העליון הפך את ההחלטה: שיקלי ובל"ד יוכלו להתמודד בבחירות

לאחר שהח"כ לשעבר עמיחי שיקלי ומפלגת בל"ד ערערו לעליון על פסילתם מהתמודדות לכנסת ה-25 - הוכרע היום כי שני העותרים יוכלו להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת ה-25

זמן צפייה: 00:23

לאחר שעמיחי שיקלי, חבר הכנסת לשעבר מימינה, ומפלגת בל"ד ערערו לעליון על פסילתם מהתמודדות לכנסת ה-25 בטענה שמדובר בהחלטה פוליטית, בית המשפט העליון קבע הבוקר (ראשון) ברוב של שמונה נגד אחד כי שיקלי יוכל להתמודד לבחירות, ופה אחד כי בל"ד יוכלו גם הם. בפסק הדין לא ניתנו נימוקים, ככל הנראה מפאת קוצר הזמן.

כזכור, בית המשפט העליון דן בחמישי האחרון בערעורם של שיקלי ומפלגת הליכוד על פסילתו, לאחר שהסתיים הדיון בעניינה של ח"כ לשעבר עידית סילמן - אשר מפלגת מרצ ערערה נגד ההחלטה לא לפסול אותה, והעתירה נדחתה.

נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות
נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממפלגת בל"ד נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ: "נמשיך לפעול ולקדם את אלטרנטיבת מדינת כל אזרחיה. אי אפשר להשתיק את הקול לצדק ושיווין. הניסיון להשתיק את בל"ד כשל כי אין אפשרות להשתיק את הקול הערבי השפוי שרוצה שיוויון מלא במדינה לכל אזרחיה. בל"ד תמשיך לקדם את האלטרנטיבה של צדק ושיוויון לכולם במקום אפרטהייד, אלימות, עליונות יהודית וגזענות - מדינת כל אזרחיה".

על כך הוסיף סמי אבו שחאדה, יושב ראש המפלגה: "לאורך שנים הרדיפה הפוליטית נגדנו מתקיימת, במדינה שבה הפרוגרמה הפוליטית של מדינת כל אזרחיה מהווה איום כל כך משמעותי, מדובר בתמונת מראה לאופי הגזעני שבו המקום מתנהל. אנחנו ממשיכים לרוץ עם תמיכה מהציבור שלנו ובידיעה שאת הרעיון הפוליטי החשוב של בל"ד שום גזען או גנרל יכולים להשתיק."

עמיחי שיקלי בדיון בעליון
עמיחי שיקלי בדיון בעליון | צילום: יונתם זינדל, פלש 90

מוועדת הבחירות המרכזית נמסר היום: "הדיון בבית המשפט העליון בעניינו של שיקלי, היה סבוך והשאלות המשפטיות שנדונו בו, אך המחישו עד כמה החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית הייתה משפטית, ויש להצר על המתקפה האישית עליו. העליון קיבל את עמדת יו"ר הועדה בנושא ח"כ לשעבר עידית סימלמן".

עוד הוסיפו כי "החלטת בית המשפט העליון היא המכרעת. המדובר בנושא תקדימי וראשוני ונמתין לנימוקי ההחלטה. ועדת הבחירות המרכזית פועלת על פי אמות המידה המקצועיות והמשפטיות הגבוהות ביותר וכך תמשיך לפעול".

הרכב השופטים שדן בעתירות שיקלי ובל''ד
הרכב השופטים שדן בעתירות שיקלי ובל''ד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתחילת הדיון על שיקלי הקריא נציג הליכוד הקריא התנצלות על הביקורת נגד השופט עמית, ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה כי אם שיקלי מעוניין להתנצל - הדרך היא במישרין ולא על ידי מישהו אחר. בהמשך אמר שיקלי: "אני עומד מאחורי הדברים שנאמרו בתחילת הדיון. הכוונה היתה להעביר ביקורת, חלק מהביקורת היתה לא עניינית ועל כך אני מתנצל".

מוקדם יותר באותו היום אמרה היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, שאין לפסול את שיקלי מהתמודדות, בטענה שהחוק לא קובע מתי צריך להתפטר מהכנסת. היועצת המשפטית לממשלה לעומת זאת, גלי בהרב-מיארה, קבעה שכן יש לפסול.

שיקלי שוריין על ידי יו"ר הליכוד בנימין נתניהו במקום ה-14 ברשימת המפלגה, לאחר שהתפטר מהכנסת. בעתירה לפסילתו בוועדת הבחירות המרכזית, הוזכרו הוראות סעיף 6א' לחוק-יסוד: הכנסת, "האוסר על חבר הכנסת שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו, להיכלל בבחירות לכנסת שלאחריה, ברשימת מועמדים שהגישה מפלגה שהייתה מיוצגת על ידי סיעה של הכנסת היוצאת".

סמי אבו שחאדה, ראש בל''ד
סמי אבו שחאדה, ראש בל''ד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר באותו היום דן העליון גם בערעורה של מפלגת בל"ד על ההחלטה לפסול אותה מהתמודדות לכנסת, ובמהלך הדיון אמר השופט נעם סולברג לעורך הדין חסן ג'ברין המייצג את בל"ד: "האם אתם לא מדברים בשפה אחת לבוחרים ובשפה אחרת במצע? האם לא הגיע הזמן לתקן את המצע?". לאחר מכן עימת אותו השופט יוסף אלרון על כך שחלק מחברי בל"ד היללו מחבלים. השופטים אסתר חיות ועוזי פוגלמן הזכירו כי בקשת הפסילה לא נוגעת כלל לסעיף של תמיכה בארגוני טרור.

יו''ר בל''ד סאמי אבו שחאדה לצידם של ג'מאל זחאלקה ומטאנס שחאדה
יו''ר בל''ד סאמי אבו שחאדה לצידם של ג'מאל זחאלקה ומטאנס שחאדה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שלישי שלפני כניסת יום הכיפורים, בל"ד עירערו לעליון על ההחלטה לפסול את המפלגה, והגישו ערעור על החלטת ועדת הבחירות לפסול את התמודדותה בבחירות, בטענה כי גם עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה היא שהבקשה הייתה אמורה להידחות שכן אין "מסה ראייתית קריטית" לאי-עמידה בחוקי היסוד. יו"ר המפלגה סאמי אבו שחאדה אמר: "נמשיך במאבק הפוליטי הלגיטימי שלנו למען דמוקרטיה אמיתית".