ישראל פועלת למנוע החלטה של הקונגרס לתמיכה בשתי מדינות

בכירים ישראלים וגורמים בסנאט אמרו לחדשות 13 כי שגריר ישראל בוושינגטון ודיפלומטים נוספים פנו לסנאטור שיזם את ההחלטה, הזוכה לתמיכת שתי המפלגות, בבקשה להסיר ממנה אזכור למדינה פלסטינית

זמן צפייה: 01:19

ישראל מנסה בימים אלה לסכל החלטה של הקונגרס האמריקני שזוכה לתמיכת הדמוקרטים והרפובליקנים, שתביע תמיכה בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי פלסטיני ותקרא לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאמץ את המדיניות הזו, כך אמרו לחדשות 13 בכירים ישראלים וגורמים בסנאט האמריקני.

החלטה כזו של הסנאט האמריקני שתעבור בתמיכת שתי המפלגות, עשויה ללחוץ על הבית הלבן לאמץ פומבית את העמדה הזו כאשר צוות השלום של טראמפ נערך להשיק את תכנית השלום שלו.

נתניהו נואם בקונגרס האמריקני | צילום: רויטרס

מאז שהנשיא טראמפ נכנס לבית הלבן, חזר בו ראש הממשלה נתניהו מתמיכתו הפומבית בפתרון שתי המדינות. ממשל טראמפ מצידו נזהר לא להביע תמיכה בפתרון שתי המדינות חרף העובדה שזו היתה מדיניות ארוכת שנים הן של נשיאים רפובליקנים והן של נשיאים דמוקרטים. בכירים בבית הלבן אמרו כי הם לא מביעים תמיכה פומבית בפתרון שתי המדינות כיוון שהפלסטינים והישראלים מפרשים את הפתרון הזה בצורה שונה.

ההחלטה לתמיכה בפתרון שתי המדינות מקודמת על ידי הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדסי גרהאם שמקורב מאוד לנשיא טראמפ ועל ידי הסנאטור הדמוקרטי כריס ואן הולן. בכירים ישראלים אומרים כי ההחלטה צפויה להיות מובאת להצבעה בקרוב וככל הנראה תזכה לרוב גדול כיוון שהיא זוכה לתמיכה בשתי המפלגות.

שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר
שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר | צילום: רויטרס

שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר ודיפלומטים נוספים בשגרירות פנו לאחרונה לגרהאם וואן הולן וביקשו כי יסירו מההחלטה את המילים "פתרון שתי המדינות". הדיפלומטים הישראלים אמרו לסנאטורים כי אין לישראל בעיה עם החלטה שתביע תמיכה בחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים ללא תנאים מוקדמים אך היא מתנגדת להחלטה שתזכיר מדינה פלסטינית גם אם בצורה עקיפה.

גרהאם וואן הולן דחו את הלחצים הישראלים והם ממשיכים לקדם את ההחלטה. ברידג'ט פריי, הדוברת של הסנאטור ואן הולן, מסרה לחדשות 13: "הסנאטורים גרהאם וואן הולן תומכים בפתרון שתי המדינות במשך שנים ארוכות והם יפעלו כדי למצוא את הדרך המתאימה לקדם את הנושא בקונגרס".

בנימין נתניהו, הסנאטור לינדזי גרהאם ושגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן סיירו ברמת הגולן ושמעו סקירות במקום
בנימין נתניהו, הסנאטור לינדזי גרהאם ושגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן סיירו ברמת הגולן ושמעו סקירות במקום | צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ

ביום ראשון דווח בעיתון "אל-חליג' און-ליין" הרואה אור במפרץ הפרסי, כי ממשל טראמפ החליט לדחות את הצגת "עסקת המאה" שהייתה מתוכננת לחודש הקרוב. לפי הדיווח, בכירים ברשות הפסלטינית מסרו כי מועד פרסום התוכנית ידחה לשנת 2020. עוד אמרו הבכירים כי הסיבה העיקרית לשינוי מועד פרסום העסקה הוא חוסר היציבות הפוליטית בישראל, שבעיקרו ההחלטה לצאת לבחירות חוזרות.

סיבה נוספת לדחייה היא סירובה של הרשות הפלסטינית לעיין בהצעה עוד טרם פרסומה וכן בשל עמדתן של חלק מהמדינות הערביות המסרבות לקחת חלק בעסקה, ובראשן ירדן. למרות שינוי מועד הצגת העסקה, הסדנה הכלכלית בבחריין, שאמורה להוות צעד ראשון לקראת יישום הפן הכלכלי של תוכנית השלום תתקיים ללא שינוי בין התאריכים 26-25 ליוני.