לקראת בג"ץ חוק הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה

המשנה לגלי בהרב-מיארה שיגר מכתב למזכיר הממשלה, בו נטען כי עמדת היועמ"שית בנושא חוק הפטור מגיוס "שונה באופן מהותי" מזו של הממשלה. לדבריו, בשל הרגישות הציבורית של הסוגייה - באפשרות הממשלה להיעזר בעו"ד פרטי שייצג אותה בדיון בעתירה, שיתקיים ב-2 ביוני

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה היום (ראשון) ייצוג נפרד לממשלה בדיון בג"ץ על חוק הפטור מגיוס. במכתב ששיגר המשנה ליועמ"שית גיל לימון למזכיר הממשלה יוסי פוקס, נכתב כי עמדת הממשלה בסוגיית גיוס בני הישיבות "שונה באופן מהותי" מזו של בהרב-מיארה, "ובנסיבות החריגות של המקרה, באפשרות הממשלה לקבל ייצוג לעמדתה האמורה באמצעות עו"ד פרטי. אישור זה מבוסס על כך שהעתירות עוסקות בסוגיה בעלת חשיבות ורגישות ציבורית גבוהה ביותר - ושעשויות להיות לה השלכות משמעותיות במגוון היבטים", נכתב.

לפי מכתבו של לימון, ההבדלים בגישות הממשלה והיומעש"ית באים לידי ביטוי בשני היבטים. האחד - עמדת הממשלה היא כי אין מקום לכך שבית המשפט ידון בתקופה הנוכחית בגיוס החרדים. לעומת זאת, לפי היועמ"שית - לא ניתן להגן על עמדה זו, מפני שבני הישיבות הם חייבי גיוס במצב החוקי הקיים. לפי מכתבו של לימון, "אין בסיס נורמטיבי לפטור גורף מגיוס לתלמידים אלו - ועל כן, על רשויות הצבא לגבש תוכנית פעולה מיידית לגיוסם".

ההיבט השני הוא סוגיית התקציבים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים. לפי לימון, עמדת הממשלה בנושא היא כי "כל עוד המועמד לשירות לא קיבל צו התייצבות - אין שינוי בסמכות החוקית להעביר כספים למוסד בו הוא לומד". עם זאת, היועמ"שית סבורה כי לא ניתן להגן על עמדה זו, כי "בהיעדר בסיס נורמטיבי לאי-גיוסם של אותם תלמידים - אין סמכות להעביר כספים למוסדות תורניים". זאת, למעט ביחס למי שמחזיק באישור דחיית שירות בתוקף - או בתקופה שעד מועד ההתייצבות של מי שקיבל צו גיוס.

גיל לימון, המשנה ליועמ"שית
גיל לימון, המשנה ליועמ"שית | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון יתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.

בתחילת החודש ביקשה הממשלה מהמשנה ליועמ"שית, אישור לייצוג משפטי נפרד מהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה, לקראת הדיונים בעתירות. בפנייה נכתב: "כפי שניתן להיווכח מעמדת ראש הממשלה בסוגיית הגיוס, אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעמדת הממשלה. ראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקת לכת, בעיצומה של מלחמה, יאושר ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלה".