מזכיר הממשלה: "חוק הגיוס יהיה חסין מביקורת משפטית"

על אף הכחשות הקואליציה, בריאיון לעיתון החרדי "במשפחה" חשף יוסי פוקס כי חוק הגיוס יחוקק - והוא צפוי להיות חסין מהתערבות בג"ץ. לפי הצעת החוק, גיל הפטור משירות צבאי לחרדים יירד מגיל 26 לגיל 21, כדי לעודד את הצטרפותם לשוק העבודה. ליברמן בתגובה: "מדובר בפצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה״ל ואת החברה הישראלית"

זמן צפייה: 01:35

מזכיר הממשלה יוסי פוקס התראיין היום (רביעי) לעיתון החרדי "במשפחה", וחשף כי הקואליציה מתכוונת לחוקק את "חוק הגיוס", שיוריד את גיל הפטור של גברים חרדים משירות צבאי מגיל 26 לגיל 21 או 22. על פי פוקס, החוק יהיה חסין מביקורת של בג"ץ - אך הוא לא פירט כיצד הקואליציה תפעל למניעת התערבות משפטית. ייתכן כי הממשלה תבקש לחוקק את החוק כחוק יסוד או תחת "פסקת התגברות" נקודתית - ובכך להשיג את מטרתם.

למרות שבשבוע שעבר התנערו בכירים בליכוד מ"חוק לימוד התורה" שהעלו חברי הכנסת של יהדות התורה, הקואליציה צפויה לקדם את חוק הגיוס שעליו מדבר פוקס מיד עם חזרת הכנסת מפגרה - בסוף חודש אוקטובר. מטרת החוק להסדיר את נושא הגיוס לצה"ל בחברה החרדית וגם לעודד את השתלבותם של צעירים חרדים בשוק העבודה.

בתגובה לדבריו של פוקס, כתב יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחשבון הטוויטר שלו: "לפני שמישהו מזדרז לחוקק את חוק ההשתמטות בגרסה כזאת או אחרת, צריך לקיים דיון יסודי על השפעתו, על שיעורי הגיוס לצה״ל, ובמיוחד להתנדבות ליחידות הקרביות, על הנכונות לחתום קבע, ועל מערך המילואים". הוא הוסיף: "לי ברור שחקיקה מהסוג הזה, זאת פצצה מתקתקת שמאיימת לפרק את צה״ל ואת החברה הישראלית כולה. אני קורא לנציגי הליכוד בממשלה ובכנסת להתעשת לפני שהולכים להחריב את כל מה שבנינו פה מאז קום המדינה".

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

כזכור, בשבוע שעבר הגישה סיעת יהדות התורה הצעת חוק לפיה לימוד תורה "ייחשב שירות משמעותי", בדומה לשירות צבאי. בליכוד מיהרו להבהיר כי "ההצעה לא עומדת על הפרק ולא תקודם". גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר בוועדת כנסת כי ההצעה לא תואמה ולכן לא תקודם. ביהדות התורה אמרו כי "כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני, יימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. הצעת הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה".