבסוף, החוק בוטל כמובן.

נתניהו ודרעי בחתימה על ההסכמים הקואליציוניים
נתניהו ודרעי בחתימה על ההסכמים הקואליציוניים (ארכיון) | צילום: חדשות 10

כעת צפוי דרעי לכהן כשר הפנים ולאחר מכן כשר האוצר, זאת על אף שבקביעתו של השופט עמית נכתב: "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית... יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצורכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי".

זירת הקרב עוברת לבג"ץ, שנכון לעכשיו לפחות, הוא הפוסק האחרון. הבוקר הוציא בג"ץ צו על תנאי על מינויו של דרעי לשר, ונקבע כי הדיון בעניין יתקיים בפני 11 שופטים ב-5 בינואר, לאחר השבעת הממשלה. הצו אינו מונע את השבעת הממשלה.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: רויטרס

זמן קצר אחרי בג"ץ נודע כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד למינוי בשל עילת הסבירות, כלומר, לא סביר שאדם שהורשע שלוש פעמים בפלילים יתמנה לשר. בכך אינה צפויה להגן עליו בבג"ץ. עמדתה של בהרב-מיארה חשובה, ותהווה קירטירון משמעותי בהחלטתם של 11 השופטים. שופטי עבר סבורים גם הם כי בית המשפט צריך לקבל את העתירה ולבטל את מינוי דרעי לשר.