סגן שר הבריאות: נכשלנו בטיפול לפי אזורים - החרדים הפעילו לחץ

ועדת החוקה דנה במגבלות החדשות שאושרו בממשלה, בהן הגבלת המחאות. קיש התייחס להצעה לאפשר קיום הפגנות בכלי רכב: "פתח שלא מאפשר לנו למנוע תחלואה". ח"כ כסיף: "בסוף לא תישאר דמוקרטיה"

זמן צפייה: 01:58

סגן שר הבריאות יואב קיש התייחס היום (חמישי) להגבלות שאושרו בממשלה, והודה: "נכשלנו בביצוע מגבלות לפי אזורים. מגזרים מסויימים, גם המגזר החרדי, הפעילו לחצים". את הדברים אמר במהלך דיון בוועדת החוקה.

"גם ברמת הציבור נכשלנו", המשיך קיש. "כשאמרנו שחתונות זה מדבק וסגרנו גני אירועים - חשבנו שעשינו בסדר, אבל אנחנו יודעים היטב שהפרו את ההנחיות, במיוחד במגזר הערבי, והביאו לתחלואה בלתי נשלטת". עוד טען: "לוביסטים בכנסת מנעו מאיתנו להוביל מהלך של סגירת עסקים כמו חדרי כושר ומסעדות".

סגן השר התייחס להצעה שעלתה לאפשר קיום הפגנות בכלי רכב, ואמר: "אני לא אומר שאפידמיולוגית זה בעייתי, אבל גם תו סגול מאפשר לנו ללכת לעבוד במפעלים או בהייטק - ואנחנו מונעים את זה. יציאה של מכוניות מהיישוב היא פתח שלא מאפשר לנו למנוע תחלואה. אם נאפשר לאנשים לצאת - נאפשר לכל מיני אנשים שמתחמנים. אם אתה פותח את זה הכול נפרם ואיש הישר בעיניו יעשה. זה ישמש לניצול לרעה וזה יוביל להתקהלויות וכשאני מסתכל על כל התמונה הלוואי שהייתי יודע שזה כל מה שאדם יעשה בנסיעה".

עוד בחדשות 13:

הממשלה אישרה: הסגר הוארך רשמית בארבעה ימים נוספים

"הצדקת הגבלת טיסות: שוויון בין מי שיכול לקנות כרטיס ומי שלא"

שיא שלילי חדש: 8,919 נדבקים אובחנו אתמול – 810 חולים קשים

סגן שר הבריאות יואב קיש
סגן שר הבריאות יואב קיש | צילום: חדשות 13

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) מתח ביקורת על ההגבלות שאישרו השרים, והצהיר: "האמירה של נתניהו על החמרת הסגר ל-200 מטרים לא הייתה מקרית, היא הייתה מכוונת, ואתם תראו שהיא תאושר גם כאן בוועדה. בשיטת הסלמי הם מבטלים עוד ועוד מהמרחב הדמוקרטי הנותר, ובסוף לא יישאר דבר. ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על אזרחי ישראל והאזרחים חייבים להתגונן".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן) אמרה: "אנחנו לא עושים עבודה טובה בהסברה, ואנחנו לא עושים עבודה טובה באכיפה. לכן נדרש הברקס כל כך חזק ודרמטי כרגע". במהלך הדברים, חברי האופוזיציה התפרצו לדבריה וניסו לקטוע אותם. ח"כ פרידמן אמרה בתגובה: "אני אחרי כמה ימים של מתקפות ואיומים: 'דוסה מטונפת', 'דמך בראשך', 'נדרוס אותך'. תנו לי לדבר בלי הפרעות".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התייחס גם הוא להגבלות: אתם במשרד המשפטים נותנים לממשלה להשתולל. "אתם מאפשרים במדינה דמוקרטית לפגוע פגיעה אנושה בחירותו של אדם? נכון, צריך להילחם במגפה, אבל צריך למצוא איזונים ולא הבאתם פתרונות לאיזונים". עוד התייחס לאפשרות לקיים הפגנות בכלי רכב: "מבחינה בריאותית אין כאן פגיעה בבריאות הציבור. נכון, הממשלה מפחדת, אבל מה הבעיה לאפשר נסיעה בכלי רכב לצורך הפגנה? במי זה פוגע? זה פוגע בנאשם מבלפור. חברי הכנסת של כחול לבן, זה ייזכר לכם לעולם שאתם נותנים את ידכם למהלך שדגל שחור מתנוסס מעליו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2010011211' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='עופר כסיף בוועדת החוקה' kid='1_5acdkwmp' duration='91'']

במהלך הדיון, דרש יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר ממשרד הבריאות להציג מתווה שיאפשר לאנשים שהחלימו מקורונה לחזור לפעילות ולסייע למשק ביציאה מדורגת מהסגר. "כ-200 אלף איש עברו קורונה. נכון שאין בדיקה מדעית סופית שהם לא מדבקים אבל ברור שההסתברות שואפת לאפס. אם המדינה תבוא עם מתווה מסודר אפשר יהיה להעלות את ההשתתפות בכוח העבודה וכן להטיל פחות הגבלות ולאפשר עזרה בסיעוד, במקומות רווחה ונוספים".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, השיב: "הרעיון חשוב אך אין פתרון כזה בעולם, כולל במדינות עם הרבה אזרחים בריאים. מעבר לבדיקה, הבעיה היא הקושי הטכנולוגי למנוע זיופים ויצירת זיהוי חד-חד ערכי. אנחנו נמצאים בקשר עם חברות טכנולוגיה ישראליות במטרה להביא לפתרון כזה. זה לא יוכל להיות מוכן בשבוע שבועיים אך נציג מתווה שאנחנו מקדמים בנושא".