עילת הסבירות, פסילת חוקים ופסקת ההתגברות: על מה מוכנים לוותר?

בקואליציה דרשו ביטול מוחלט של השימוש בעילת הסבירות, אך בפועל גורמים בשני הצדדים מדברים על פשרה. כמו כן, יוזמי החקיקה מוכנים לאזן את סוגיית פסילת חוקי היסוד. ומה בנוגע לפסקת ההתגברות? בינתיים, בדרך לפשרת הנשיא: נתניהו מנסה לשכנע את לוין להתגמש

זמן צפייה: 02:44

החקיקה בנוגע למהפכה המשפטית נמשכת, וגם המחאות עולות שלב ככל שחולף הזמן. הידברות של ממש בין הקואליציה והאופוזיציה עדיין אין - לפחות לא באופן רשמי - אבל אם תהיה כזאת, על מה מוכנים לוותר בקואליציה והאם יש סיכוי להסכמות אמיתיות או שמדובר רק בריכוכים קוסמטיים?

ראשית, יצוין כי בקואליציה הלכו מלכתחילה רחוק מדי, כדי שאפשר יהיה לקחת צעד קטן אחורה. בנוגע לצמצום עילת הסבירות, זאת שבכמה משופטי העליון לדוגמה השתמשו בה בבג"ץ דרעי וקבעו שמינוי אדם שהורשע שוב ושוב אינו סביר. בקואליציה דיברו על ביטול מוחלט של השימוש בעילה הזאת, אבל בפועל - גורמים בשני הצדדים מדברים על פשרה שלפיה השופטים יוכלו להשתמש בעילת הסבירות רק בנוגע להחלטות של דרג מקצועי שאינו נבחר, ולא על החלטות של שרים.

בנוגע לפסילת חוקי יסוד - הנוסח שעבר כבר קריאה ראשונה קובע שבית המשפט לא יכול לפסול חוק יסוד בשום מצב. בקואליציה מוכנים לאזן באמצעות חיזוק מעמדם של חוקי היסוד. כלומר, רק חוק שעבר בארבע קריאות במקום שלוש - כשהקריאה האחרונה היא בכנסת הבאה, לא הנוכחית - או חוק שעבר ברוב של לפחות 80 חברי כנסת - יוגדר כחוק יסוד.

לגבי פסילת חוקים רגילים: בנוסח שאושר יש סעיף שמאפשר לחסן מראש חוק מפני פסילה, סוג של "התגברות מראש" על בית המשפט. לפי גורמים בקואליציה - על זה הם יסכימו לוותר. אז כמה שופטים יוכלו לפסול חוק אם יחשבו שהוא פוגע בזכויות יסוד? לפי הנוסח הקיים - 12 מתוך 15. פשרה אפשרית עשויה להיות הורדת הרוב הזה לסביב 10 שופטים.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ומה בנוגע לפסקת ההתגברות, שאמורה לאפשר לכנסת לבטל את הביטול של בג"ץ? יש בקואליציה מי שחושב שאפשר לוותר עליה לגמרי, כי אם דרוש רוב גדול מאוד של שופטים לפסילת חוק - בפועל ייפסלו מעט חוקים; ואם לא לוותר לגמרי, מוכנים בקואליציה גם לשקול שתהיה פסקת התגברות, אבל אם חוק ייפסל ברוב שופטים גדול מאוד- לדוגמה רוב של 13 שופטים - אי אפשר יהיה להפעיל את פסקת ההתגברות.

לבסוף, על הכול משפיע הרכב בית המשפט העליון: כמה משופטיו יהיו שמרנים שנוטים להיצמד ללשון החוק, וכמה אקטיביסטים שמאפשרים יותר מקום לפרשנות - מה שמביא את הסוגיה כולה לוועדה לבחירת שופטים. בנוסח של יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן, שאושר לקואליציה, יש רוב מובטח של 5 חברים מתוך 9. בנוסח של לוין אמורים להיות עוד שני נציגי ציבור שמתמנים על-ידי שר המשפטים בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון. מדובר עדיין בשליטה מובטחת לקואליציה.  כמו כן, בשיחות בבית הנשיא עולים כל מיני רעיונות הנוגעים לדרכים שבהן יתאפשר לקואליציה לאזן את הרכב בית המשפט בלי פוליטיזציה מוחלטת של הליך מינוי השופטים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: גרגורי באדו

בדרך לפשרת הנשיא: נתניהו מנסה לשכנע את לוין להתגמש

בינתיים, בעוד שהמחאה נגד המהפכה המשפטית רק הולכת ומתרחבת, וכשלפנינו עוד סוף שבוע של הפגנות ענק, נשיא המדינה יצחק הרצוג מנסה לתווך שוב בין הצדדים, וצפוי להציג בקרוב את מתווה הפשרה החדש שלו - ייתכן שכבר ביממה הקרובה. בינתיים, במהדורה המרכזית פורסם הערב (שני) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל לשכנע את שר המשפטים יריב לוין להתגמש במגעים מול הרצוג. בלב המחלוקת: הרכב הוועדה לבחירת שופטים ושיטת המינוי.

בתוך כך, מוקדם יותר היום פרסמו ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פרסמו הודעה משותפת שבה כתבו: "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור. אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות.

"אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה על הודעת לפיד וגנץ, כי הם "מבזים את הנשיא ומוכיחים שוב שאין להם שום עניין בהידברות או פשרות ושהמחאה שלהם היא פוליטית לחלוטין ונועדה ליצור כאוס ולפגוע במדינת ישראל כדי להביא להפלת ממשלת הימין ולבחירות שישיות. וזה לא יקרה. נתקן את הדורש תיקון במערכת המשפט ונמשיך לעבוד למען עם ישראל כולו".