הנשיא הרצוג נגד לוין: "תעצרו את התהליך - תנשמו עמוק"

נשיא המדינה ממשיך במאמצים לגשר בין הממשלה ותומכי הרפורמה המשפטית של שר המשפטים לבין מערכת המשפט ומתנגדי הרפורמה, והיום הוא הצטרף לדרישתה של נשיאת העליון חיות כשקרא לממשלה לעצור על מנת לאפשר הידברות. מבחינת לוין, הממשלה לא עוצרת - ותגיש תיקון לתקנון שיאפשר לה זמן להשלים את תיקוני החקיקה

זמן צפייה: 04:29

נשיא המדינה יצחק הרצוג ממשיך לנסות לתווך בין הממשלה למערכת המשפט סביב המהפכה המשפטית המתוכננת, ומתייצב באופן ברור וגלוי לצד דרישת נשיאת העליון חיות שנחשפה בחדשות 13: להקפיא את כל הליך החקיקה בזמן המגעים לפשרה.

היום בעת מפגש עם חיילי גולני אמר הנשיא בהתייחס לצעדי הממשלה לעבר המהפכה המשפטית: "תעצרו רגע את התהליך, תנשמו עמוק, תאפשרו הידברות כי יש רוב בעם שמעוניין בהידברות. צריך לסחוב את האלונקה ביחד, כל חלקי העם, ולנהל דיאלוג על הכאבים ועל הסוגיות המשמעותיות ביותר לפני שיהיה מאוחר מדי".

הרצוג היום במפגש עם חיילי גולני
הרצוג היום במפגש עם חיילי גולני

הרצוג ניסה לקבוע זמן מינימלי של הקפאה כדי לרכך את הקואליציה, אך לא בהצלחה. בימים האחרונים הוא שוחח עם הרבה מתנגדי הרפורמה, ומהם דרש פשרות - מה שאיכזב את המתנגדים ברמה מסוימת. ידוע גם שמזה מספר שבועות מנסה הנשיא הרצוג לתווך בין השר לוין לנשיאת העליון אסתר חיות, כאשר הנשיא רצה להיכנס להליך של משא ומתן, ולגבש רעיון או בסיס מסוים מוסכם בין הצדדים. כשהגיע הרצוג אל אסתר חיות והציע לה את המתווה, היא השיבה לו שהיא מוכנה לרעיון אך בתנאי אחד, שהחקיקה גם בכנסת וגם של יריב לוין תוקפא באופן מלא ומיידי.

אולם הממשלה לא מאותת על עצירת התהליך ואף לא על האטה, כפי שאמר היום שר המשפטים בריאיון לשרון גל: "לא תהיה הקפאה, אפילו לא של דקה". בתוך כך, ועדת הכנסת הודיעה הערב שהיא מתכוונת להביא השבוע תיקון לתקנון הכנסת, שלמעשה ייתן ארכה של שלושה חודשים להקמת הוועדה לבחירת שופטים. התקנון קובע שיש לעשות זאת תוך ארבעה חודשים מכינון הכנסת, כלומר אמצע מרץ, אך התיקון ייתן לקואליציה זמן עד אמצע יוני עבור העברת תיקוני החקיקה שישנו את הרכב הוועדה, וגם מינוי הוועדה בהרכבה החדש.

השר יריב לוין בריאיון לשרון גל
השר יריב לוין בריאיון לשרון גל | צילום: חדשות 13

בנוסף, יש כוונה בקואליציה לפצל את סעיפי החקיקה. כך למשל חוק יסוד השפיטה, שכולל גם את הוועדה לבחירת שופטים וגם את פסקת ההתגברות ועילת הסבירות והיכולת של בג"ץ לפסול מינויים וחוקים - הרצון הוא להפריד חלק מהסעיפים הללו כדי שיהיה אפשר להפסיק להעביר עד סוף מרץ לפחות חלק מהחוקים בקריאה שנייה ושלישית.

חשוב להבין שיש אסטרטגיה ברורה בקרב הקואליציה שלא ליפול על הפרוצדורה - כלומר, אין רצון להפעיל אמצעים כמו זירוז חקיקה כדי לא לתת לבג"ץ עוד סיבה בסופו של דבר לצאת נגד החקיקה. על המהות, די ברור שיהיה קשה לשכנע את בית הדין הגבוה לצדק, כך שלפחות לא יפלו על התהליך.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"כל הניסונות לתקוע מקלות בגלגלים לא יועילו", אמר השר לוין והוסיף "הרפורמה הזו היא יסודית שנוגעת בדברים חשובים במשטר דמוקרטי, אני משוכנע שנעביר אותה למרות ההתנהלות. אם הדברים לא ישתנו, אנחנו נפעל בזמן ובמקום שהדברים יהיו נכונים".

שר המשפטים הוסיף כי הוא "נכון לקיים הידברות, זה יכול להביא תועלת ולשפר חלק מההצעות. אבל כשאני מסתכל על התמונה הפוליטית כרגע לא מצאתי חבר כנסת אחראי אחד באופוזיציה".